Samurai

Medlem
8. jan. 2008
Innlegg
2.705
Sted
Oslo / / Bergen
Jeg har gjennom årene hatt flere Seiko modeller, bl.a. flere Samurai'er i mange fargevarianter.
En jeg har stor sans for, er Black Body Samurai, SRPB55.
På sort NATO er den bortimot den perfekte toolwatch. IMHO

20180308_225140.jpg
20180309_093656.jpg
20180309_093708.jpg
 
Denne er skikkelig stilig! Liker godt hvordan den angulære kassen gir klokken et moderne og industrielt utseende, og den sorte PVD-coatingen bygger bare opp under dette ytterligere. Rå klokke. :)
 
Redigert:
Jeg ble så inspirert av denne tråden at jeg gikk hen å bestilte en sporenstreks fra statene. Spent på hvordan gummiremen er på denne. Håper den er av bedre kvalitet enn på skx. Hvis ikke var den jo absolutt ikke feil på Nato heller. Takk som deler :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
Jeg ble så inspirert av denne tråden at jeg gikk hen å bestilte en sporenstreks fra statene. Spent på hvordan gummiremen er på denne. Håper den er av bedre kvalitet enn på skx. Hvis ikke var den jo absolutt ikke feil på Nato heller. Takk som deler :)

@GrimReaper Den tilhørende gummi/silikon remmen kjennes og ser ut til å være av god kvalitet. Spennen er PVD behandlet som kassen.
 
@GrimReaper Den tilhørende gummi/silikon remmen kjennes og ser ut til å være av god kvalitet. Spennen er PVD behandlet som kassen.
Blir spennende å få denne mellom fingrene, den ser veldig bra ut på bildene og den har fått positive reviews på nettet også. Den kan fort bli sommerklokken i år med mindre ventelistene hos Bjerke blir brått kortere i løpet av våren. Noe som ikke virker veldig sannsynlig i disse tider. Men denne skal nok gi meg masse klokkeglede i mellomtiden :)
 
Jeg ble så inspirert av denne tråden at jeg gikk hen å bestilte en sporenstreks fra statene. Spent på hvordan gummiremen er på denne. Håper den er av bedre kvalitet enn på skx. Hvis ikke var den jo absolutt ikke feil på Nato heller. Takk som deler :)

Remmen ser ut til å være den samme som sitter på "Turtle", og denne synes jeg er eksepsjonelt behagelig på armen. Kvalitetsfølelsen sammenlignet med remmen som kommer med SKX007/9 er natt og dag. :)
 
Samuraien min nærmer seg 1 år snart, og jeg begynner å bli overbevist om at det er favoritten min. Jeg har brukt den bortimot daglig de siste månedene, og merker at jeg bare blir mer og mer glad i klokken jo mer jeg bruker den.

Akkurat min samurai har litt historie.. Når jeg fikk den var den magnetisert og gikk fort. Enkel fix. Etter en stund gikk jeg til urmaker for å regulere klokken da jeg synes ca. +12-14 sek døgnet var litt meget.
Når jeg fikk den tilbake så gikk den for sent når jeg brukte den, så jeg tok den inn til regulering igjen. Denne gangen ble hele klokken sendt inn som garantisak da klokken gikk ujevnt.
Fikk klokken tilbake fra service hvor de hadde skiftet pakninger (??) Og ikke gjort noe med urverket. Det endte med at urmaker satt inn helt nytt urverk, og regulerte slik at den nå ligger på ca. +3-4 sek døgnet ved bruk. Very nice! Ingen problemer med klokken siden!

Jeg har handlet inn canvas, nato og gummirem til klokken, men har endt opp med å stort sett kun bruke den orginale gummiremmen som jeg har satt en ekstra keeper på. Det hender at den er på nato innimellom, men den orginale remmen er digg!

Hvorfor er samurai en favoritt? Vel, jeg falt for den ved første blikk. Det er mye å bli glad i. Viserene, bezel, skiven, kronen, kassen, lume og designet går rett hjem hos meg. 43,8mm er kanskje litt stort, men den kler det.

Bilder:
received_10155691172395872.jpeg

Dette skjedde første gangen jeg dykket med klokken. Oppdaget at klokken var vekke når jeg var ferdig med dykket. Klarte å finne den igjen etter ca.1 time med søk. Den lå nedi en tareskog på ca.4,5 meter dyp. Utrolig følelse å finne den igjen!
Jeg må påpeke at jeg ikke hadde de feite orginale barettene på når dette skjedde..

received_10155707056410872.jpeg

Den har blitt med på flere eventyr siden! Her på en gummi nato fra zulu som selvsagt matcher svømmeføttene.

Oppsumert: jeg gir Seiko Samurai terningkast - JA! Eneste jeg savner er safirglass.. men når det er sagt, jeg har ikke fått en eneste ripe i hardlexen til nå, og som en bekjent sa til meg; "litt riper er bare sjarmerende på en slik klokke".

received_456982084810402.jpeg

(På "feil" arm siden suunto d4 satt på den andre labben)
 

Vedlegg

  • received_10155691172395872.jpeg
    received_10155691172395872.jpeg
    96,8 KB · Visninger: 0
Redigert:
Er det noen som har en formening om verdi på samurai titan om dagen? SBDA001 og 003.
Hadde SBDA003 for mange år siden og angrer på at jeg solgte den.

Ser det ligger en 001 på eBay men mtp lokaliseringen til selger så er jeg litt skeptisk. (Romania)

Vet Seiko har relansert de gamle modellene i 2017, men kun stål. (Foreløpig?)
De ligger vel på ca 5500,-.