Rolex - Arrangert Samlemani?

Jeg kan forbausende lite om Rolex generelt og bør i den anledning trå varsomt her. Desverre har jeg en tanke rundt dette som foruten samsvarer med Anders sitt innlegg, er en brannfakkel ( type sterk mening)

Spådommen om hvilke dagens moderne Rolexer som vil bli "fremtidige samleobjekter" vil falle i grus og vil aneppe realiseres.

Som Anders sier var ikke redsubs den helt store greia når de ble lansert. Det er i ettertid de seneste 10-20 årene har disse blomstret frem som "spesielle" og har høy samleverdi. Som Anders også nevner så utgjør den mest hardcore fansen en svært liten del av Rolex klientellet. Det er disse hardcore-fansene som presser prisene oppover. Det finnes riktignok få av redsub'ene, men siden sub'en ble et stilikon ble det populært for denne gruppen å trekkes mot det "mer" eksklusive. Alle har sub idag, hardcore-fansen oppdaget at de trengte noe enda mer spesielt. Derav redsub's status på markedet.

Men fast-forward til idag så er de fleste seriøse samlere klar over at det finnes flere eldre modeller som er svært ettertraktet. De fleste kjenner igjen kriteriene for at en modell skal være bli den nye redsub'en. Eksempelvis kan være 16610LV. "Dette kommer til å bli en ettertraktet modell og vil bare stige og stige i pris. Jeg ser det allerede nå at det har begynt å skje"

Det er her jeg er uenig.

Siden det finnes så mange flere bevisste samlere ute som kjenner til disse kriteriene som skal til for at modell vil være den neste redsub, vil også en hel haug samlere sikre seg denne modellen og vente på en fremtidig eksplosjon i etterspørsel. Det er da et antiklimaks at denne modellen skal stige såpass mye i pris når alle ultraseriøse gold-diggers allerede har en slik i samlingen sin. Siden det er denne gruppen som i hovedsak står for all hypen av disse raritetene som har steget mye i pris/etterspørsel.

Min teori er enten eller at:

1. Vi vil aldri se type redsubs/milsubs igjen. Og at disse kommer til å bli ekstremt dyre da det ikke finnes noen egentlige utfordrere når det kommer til verdsatte samlerobjekter. Som Anders sier, holdningene til bruk/samleverdien på Rolex har endret seg mye.

2. Om 20 år er det en modell de fleste ikke kjøper ano 2011-2015 og opplaget stopper opp. Og at dette kommer meget uventet. Tross alt må det være en modell det ikke finnes "mange" av. 16610LV finnes det plenty av når man tenker seg om.

Uff, dette ble et langt innhold uten særlig fakta. Men det er bare min mening. Jeg har prøvd å se inn i glasskula før og treffraten spektakulær lav.

Mvh
Erik

Tanken har slått meg; kanskje jeg skulle kjøpe den rolexen jeg selv liker best, uavhengig av all verdens spekulasjoner.... Hmmm... Neh... Vi kjører safe og main stream :cool:

Som Anders er inne på tror jeg nok at små variasjoner er utslag av fabrikasjonsprosesser, overlapp av maskineri, oppgradering av disse, utskiftning av deler, etc...
Jeg tror (dessverre) at enhver variasjon er helt tilfeldig.

Ellers har jeg tro på at noen modeller, uten at jeg kan spå hvilke, vil bli ettertraktede. Dvs, at de kan ha en moderat prisstigning.
Jeg tror også at flere vil få opp øynene for mekaniske klokker i fremtiden. Hvis så er tilfelle vil nok også antall samlere stige.

Det hadde jo vært morsomt om det virkelig var slik at det satt en "ond mastermind" i Rolex systemet og tenkte ut nye detaljer for å gjøre entusiastene gale.
Uansett, hvem er vel ikke en sucker for en skikkelig konspirasjonteori? Kom igjen'a. Innrøm det.;)

Mark my words:

Det er den ekle grusomme leopard-daytonaen som vil være morgendagens schlager.

Oh yes!

RolexDaytonaLeopard.jpg

Min sub 16610 hadde faktisk en "spider T-dial" når jeg kjøpte den brukt for endel år siden. Jeg likte ikke skiven da den hadde små "krakeleringer" over hele, så ut som fingeravtrykk på glasset. Den ble byttet til en ny skive... Kanskje dumt om du ser fremtidig samlerverdi for en "spider dial". Men om jeg anger, no way, nå ser den i allefall ny og fresh ut, noe som er viktigst for meg :)

AW:)