Rolex - 1975 modell??

Medlem
22. april 2012
Innlegg
106
Har puslet litt med tanken om å kjøpe meg en "skikkelig" klokke en stund... Er det mulig å få tak i en pent brukt omega eller rolex laget i 1975?? Hadde vært litt artig å ha en klokke som er like gammel som meg selv. Har citizen og certina klokke idag. Klokker fra dette året er vel stort sett i stål med 'vanlig' glass rekner jeg med?! Er det mulig å ettermontere safirglass eller blir klokken da uorginal?? Klokken skal brukest til daglig, hele året. Innspel mottas med takk!!
 
Hvis du får tak i en pen Rolex fra -75 må du ikke finne på å modifisere den.
Dette vil forringe verdien drastisk.

Mange av vintage sportsmodellene fra den tiden er ofte dyrere enn nyere modeller.
Ettertraktede modeller er f.eks. GMT og Submariner.
Det finnes endel av dem der ute, men jeg ville nok vendt meg til utlandet for å skaffe det.
Steder som chrono24.com er et greit sted å orientere seg til å begynne med.

En Datejust i ok stand burde du kunne finne for rundt 15k.

Hvis du skal bruke den som hverdagsklokke ville jeg sett etter en med servicepapirer.
Du vil måtte ta en skikkelig service på en slik ganske regelmessig hvis du vil at den skal gå 100% i overskuelig fremtid.

Timeman går for å være en pålitelig selger, men jeg har ikke handlet der selv.
 
Hva mener du med regelmessig service? Hvor lenge kan man regne med at en slik klokke varer med vanlig bruk??
 
Kan være vanskelig å finne gode mekaniske klokker fra midten av 70 tallet. Pga ny teknologi gikk mange av produsentene over til rimligere mekaniske urverk (også Omega), gjerne også med høyt svingetall som viste seg upålitelige over tid. Rolex imidlertid, holdt skansen og fortsatte sin kvalitets produksjon. Hvis du liker Datejust modellene burde de kunne kjøpes i bra stand for 1000 USD og oppover. Sportsmodellene blir unødvendig dyre pga av samlermarkedet. Det finnes selvsagt også langt rimligere merker som Eterna, Certina mfl som fortsatt produserte kvalitetsverk. 70 tallet er også preget av ny design som man kan like eller ikke like :)
 
Hva mener du med regelmessig service? Hvor lenge kan man regne med at en slik klokke varer med vanlig bruk??

En Rolex vil antageligvis vare lenger enn deg hvis den blir tatt godt vare på.
Hvis du ikke utsetter den for store påkjenninger som f.eks. hogge ved, golf, denge kone og unger, badstu, bading, snekring, bruk av borhammer, etc...
En service hvert 5. år eller når behovet melder seg gjennom unøyaktig gange. En såpass gammel klokke vil nok ha behov for litt deler etterhvert. Litt som en eldre bil.:cool: