Samlere/dere med flere klokker- hvordan oppbevarer dere?

Medlem
30. des. 2010
Innlegg
84
Hvordan "oppbevarer" man mekaniske ur?
En ting er å ha et par ur som går på rundgang, men i tilfeller hvor man har flere ur å rotere på;

-Må man da følge anbefalte serviceintervaller? Eller går intervallene opp dersom man feks kun bruker klokka i snitt en måned pr år?
Hører jo noen historier om folk som "aldri" har sine mekaniske ut på service (bruker de til de ser at det er på tide, i form av feks lagging på tid) mens andre (bransjen?) advarer mot dette da det kan gå skikkelig galt ved at alt må byttes når det først er service.
-Er Watchwinder ett must? Ser det ligger endel for og imot når man googler, og selv enkelte forståsegpåere mener at med "moderne" oljer så er det unødvendig

Hva gjør dere? Vet det er mange her som har mange ur :)
 
Personlig så har jeg en winder med plass til to klokker. Der har jeg de jeg bruker mest samt den jeg enhver tid har på armen. Bruker winder utelukkende fordi jeg synes det er praktisk at de klokkene jeg bruker mest er stilt og klar til bruk umiddelbart hvis jeg får lyst til å bytte. Tror neppe det er skadelig for klokkene å ligge i en boks mellom bruk. Når det gjelder service og vedlikehold forholder jeg meg til produsentens anbefalinger og følger disse. Også koster jeg på meg pakningsbytte og rens annenhvert år på klokkene som brukes i vann.
 
Har veldig mange klokker, når det gjelder service så har jeg tatt service når det er problemer med nøyaktighet. Ellers har jeg en timegrapher så når jeg ser at beat error og amplitude er på hell er det på tide med service. Tror neppe det er skadelig å la klokker ligge lenge mellom hver gang de er i bruk, og har ikke winder.
 
9A862C2C-5223-467B-ABEB-375DDA6DD577.jpeg

Snapshot fra lageret
 
Personlig så lagrer jeg klokkene mine i klokkeboks, og tar ikke service før klokken går feil. Hadde en Tag som gikk i rundt ti år uten noe slags vedlikehold før den plutselig sakket 15 minutter om dagen, etter vanlig service så var denne fin igjen.

Nå skal det sies at ingen av mine klokker har veldig avanserte komplikasjoner eller klassifiseres som haute horology, så de er lite krevende å stille og sannsynligvis lite krevende å utføre service på. Hadde jeg hatt avanserte komplikasjoner eller haute horology så hadde jeg nok vurdert både winder (men kun for å ikke måtte stille klokken etter hver gang den har går tom for gangreserve) og å følge anbefalt serviceintervall.
 
Min ringe samling ligger i en skuff hvor det tilfeldigvis også ligger noen silica-gel pakker, Omega boksen står innerst i et klesskap også med silica-gel pakker inni.
Selv om et urverk ikke slites når det ligger stille og ikke går, vil smøremidlene gradvis oksidere og bli dårligere. Moderne smøremidler har bedre holdbarhet, men de blir aldri evigvarende. Selv har jeg en Omega som ikke har fått service siden tidlig 70-tall hvis den i det heletatt fikk det da og en Vostok fra 90 tallet som aldri har fått service. Vostoken går greit når den ligger stille og blir trekt morra og kveld, mens den er mer upålitelig når den er på lanken.
 
Jeg tenker at jeg ikke tar service før det trengs, og at det trengs vesentlig sjeldnere når de er lite i bruk, dvs. de går feil, eller jeg sjekker i timegrapher om det ser "uryddig" ut (men lar urmaker isåfall ta en sjekk, det er ikke sikkert det trengs likevel enda).
På kurante klokker ift. service/priser så er det sjelden noen krise å gå litt over "anbefalt" intervall har jeg intrykk av.

En bekjent sin submariner fra 80-tallet som ikke hadde vært på service på kanskje 15 år(!), og daglig i bruk(!!) på verksted (!!!),som var rimelig siten, ble endelig tatt service på, men stor slitasje og ekstra delebytte medførte ingen kjempeoverraskelser i f.eks. pris ved servicen (riktignok ikke hos AD). Men om man har litt samvittighet overfor urverket (og ønsker å minimere risiko for vannskade), bør man ha den litt oftere på service når den brukes daglig...

For klokker som er lite i bruk, så stresser jeg ikke med service. Jeg tror forøvrig det er sunt for en klokke å bli brukt minst et par ganger i året, men har ikke noe faglig belegg for det.

Pakninger blir dog gamle uansett, så vil man være på den sikre siden, bør man trykkteste og helst bytte pakninger regelmessig. Det sies årlig, men f.eks. på moderne Rolexer(eller eldre med relativt nye pakninger) føler jeg det er veldig overkill.

Har selv ikke satt det i system, har nok blitt litt litt slapp, men det kan være at jeg plutselig kjører alle gjennom timegrapher, og kanskje på de klokkene jeg bruker som badeklokker sjekker når jeg hadde service sist, og tar en trykktest og vurderer pakningsbytte (+service i samme slengen om det er lenge siden, eller timegrapher indikerer at det er på tide).

Når det gjelder oppbevaring så er det vel bare å finne en egnet og sikker plass, uten for mye temperatursvningner og fuktighet. Silika-gel poser er sikkert kjekt inne i bokser (spesielt om det er helt lufttett!), men merk at silika-gel etter hvert blir mettet av fuktighet(spesielt om det ikke er helt lufttett), men kan tørkes og brukes om igjen (Ifg. ukritisk bruk av google).
 
  • Liker
Reaksjoner: Qwestern
Jeg tar service sporadisk og det hender at en klokke kan ligge i mange år i påvent av service, uten at jeg tror det vil gjøre noen forskjell på noe som helst egentlig. Av de klokkene jeg bruker daglig så er dette stort sett de jeg vet gir ok resultat på timegrapher, er det en klokke som har dårlig amplitude og beat error vil jeg nødig bruke den, så for de som har mange klokker er timegrapher en fin investering.
 
Jeg har en Chronokeeper koffert fra tidssonens nettbutikk, den er veldig solid og fin, og ser mye bedre ut i virkeligheten enn på bilder. Jeg har også en treboks med plass til 8 som jeg også kjøpte på samme sted. Boksene urene kom i, har jeg lagt i en sekk, og så legger jeg kvitteringer inni i boksen. Unntaket er Seiko der jeg har mistet de fleste kvitteringene og MVA betalingsbevisene. Fordi de er så mange, og jeg husker ikke modellnavn osv.