"Samleklokke" 15 år frem i tid

Medlem
21. april 2013
Junior har nettopp fått en brillefin mekanisk klokke til dåp som skal ligge "brakk" i 18 år.
Utfordringen er storesøster som er forbigått.

Aner ikke hva som vil være pop om 15 år eller om juniorita vil være interessert i klokker, men allikevel...
En mekanisk, pen klokke som kan være fin nok til å dra frem på 18årsdagen om 15år lokker.
Har tak på 5k, og har kanskje tenkt litt i baner som Rodina eller lignende.

Tips til hva som er typisk "samleklokke" for damer i det prisleie som samtidig er mekanisk?
Andre tips?

Klokker er smak og behag, så det er vanskelig å anbefale noe til noen som er tre år nå og skal få den om femten år. Med det forbeholdet spiller jeg inn dette.

Må du kjøpe nå? Hvis du kan vente noen år ville jeg spart opp mer penger og sett på en Nomos Orion 33 mm, dersom den appellerer til deg eller din datters mor. Mye klokke for prisen, som nå er rundt 12K.

Eller i det rimeligere leiet Seiko. Et utall modeller å velge mellom. Og en svært respektert produsent.

Må den være ny ?
Er mye "billig" og fint å velge i av brukt klokker innen kategorien dameklokke

Det er vanskelig å gi råd i denne sammenhengen, da man ganske enkelt finner få klokker verdt å samle på i dameavdelingen (IMHO). Jeg kjenner en del klokkeinteresserte jenter, og de bruker stort sett herreur.

Mitt råd er derfor at du ikke bryr deg om dame- vs herreur, men heller går for noe pent og klassisk av typen 38-40 mm. Dersom jeg skulle kjøpe en klokke og gi til noen 15 år frem i tid ville jeg sett gjennom katalogen til Seiko og Certina, Orient Bambino er også fin både til gutter og jenter.

• Liker
Reaksjoner: Tommen
Forstår jeg det riktig at Rodina har Sea-gull urverk? Har lest at flere stiller spørsmål ved holdbarheten til disse.

Spare og kjøpe Nomos får min stemme. Ta deg tid til å lete og vurdere.

• Liker
Reaksjoner: Opethist og Chalshus
Forstår jeg det riktig at Rodina har Sea-gull urverk? Har lest at flere stiller spørsmål ved holdbarheten til disse.

Spare og kjøpe Nomos får min stemme. Ta deg tid til å lete og vurdere.
Ja, jeg har jo litt tid...ca.15år:)
Takker for tips alle sammen.
Har sett litt på bambino, og en del andre.

Ikke meningen å være nedlatende, men "samleklokke" til kr 5.000.- tror jeg dessverre ikke på.
Det som gjør et ur samlerverdig er jo nettopp ekslusivitet og det er dessverre også synonymt med dyrt.

-1
Det behøver ikke være så dyrt,
her er en morsom historie fra Ablogtowatch fra en far som er litt ute i samme ærend.
En Oris Aquis Diamond for i overkant av USD 2000 som lå på Amazon til 1000 da jeg gikk inn etter å ha lest historien. nydelig klokke med et robust og tidløst ETA verk som helt sikkert lar seg serve etter mange år i venteboksen