SBGA229G og dens lenke

Medlem
22. juli 2016
Innlegg
603
Sted
Jessheim
Hei,

Har eid en SBGA229G en drøy måned og tenkte å skrive noen ord om min opplevelse så langt.

Jeg kan røpe at jeg liker klokker med diameter nord for 40 og eide inntil nylig 116660 for andre gang. Jeg solgte den første gang på impuls og kjøpte den andre gang på grunn av savnet etter impulshandlingen. Da jeg før julestria satte inn hadde 116600 og SBGA229G liggende ved siden av hverandre i boksen skjønte jeg at en av de var nødt til å ryke. Årsak? For like. Samme diameter (GS er 2 mm større), nesten lik tykkelse på kassen (GS er 3 mm lavere), begge på lenge, begge med diver extension, dato etc.

Før videre lesning kan jeg også røpe at det var 116660 som nylig røk ut av boksen. Den tapte kampen, og jeg er rimelig overbevist om at den ikke kommer tilbake. I hvert fall ikke før denne japanske godklumpen eventuelt er borte. I sammenlikningen blir Rolex'en for topptung, føles for stor og strengt tatt for dyr. SBGA229G=halv pris (For ordens skyld kan jeg legge til at jeg ikke kommer til/har kommet til å sammenlikne verkene i de to. Har heller ikke gjort meg opp en mening om Spring Drive. FOS 2: når sant skal sies så er låsen til 116660 det aller beste jeg har testet fra Rolex)

IMG-2290.jpg

Akkurat passe stor, ikke topptung, god balanse mellom lenke og kasse

Dette er min første Grand Seiko, og er hittil en av få GS som tikker av de fleste av mine bokser. Snowflake har ikke overbevist og jeg har vel tenkt at den dagen jeg sjekker ut en GS så må det bli en chrono eller en diver. Jeg er ikke fan av Seiko eller GS's plassering av krone kl 4 så da sitter man igjen med noen få divere. Chronografene er sjelden vare og av samme årsak som sikkert mange føler på men som egentlig ikke kan begrunnes med annet en dårlig markedsføring så er det for mye å bikke 100 lapper for en GS. Mulig jeg spiser de ordene om noen år?

Av nedsidekommentarer vedr GS har jeg latt meg fortelle at lenkene ikke er de beste, dvs at låsemekanismene ikke er premium som forventet. På denne vil jeg derimot si at lenken er meget god/behagelig (kan man si myk?), den er vektmessig godt balansert mellom kasse og lås, og diver extension virker dønn solid.

IMG-2291.jpg

Solide saker også i bakkant

IMG-2292.jpg

Et snev av Seiko på nedsiden av låsen, men følelsen er mer solid

IMG-2293.jpg

Diver extension

IMG-2294.jpg

God plass til en tykk tørrdraktsarm inne i denne lenken

Alt i alt vil jeg slå et slag for Grand Seiko og dens lenke! For en underdog som overleverer! Bare å se den sekundviseren gli rundt er underholdning i seg selv. Jeg angrer i dag som en våt bikkje over at jeg ikke prioriterte GS-kvelden i regi av TS for et år siden. Håper nye anledninger byr seg :)