Trukket Rolex Submariner 5513

Hopalong

Støttemedlem
Medlem
16. juni 2009
Innlegg
2.959
Sted
Cockaigne
For salg er en Submariner 5513.

Det mest misbrukte ordet i klokkeannonser er sannsynligvis "ikonisk", men for akkurat denne modellen er betegnelsen rett. Det er en av Rolex lengstproduserte modeller - fra 1962 til 1989 - og med unntak for overgangen fra malte markører, matt skive og plexiglass midt på åttitallet var utseendet bortimot likt (*) i hele perioden. 5513 er også et veldig godt eksempel på at vellykket design ikke trenger å endres. Man kan selvsagt være uenig, men det er ihvertfall min oppfatning at 5513 var så vellykket at Rolex aldri har klart å gjenta det med senere varianter.

5513 ble designet som et fullblods dykkerur, og ble brukt deretter. Med manglende kronometersertifisering var den ment å være en rimeligere utgave av storebroren 5512, men viste seg snart å bli langt mer populær. Det er ujålete, uten bling og blanke flater, og kjøperne var alle slags mennesker som hadde behov for en klokke som tålte vann. Som for eksempel denne karen: https://forums.timezone.com/index.php?t=tree&goto=1439928&rid=0 Når man idag leser om Submarinereiere som ikke tør å spille golf med klokken på armen i frykt for at den kan gå stykker, kan de jo tenke på at 5513 visstnok var foretrukket av US Marines fremfor andre dykkerur fordi lenken var veldig god å bruke som slåsshanske.

Mitt eksemplar har serienummer 28xxx, hvilket indikerer at den produsert ca 1972. Den er pen i både kasse, visere og skive. Lenken er en nyere 93150 med 580 endeledd - tilpasset mine smale håndledd, men med to ekstra lenkeledd medfølgende.

Tilbehør er det ikke mye av: En servicekvittering fra Klarlund i 2007 og en fra Lervik Ur i 2013. Jeg kjøpte den i 2014. Den stoppet like etterpå, og Lervik reparerte den på garantien - jeg har oversendelsesbrevet. Deretter har den blitt sporadisk og problemfritt brukt hos meg og selges kun fordi jeg har kjøpt litt eldre klokke av samme modell.

Selges for 137500. Bud mottas. I utgangspunktet ikke bytter, men kanskje en BB58 eller annen rimeligere dykker i passende størrelse kan være aktuell.

(*) Dvs bortimot likt for dem som ikke kaster bort tiden sin på klokkefora. Det fines et utall varianter av skiver, bezeler, visere og tekst som man kan bruke store deler av sin tid på å få oversikt over og store deler av sin formue på å få tak i.

IMG_2867.jpeg
IMG_2861.jpeg
IMG_2863.jpeg
IMG_2865.jpeg
IMG_2866.jpeg
 
Redigert: