Seiko 7002 bezel klikk - tips om rustfjerning noen?

Medlem
25. mai 2017
Innlegg
9
Sted
Tromsø
Hei!

Er i den innledende fasen med å "pusse opp" en seiko 7002-7000 og trenger råd om mulige fremgangsmåter for å fjerne rust fra hullet der fjæren og klikk-ballen ligger. Lurer også på om det er mulig å oppdrive det lille røret som visstnok skal romme fjæren i dette hullet. Jeg finner det ikke før salg på nett noe sted med mitt urdeler-vokabular..

Bakgrunnen er at jeg har kjøpt meg en moddet 7002 i håp om å bringe den tilbake i "original" stand, tatt med en klype salt, da dette er mitt første lille prosjekt.

Bezel var i utgangspunktet veldig treg. Etter å ha fjernet denne fant jeg at pakningen manglet, noe jeg har anskaffet. Fant også at det var ugler i mosen i det lille hullet der klikk-ballen ligger. Etter litt graving har jeg fått ut to baller og en kort fjær, alt såpass rustet at det har satt merker i dette hullet.

Etter litt lesing på nett ser jeg at det skal være (tror jeg) et lite rør, en fjær og én ball i dette hullet. Fjær og ball har jeg skaffet, men jeg lurer på om jeg trenger et nytt rør? Hvis ikke er det egentlig bare rustfjerningen som er problemstillingen.

Er det noen her som har vært borte i lignende operasjon? Og er det noen som har "urmakerpolitisk korrekte" tips som kan hjelpe før jeg går videre?

Har lest om diverse kjerringråd om te, salt, eddik, osv., men vil helst gjøre dette på en måte der en dyktig urmaker ikke ville rynket på nesen. Er bergeon rustfjerner et alternativ?

Håper noen har råd! Og håper snart å bidra med noen rapporter om hvordan prosjektet går.

På forhånd takk!

GodTid
 
Hei , jeg har fjernet mye rust på gamle våpen .
Der har jeg brukt messing "skraper" da disse ikke fjerner eller riper stålet.
Jeg ville brukt ett bor som er mindre enn hullet for å fjerne det som er "løst"( for hånd selvfølgelig) og
så ville jeg forsøkt å gni med en messing tråd eller med en trepinne i hullet.
Til nød kan du bruke en fin slipepasta (tannkrem kan virke)på trepinnen for å få litt slipe effekt.
Kassa er vel i rustfritt ? , rusta som er i hullet må da komme fra fjær og kule.
Så rusta skal ikke sitte fast i kassa......
R.
 
Takk for svar, reldor.

Kassen er i rustfritt stål, så det er nok som du sier, at det er den gamle fjæra og ballen som har stått for rusten. Den sitter dog ganske godt fast i kassen, og hullet er veldig lite, noe som gjør både sikt og arbeid utfordrende. Brukte først pinsetter og nål for å få ut restene av fjær og ball. Deretter jobbet jeg med trepinner (pithwood?) i et forsøk på å få bort rusten.

Som nevnt har jeg håp om å erstatte denne "mekanismen" så nært originalversjonen som mulig. Dermed håper jeg også å få plass til dette lille røret, eller sylinderen, som huser fjæren. For å få plass til denne regner jeg med at det blir nødvendig å få bort all grums fra hullet. Jeg skal forsøke med bor og messingtråd.

Jeg kan forøvrig nevne at jeg tror jeg har funnet en måte å skaffe denne sylinderen på, nemlig ved å kjøpe en restkasse der denne delen er tilstede. Det blir jo en relativt dyr løsning, men det er vel ikke uhørt at budsjettet stadig utvides i denne typen bedrifter!

Borte fra klokken i påsken, så da drives det research og bestilling av deler.

Har forresten også lest noen av trådene dine her inne på DIY forumet, reldor, og setter veldig pris på at du deler. Det er til stor hjelp og glede å lese om slike prosjekter!

GodTid
 
Jeg har ikke erfaring med akkurat den modellen, men jeg har byttet ut lik(?) mekanisme på to skx031. Til denne modellen heter det, iallfall på CousinsUK, "bezel click ball" og er bestående av ferdigmontert sylinder med en fjær og ball inni. Den gamle sylinderen satt bom fast i kassen på den ene av klokkene, så jeg endte opp med å borre sylinderen ut - utvidet bor gradvis og gjorde det veldig forsiktig helt til hullet ble stort nok og den nye sylinderen passet perfekt. Sikkert ikke den beste måten å gjøre det på, men på en klokke til et par tusenlapper får det gå.

På bildet ser du hvor høyt sylinderen satt før jeg begynte å borre
2017-03-27 21.17.47.jpg
2017-03-23 21.10.59.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og reldor
Takk for tilbakemelding, rediposwe.

Dette ligner veldig på den mekanismen jeg tror skal være i uret jeg jobber med. Kanskje jeg også kunne brukt denne fra cousins? Jeg søkte på modellen der, men fant ikke noe som hørte til denne spesielt. Jeg får vente å se om kassen jeg har bestilt kaster av seg en passende del før jeg sjekker cousins igjen.

Kan jeg spørre hvilken type bor som egner seg til slike oppgaver? Og er det noe man får tak i på biltema'aktige butikker, eller må slikt bestilles på nett?

Og når jeg er i gang - smører dere denne mekanismen det er snakk om med noe, eller går den rett nedi som den er? Ut ifra det jeg leser på nett bruker folk varierende mengder med silikonfett, om ikke annet enn for å holde click-ballen på plass under montering av bezel.

Setter stor pris responsen her!

GodTid
 
Bor til å rense ut rust bruker du et billig bor.
Nå er rustfritt temmelig mykt materiale men hvis du skal borre ut til "bezel click ball" som nevnt over ville jeg kjøpt
ett pressisjonsbor for det er viktig at passformen blir nøye.
Fett på klikk kula er nok greit både for smurning og for å holde på plass under montering.
R.
 
  • Liker
Reaksjoner: Leite
Takk for tipset, @reldor .

Jeg gikk til innkjøp av et sett med bor fra biltema som passet fint ned i hullet. Boret monterte jeg på et håndtak ment for bor til bruk på plastmodeller, noe som fungerte utmerket. Etter en forsiktig omgang med boret ser hullet nå ut til å være rent. Jeg får dog ikke bekreftet om dette er tilstrekkelig før delen jeg venter på ankommer.

I forhold til ditt svar, @rediposwe , så lurer jeg på om du har produktnummeret på denne delen? Er det den som heter Bezel Click Ball, Seiko 8995.3899, SEI89953899? Skal prøve å mane opp tålmodighet til å vente på forsendelsen med kassen som forhåpentligvis huser en brukbar sylinder, så slipper jeg å bore et dypere hull for å få plass til en som hører til en annen modell – men det høres ut som en god reserveløsning!

GodTid