rolex-utfordring :)

Greg

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2008
Innlegg
5.101
Sted
Bærum
Hei.

Tør ikke mase mer på "kontaktene" på en stund, spør derfor her...

Er det noen som vet (eller kanskje skal besøke sin favoritt-rolex AD i disse dager og kan spørre :) ) om det er noen måter å regulere HALTING på et 3035 verk (dette er verket før 3135 som benyttes den dag i dag, der er regulering en drøm).

En god gammeldags måte (som jeg ikke tør å bedrive på et slik verk) er å ta av balansefjær og sette den på igjen helt riktig, slik at halting opphører. Dette kan jeg gjøre på et lommeur, men ikke på en 3035 altså :)

Meget takknemlig for svar :)

Mvh

Greg
 
Det du beskriver her høres mistenkelig ut som den medisinske tilstanden arytmi altså hjerteflimmer ...
En god gammeldags metode for akkurat det, er et hardt slag (Hammerfist) på brystkassen, pasienten liggende i horisontalen.
En viss fare for at det ikke er helt koscher rent medisinsk, ei heller noe Bjerke vil gå god for. I det minste er dette ubrukelige rådet HELT på linje med hjelpen jeg nylig ga Tom Henriksen i sitt GMT-dilemma.

Beklager på forhånd at jeg forsøplet tråden din;) og håper det er mer kyndige folk enn meg her som kan hjelpe deg.
 
@FnuSnu99... Mer og mer blitt vår egen avatar i det siste, har vi...? ;)
 
Redigert av en moderator:
Dette blir syretest på om jeg har forstått hvordan balansen fungerer... :p

Mulig jeg er helt på jordet her, men justerer du ikke halten med den armen enden av fjæren er festet i? På dette bildet kan det se ut som den er justerbar, men den sitter kanskje fast? Hvis den sitter fast er det vel i teorien ingen annen måte enn å justere "vinkelen" mellom fjær og ballanse som du beskriver.

Hastigheten justeres vel med vektene på balansen?

30353.jpg
 
Den sitter i utgangspunkt fast. Hastighet justeres med microstella skruene på balansehjul. Har faktisk ikke fått bekreftet hvordan halting justeres på disse, ikke i servicemanualen en gang, kombinert med at Rolex hevder at man IKKE skal tukle med balansen. Diverse saumfaring av fora har heller ikke hjulpet bortsett fra et hint som kan tolkes at justering av microstella kan påvirke halting også, det får jeg ikke til å stemme.
 
Krøp til kors og spurte mesterurmaker. Trodde nemlig at begge skruene på bildet til Bønna var til høydejustering. Den nærmest balansen er halting og den blå er høydejustering. Happy...
 
Hvordan fungerer justeringen med denne skruen? Løsner den festet, så det kan flyttes eller fungerer det på en annen måte?
 
Hvordan fungerer justeringen med denne skruen? Løsner den festet, så det kan flyttes eller fungerer det på en annen måte?

Kommer tilbake - blir justering etter smøring i løpet av par dager. Antar at siden fjær sitter helt fast så må det være en slags rotasjon av hoveddelen som man kan utføre når skruen blir løsnet. Men bare spekulasjon foreløpig da. Har jobbet på samme verk en gang tidligere men da var det ikke behov for å justere annet enn hastighet (som er ordentlig nervepirrende jobb).
 
30353.jpg
[/QUOTE]



Da har jeg fått til en fantastisk regulering.

Den skrue som er nærmest balansen holder på plass en plate som er formet nøyaktig som den delen av balansekloben som går helt til forsenkning der hvor den blå skruen sitter. Da kan man ta ut skruen og platen holder pitonfestet - den arm som holder enden av balansefjæren på plass lar seg da bevege. Dette har jeg ikke funnet noe om på nettet. Betyr ikke at det ikke finnes men det var jaggu gøy å se på det. Jeg prøvde meg på den blå skruen også - den hever balansen opp og ned i akselens lengde. Da så jeg på reguleringmaskin hvordan amplitude ble påvirket også. En god dag :)

Nå føler jeg at jeg begynner å skjønne 3035 og etterfølgeren 3135 meget godt.
 
Finurlig løsning. Alltid gøy å lære noe nytt! Apropos 3035 verk - har noen et liggende så er jeg på jakt etter ett.
 
Rolex 3035 Insides | eBay

Du kan ta sjanse på å kontakte selger og spørre om han er villig til å sende til Norge. Ser ut til at det meste er der selv med elendige bilder. Blir overrasket hvis han ikke får bud. @Lynvingen
 
Redigert av en moderator:
@Greg! Snart får du deg en hvit frakk med Rolex på ryggen! Hva med å skifte navn til professor Rolex?
 
Redigert av en moderator:
Stå på @Greg, min daglige beater er fremdeles SD 16660, den vil etterhvert trenge et oljeskift og det hadde vært glimrende å overlate den til en som både har hjerte- og kompetanse.
Tom
 
Redigert av en moderator:
Meget imponerte av Greg og co. her :D
Bytte en plexi på en Rolex er nok de mest avanserte jeg lykkets med, prøvte engang å bytte en dårlig viser på en Rolex men det sluttet med jeg måtte sende hele klokken i deler til urmaker Lian med et litt pinligt forklarende brev att DIY ikke var noe for meg :eek: