Solgt Seiko SARB017 Alpinist

seiltid

Støttemedlem
Medlem
5. sep. 2022
Sted
Østfold
sarb017-00.jpg

Seiko Alpinist SARB017 selges. Klokken har blitt en kult-klassiker og er den mest kjente moderne Alpinisten.

Seiko lanserte sin første Alpinist - Seiko Laurel Alpinist 14041 - i 1959 og produserte utover første halvdel av 1960-tallet omkring 10-11 andre modeller før serien forsvant. Først i 1995 kom Alpinist tilbake med SCVF005, SCVF007 og SCVF009 – kalt Red Alpinist. Det er dette designet SARB017 i stor grad slekter på; tydelige likhetstrekk er kompassring, to kroner og viserne. SARB-serien ble produsert fra 2006 til ca 2018. Til forskjell fra Alpinistene lansert fra 2020 og frem til nå, så har SARB017 ingen Prospex-logo (PS - til forveksling lik X) på skiven og den har et flott baklokk med den originale Alpinist-graveringen. Selges ettersom jeg ønsker å kjøpe meg en enda eldre Alpinist.

Nysgjerrig på Seiko Alpinist? Jeg har skrevet litt mer om serien fra Seiko her.

sarb017-01.jpg

Beskrivelse og fakta:
Referanse:
SARB017.
Kasse, krone og glass: Stålkasse med polerte og børstede flater. Diameter/høyde/horn-til-horn: 39,5/12,5/46,0 mm. Gravert baklokk i stål. Signert skrukrone klokken tre, kronen klokken fire dreier kompassringen. Safirglass.
Urverk: Seiko 6R15, automatisk urverk med dato, 21 600 vph (3 Hz) og 50 timer gangreserve. Fra produsenten angitt nøyaktighet fra -15 til +25 sek/døgn. På min timegrapher varierer den fra -19 til +14 sek/døgn og amplitude 210-246 grader avhengig av posisjon, se eget bilde av resultater. Greie resultater for en Seiko å være, og neppe behov for service på en god stund. Men det er selvfølgelig noe jeg ikke kan garantere.
Vannbestandighet: 20 bar, trykktestet juni 2025 til 10 bar (få urmakere har trykktestere for > 10 bar).
Skive og visere: Grønn skive med solstråleeffekt. Lume for hver time og lume på viserne, varer hele natten. Lettlest.
Reim: Reimbredde 20 mm, og det finnes mange tredjeparts lenker til denne. Kan varmt anbefale beads-of-rice-lenken fra Uncle Straps. Den originale pregede brune skinnreimen fra Seiko følger med, den ser knapt brukt ut. Dessuten følger det med en mørkegrønn semsket skinnreim, en kledelig gummi-seilduksreim fra CNS og en sort perlon-reim.
Tilbehør: Kommer komplett med boks, hefte og service-kort som er stemplet med salgssted, men ikke dato. Det har i dag lite å si i og med at denne er langt utenfor reklamasjon- og garantitid. Det følger med tre ekstra reimer.
Historikk: Klokken er fra 2018 og ble kjøpt ny på ebay, importert med Posten. Første eier er en meget trivelig kar og aktiv her inne, han kunne på tro og ære love at merverdiavgift ble betalt ved innførsel, selv om vedkommende ikke fant kvitteringen igjen. Jeg er andre eier.

Stand:
Se bilder. Pen, men med bruksmerker. Jeg finner ingen merker i glasset. Overfladiske riper («hairlines») finnes i de polerte områdene av urkassen og på hornene er det et lite merke < 1 mm i diameter (igjen - se bilder). Jeg har etter beste evne forsøkt å få med merkene på bildene, og det var overraskende vanskelig.

Timegrapher:
Testet 03.11.25.
PosisjonRate (s/d)Amplitude (gr)Beat error (ms)
1 - Skive opp
14​
246​
0,1​
2 - Krone høyre
-19​
217​
0,3​
3 - Krone venstre
-6​
212​
0,1​
4 - Krone opp
-9​
210​
0,2​
5 - Skive ned
-3​
245​
0,1​
6 - Krone ned
-7​
225​
0,1​

Pris:
5 900 kroner uten frakt eller 6 000 kr med frakt (Norgespakke). Jeg ønsker at vi skriver kontrakt som signeres med BankID (Forbrukerrådets «Kontrakt for kjøp av ting»), kostnaden for dette spanderer jeg.

Bytte?
Jeg er i utgangspunktet kun interessert i rent salg. Dersom du skulle ha en av de følgende Seikomodellene kan et bytte være aktuelt avhengig av tilstand og så videre:
- Seiko Champion Alpinist J13033, J13043 eller J13049
- Seiko Champion 850 Alpinist J13079 eller 85899
- Seiko Alpinist SCVF005 (eventuelt SCVF007 eller SCVF009)
- Seiko SARB059

Frakt/overlevering/betaling:
Jeg viser gjerne frem klokken og selger helst ansikt til ansikt. Kontrakten skal være signert digitalt og penger skal være på konto før overlevering. Foretrukket oppgjør via Vipps, eventuelt bankoverføring til konto.

Jeg forventer og lover en ryddig handel. Jeg har flere gode referanser her på TS.

sarb017-03.jpg

sarb017-04.jpg

sarb017-05.jpg

sarb017-06.jpg

sarb017-07.jpg

sarb017-08.jpg

sarb017-09.jpg

Redigert: