Selges Seiko «Flightmaster»

Medlem
23. aug. 2014
Sted
Tigerstaden
Til salgs et eksemplar av den legendariske (!) Seiko «Flightmaster», ref. SNA411.

Jeg selger fordi den fortjener å bli brukt mye mer enn jeg bruker den.

Jeg synes at klokken er så kul at jeg måtte ha en helt egen reim til den, og den sitter derfor på en matchende «Rubber FKM»-reim fra finwatchstraps, en finsk reimprodusent som lager noen helt fantastiske (og ganske dyre) klokkeremmer. I tillegg følger original stållenke og uoriginal lærreim.

Mitt eksemplar kommer ikke i perfekt tilstand. Skrukrone-funksjonen på kronograf-pusherene fungerer ikke: gjengene «treffer» ikke. Jeg har dem derfor «åpen», slik at kronografen kan brukes som normalt (ja, det er skrukrone på kronopusheren fordi klokken skulle være vanntett til 200m: originalt er dette en virkelig allround beater!). Dette betyr også at funksjoner som alarm og ekstra tidssone er ganske krøkkete å få til (og dette er ikke akkurat intuitivt i utgangspunktet - det følger med en instruksjonsbok som forklarer).

Klokken kommer ellers i en generisk klokkeboks, og er helt uten papirer (kjøpt på et marked i London for noen år siden). Eneste jeg kan garantere er at den fungerer som klokke og som kronograf nå når jeg legger den ut for salg.

(Antar ellers at du som ser på annonsen og evt vil kjøpe den, skjønner at her er det mer klenodiet som selges enn at alarmen faktisk fungerer på 200 meters dyp etter at du har hoppet av midt over Atlanteren fordi du har beregnet drivstoff-forbruket med slide-ruleren på bezel og ser at du uansett ikke rekker frem til en flyplass).

Samtidig: jeg garanterer heller ikke at alle funksjonene ikke fungerer! Har rett og slett ikke prøvd fordi pusher-skruene ikke fungerer.

Diameter: 42mm
Høyde: 13mm
Mellom hornene: 21mm
Vanntett: Tja, vet ikke. Som ny skal disse altså holde 200m. Jeg har ikke badet med den, og ville vel heller ikke anbefalt å bade med den før du evt har tatt en trykktest.

Vanskelig å prissette, denne, ikke mange på markedet. Helt ny må man ut med over 6000, men disse er ute av produksjon for lenge siden.

Prøver meg på 2500 kroner - kanskje er dette et kupp? Kom gjerne med bud!
IMG_3252.jpeg
IMG_3251.jpeg
IMG_3247.jpeg
IMG_3249.jpeg
IMG_3250.jpeg

Redigert: