SBDC eller SPB?

Medlem
22. nov. 2018
Innlegg
8
Sted
Nittedal
Hei.

Relativt ny i klokkeverden, men er allerede der at det er på tide å la noen klokker fortsette reisen... Har en SBDC063/SPB079. Spørsmålet er enkelt og greit hvordan i alle dager jeg kan finne ut om det er SBDC- eller SPB-varianten jeg har?

Er det mulig via serienummer? Har den bittelille «Made in Japan» kl 6 noen betydning? Hvorfor kan ikke bare Seiko gjøre det enkelt...

Please enlighten me!
 
Jeg mener å ha blitt fortalt en gang at varianten for hjemmemarkedet kun ble levert med silikonrem mens vi i resten av verden fikk den på lenke - men dette er bare noe jeg har en vag erindring av å ha hørt fra en stor seikoentusiast mens jeg egentlig var opptatt med å myse på MM300en som lå like ved siden av... :)
 
Akkurat samme klokke som har ulike navn for det japanske markedet (SBDC) og det internasjonale (SPB). Selv om det står "Made in Japan" på baklokket er de nok ikke laget i Japan.
 
Takk for svar @sydvester. Har en SPB081 på vei inn, og der har jeg skjønt at forskjellen på sbdc og spb er antall klokker. Er en limited, hvor spb kommer i 2018 eks og sbdc i 1000 eks. Mer forvirrende når det ikke er limited som spb079/sbdc063. Ikke minst når de har forskjellige tall på samme klokka...