Seiko 7002-700A, stoppet plutselig

Medlem
29. juli 2018
Innlegg
5
Sted
Bergen
Hei,

Jeg kan null og niks om klokker og er helt ny her, så unnskyld meg om jeg fremstår som helt blond :)

Kjøpte meg en brukt Seiko 7002-700A på Finn.no og har vært veldig fornøyd i et par måneder. Frem til nå i helgen. Jeg har badet i saltvann med den før uten problemer, har fersket den etter hver gang. Men nå i helgen så stoppet den plutselig etter jeg hadde badet. Jeg kan ikke se noe fukt eller kondens eller andre åpenbare problemer.

Den ble solgt til meg som: "Seiko cal. 7002 17 jewels automatic wind movement in an excellent condition and just been serviced and oiled, and keeps accurate time"

Jeg synes altså det er litt rart at den da tar kvelden etter et par måneder helt normal bruk. Er det noen som har noen tips? Evt noen gode anbefalinger på hvor jeg kan sende den inn for en sjekk/reparasjon?
 

Vedlegg

  • 2018-07-29 14.48.28.jpg
    2018-07-29 14.48.28.jpg
    80,4 KB · Visninger: 0
Mye som kan ha skjedd her, men tipper vel egentlig at påstanden om nylig service var usann fra selgers side - med mindre du har fått dokumentasjon på dette. Og klokken er vel semivintage/vintage, så da kan den stoppe brått uten vedlikehold(?)
 
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj
Ok, takk for svar. Så da er den sannsynligvis slitt innvendig eller noe da? Fikk ingen dokumentasjon på service av selger. Såvidt jeg har funnet ut er den fra Oktober 1996 så det er vel muligens noe slitasje. Jeg kan som sagt dessverre altfor lite om dette. Er dette noe man kan gå til en vanlig urmaker med uten at det koster skjorten? Litt dumt å f.eks måtte betale 2000 i reperasjon på en klokken jeg fikk for 1500.
 
Skriver du her hvor i Norge du holder til får du sikkert råd om en urmaker du kan konferere med.
 
  • Liker
Reaksjoner: Simen90
Hei @Simen90
Jeg har hatt et tilsvarende ur, som etter kjøp fungerte greit i et halvår. Ved nærmere undersøkelse bar urverket preg av "opphold i saltvann".

Min fungerte igjen etter å gitt den det utsøkte svaret på alt mekanisk, "if it doesn't work, give it a proper bash". Dog er dette kun en utsettelse av "siste vers".

Anbefaler en tur til en urmaker for en skikkelig diagnose. Dersom det er snakk om en kostbar utbedring, så ta forbindelse med selger. Reklamasjon gjelder også ved kjøp med privat selger, jfr Kjøpsloven. Enten å heve kjøpet helt eller en annen minnelig ordning dere kan bli enig om.

Forøvrig er donorverk svært rimelig til disse urene; cal 7002 ligger til noen hundrelapper på Ebay.
 
  • Liker
Reaksjoner: Simen90
Skriver du her hvor i Norge du holder til får du sikkert råd om en urmaker du kan konferere med.

Hehe, selvfølgelig, godt tips :) Holder til i Bergen.

-----

Tusen takk for kjempemessig svar @Mr Davis ! Skal forhøre meg med en urmaker og se hva det blir. Selgeren som solgte meg klokken på finn hadde ganske mange klokker ute, noen som hadde vært rep objekt, men denne her skulle være uskadd - men høres jo litt fishy ut ja.
 
Hm.. den beskrivelsen du referer til minner veldig mye om hvordan filippinske selgere beskriver mye av klokkene de selger på ebay. Disse selges som rare, vintage, all original, men dessverre er disse som regel klokker som består av aftermarked deler (les:urskive, visere, bezel insert), har buffet og polert kasse og et urverk som riktig nok er genuint, men kun overflatisk oljet for å få det til å gå tilsynelatende bra. Problemet er bare at dette ikke varer. klokken er etter min mening ikke verdt en service. Donor urverk er selvsagt en mulighet, men om du skal ha en urmaker til å gjøre jobben, blir dette uansett uhensiktsmessig dyrt for deg. Jeg ville heller gjort litt research på 7002 modellen og funnet en på ebay som er kosher. Disse bruker gå for alt mellom 1000 og 1500 kroner. Service må da påregnes, men da har du ihvertfall et ur som er en klassiker og fortjener TLC ;)
Evt. Kan du anskaffe en nyere modell, som skx009. Disse finner du på Finn for 2000,-
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj
Hm, takk for god info. Ser ut som om jeg er gått på limpinnen, da dette stemmer uhyggelig bra med annonsen på finn. Jeg kan forsåvidt linke til den da, eller er det dårlig kotyme? Det kan ihvertfall virke på meg som om my best bet er å heve kjøpet på finn, og heller finne meg noe annet da? SKX009 har jeg sett på før og den ser ut som et veldig godt alternativ, at det ikke er (semi)vintage er ikke så viktig for en noob som meg :)
 
Skal man bade med en klokke bør den etter mitt syn være kjøpt ny da man jo slett ikke vet hvordan den er blitt behandlet tidligere.

Har selv 4 slike gamle Seiko dykkerur og er glad i den alle, men jeg bader aldri med dem, det lengste jeg strekker dette er å vaske de under springen.

Til bading bruker jeg som regel nyere G-Shock. Selv min Rolex som er garantert til 200 meter blir aldri brukt til bading, rart syns nok mange som sier at det er jo det klokken er beregnet på, men jeg liker å ta vare på kostbare gjenstander så hvorfor risikere noe?

Det fine med disse gamle Seikoene er at de som regel er billige å ta service på, urmakeren jeg bruker sier at de er dimensjonert så grovt at de er enkle å skru på.
 
  • Liker
Reaksjoner: Simen90
Ok, takk for alle svar så langt. Da ser det ut som det blir urmaker i første omgang for en sjekk og diagnose. Blir det veldig dyrt så reklamerer jeg til selger. SKX009 blir det nok uansett etterhvert.

Så, urmaker i Bergen? Hvilke er bra og hvilke skal jeg styre unna (om noen?)
 
Ok, takk for alle svar så langt. Da ser det ut som det blir urmaker i første omgang for en sjekk og diagnose. Blir det veldig dyrt så reklamerer jeg til selger. SKX009 blir det nok uansett etterhvert.

Så, urmaker i Bergen? Hvilke er bra og hvilke skal jeg styre unna (om noen?)
Man har Tusen Tikk og Urmaker Gjertsen i sentrum, og så er det vel en oppegående en på Lagunen? Men jeg anbefaler Gjertsen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Simen90