Seiko Orange Monster - en slags mini review.

Medlem
18. sep. 2009
Innlegg
3.635
Siden jeg grein meg til flere subforum, deriblant for asiater, kaster jeg herved inn et bidrag.
Det er jo slik at teknisk sett er en ganske ordinær mekanisk drevet Seiko, helt på høyden med sveitsere med eta motor.
Av den grunn valgte jeg å gå for en Orange Monster i fjor høst.
Utgangspunktet var at jeg følte at samlingen min ikke var komplett uten en Seiko. Men også at den er kul å se på. Det teller en hel del.

Kjøpet gjordes via bukta. Selger var en forhandler i England, skulle det vise seg.
Prisen var overkommelig. Et par tusen for en spell nye Seiko Monster.

Jeg har alltid stusset litt på forklaringen bak betegnelsen " monster".
Svar på det har jeg aldri fått.

Tekniske data:
Diameter: 42 mm
Kaliber: 7s26 (day-date, sweep seconds), konstruert i 1996, manufacture
Pulseringer pr time: 21600
Gangreserve: ca 40 timer
Presisjon ihht til fabrikk: -20 til +40 sekunder pr døgn
Urverket er non hack, dvs at sekundviseren ikke stopper når uret stilles.
Kronen trekker heller ikke verket. Den må "ristes" i gang.
For de virkelig interessert kan man fordype seg i verket her.

cb847f61.jpg


Jeg opplever presisjonen som betydelig bedre enn hva fabrikken lover.
Min opplevelse er innenfor +/- 10 sekunder pr døgn. Ikke chronometer, men godt nok.
Uret er tungt og føles solid. Det matallurgiske arbeidet på kassen oser ikke av presisjon, men oppleves som om det tåler mye. Lenken skramler bittelitt, men oppleves også solid. Låsen er en såkalt flipplock med secure clasp, som de fleste andre proffe dykkerur. Den har også forlengelse for dykkerdrakt.

Kule detaljer:
Fargen på skiven, oransje. Kul uten å være vulgær.
Sinnsykt bra lume!
Kronen som sitter kl 4, istedenfor kl 3.
Polert stål mellom leddene på lenken.

Uret ligger tungt men komfortabelt på armen.
Det skiller seg ut og tiltrekker seg derfor oppmerksomhet.
Skal man velge et "signatur ur" fra Seiko, er dette et godt alternativ.
Jeg har av og til lurt på hvorfor jeg ikke bruker det oftere enn jeg gjør. Likevel vil jeg aldri kvitte meg med det.

Noen bilder:

4d6c0a6a.jpg


afd50f61.jpg


6f98fe64.jpg


eb065419.jpg


Kanskje ikke vakker, men kul så det holder!:cool::cool::cool:
 
Bra review, Frodo! Liker godt at folk skriver noen ord om ur de har anskaffet seg, og sper på med godt med egne bilder. Jeg trives selv godt med å måtte sette meg litt inn i og ta en grundigere titt enn man kanskje ellers ville gjort.

Orange Monster er en rimelig og grei start på en samling med mekaniske ur, og pent brukte eksemplarer kan man fint finne for mindre enn mange bruker på en skikkelig kule ei fuktig helg. Jeg bruker min(e) rett som det er, og særlig når det er fare for å bli våt.

P6280047.jpg


Jeg skriver mine, for jeg har også den sorte broren, SKX779 - tillater meg å slenge inn noe bilder:

31102009475.jpg


P7170162.jpg


Det er for øvrig synd at ikke 7S26-verket som sitter i disse har blitt påspandert hack- og kronetrekk, men det er et solid, godt verk som stort sett holder tiden godt.

Takk for fin review og flotte bilder!
 
Takk for kommentar og bidrag, krille. Særlig bildene!
Mine er crap. Iphone produkt...
Bra med litt tillegg fra deg!:D
 
Kul review Frodo. Det er slik som dette som gjør tidssonen til hva det er blitt i dag.

Ang. hacking funksjon så er dette fraværende på 7s26 verkene, men du kan manipulere sekundviseren dersom du skal syncronisere klokka f.eks. Når du har krona helt ute så vrir du den til du kjenner motstand så vil du se at sekundviseren stopper, og i noen tilfeller faktisk går et par sekunder bakover.... Bare et lite tips... :D:D

Hva angår nøyaktigheten på disse verkene så er det litt lotto-preg etter min erfaring. Har et 7s26 verk som går +30-60 sek i døgnet og et som går +7 sek...hehe...
 
Bra med reviews av "affordables", takk til både Frodo og krille! :)
Seiko Monster er helt klart en klokke jeg ønsker inn i min samling på sikt.

Ang metoden Stipey nevner for å stoppe sekundviseren, så fungerer dette meget bra på min Orient Mako, som også mangler mulighet for hacking.
 
Artig med revue av en "billig" klokke, Frodo.
Sikkert mange av oss som har en Monster som beater, jeg har en orange selv som har gjort nytte som arbeidsur i noen år nå. Den har fått gjennomgå det meste, men den tikker og går like herlig :)
Det er som du sier kanskje ikke den råeste finishen på kassen, men både den og lenka er tøff og solid.

Virkelig "bang for the buck", spør du meg ;)
 
Takk for fin review!
Seiko black monster var min første autmotiske klokke. Desverre er han solgt til ett annet medlem her på forumet.
Med tanke på at man må ut med en tusenlapp for en ny en med gummi blir det nok ikke lenge stunden før jeg kjøper en ny en :)
_MAT1040.jpg
 
Gøy Frode!

Jeg kjøpte min for 1 år siden - basert på mye skryt her inne.

Den fikk meg i godt humør da og gjør det fortsatt.

Utrolig at noe så "billig" kan glede så mange...
 
Bra review! Jeg mener å ha lest at den fikk kallenavnet fordi den var ganske stor for datidens standard da den kom, og at den ikke akkurat er diskre ;)
 
jepp bestillte meg en på "bukta" etter dette reviewet
det er dette som er skikkelig kjekt med et flott review med flotte bilder og masse
fakta/detaljopplysninger
både informativt ,utrolig kjekt å lese og gir inspirasjon til nye klokkekjøp :)
 
Hørt så mye bra om denne klokken samt at jeg synes den er utrolig snasen, så dette blir nok mitt første "tidssonen" påvirkede innkjøp. Spørsmålet da er om det faktisk er urmakere i Norge som har denne inne, litt alright å få prøvd klokken før kjøp. Skal til Oslo de nærmeste dagene for "juleterror" handling, så om noen vet om en bra butikk for Seiko setter jeg stor pris på det!
 
Hei og velkommen, Lebowski!
Har lest presentasjonen din.
Monsteret er et imponere ur, særlig med prisen tatt i betraktning.
Jeg tror at av en eller annen grunn fører ikke norske forhandlere disse og en haug med andre gromur fra Seiko. Så eneste mulighet er nettet. Du finner de her inne til salgs med jevne mellomrom, på Finn og bukta.
Løp og kjøp! :)
 
Da var klokke bestilt. Gjorde det enkelt og bestilte fra Chronograph.com, siden jeg ser flere her på forumet anbefaler denne nettbutikken.