Solgt Rolex 1680

Nessuno79

Støttemedlem
Medlem
6. mars 2011
Innlegg
3.252
Sted
Asker #nessuno_79
###SOLGT###
Tja, dette er utvilsomt noe jeg ikke trodde ville skje, men noen ganger må man ta harde prioriteringer. Har en annen klokke ute for salg også, så om den ryker først er det stor sannsynlighet for at denne trekkes fra salg. Kommer aldri til å finne en like fin 1680 igjen trolig, så gir en anelse vondt i magen dette ...

Det er en 1977/78 modell (midt i mellom, og aldri 100% godt å si helt nøyaktig) Kassen er trolig polert en gang i sin livstid og er meget pen, uten større dings eller merker. Men med akkurat nok patina og historie. Jeg var lenge på jakt etter det perfekte eksemplar av denne, og når jeg først fikk los på denne var det ingen ting å tenke på. Vintage Rolex er ei hengemyr, og ikke noe man bør kaste seg blindt ut i om man ikke enten har god kompetanse eller noe å rådføre seg med. Føler meg meget trygg på at denne lett kan verrifiseres av samtlige kyndig her inne, da mange av dem har sett den live;) Og flere og gitt meg bud.
Bilder er tatt i tilnærmet flombelysning for å vise alt som måtte være, så klokken fremstår langt penere i virkeligheten enn hva bilden gir inntrykk av. Men da ser man alt overdrevent klart i allefall. Full disclosure her:)
Selges med tungt hjerte for 45.000,- Kun rent salg, ingen bytte denne gangen dessverre.

Og kun klokke, ikke noe b/p (alt fått noen henvendelser ang dette;) )

Kort om klokken:
-Hel og strøken skive, ikke et eneste merke i noen av markeringene. Svakt kremhvit patinering.
-Kassen er sikkert vært polert en gang, men det er ikke mye da det det er tykke og fine lugs med fine camfere (dvs vinkelen på kanten av kassen)
-Orginale og ikke skiftede visere med patinering identisk som markører. Lett patinering/krakelering i sinken på viserne som vises i noen vinkler.
-Orginal børste stål dato hjul. På de aller fleste andre jeg har sett er datohjulet byttet til hvitt, noe som ikke er tidsrikitg på disse
-Tidsriktig men byttet bezel insert med luminova perle. Bezelen har serifer på tallene, noe som gjør det trolig at perlen kan være satt inn separat da den nok er noe nyere, men fortsatt visuelt lik den orginale perlen (alt er selvsagt orginale deler)
-Lenken er en tidsriktig 91350 med særdeles lite strekk. Den har børstede sider (nyere 91350 har polerte sider)
-580 endeledd som og er helt riktig for denne. Ene endeleddet har et lite merk der selve lenke er festet, men ikke særlig synlig)
-Spennen er en VC også tidsriktig for klokken, men trolig byttet en gan gi tiden da den har ingraveringer jeg antar er et serienr, som ikke er identisk med klokken. Kan og være at det er tatt lenken fra en annen klokke når den ble kjøpt, da det ikke var uvanlig back in the day. (tidsperioden denne er fra var i trassition mellom folded og hel lenke som på denne, og kjøper kan ha ønsket denne lenken i stedenfor en folded)
-Kronen er og orginal på denne, noe jeg fortsatt har tilgode å se på både 1680 white og redsub her til lands. Måten man ser det på er at selv når kronen er skrudd helt inn, har den en konkav vinkel inn mot kassen (se bilde) Serivce kroner ligger tilnærmet flatt mot kassen¨
-Glasset er en serivce pelxi, men helt riktig og i tilnærmet perfekt stand uten merker eller hakk.
-Ekstra sett orginale nye baretter.
-Har god gangreserve og får jevnt ca 10 sek tregt. Fungerer selvsagt helt perfekt mekaniskt. Dato skifter kl 12 som den skal, crisp. For meg ukjent servicehistorikk.
-Pinne som fester det nederste leddet i lenken til spennen har av en eller annen grunn blitt byttet til en trolig ikke orginal stift en eller annen gang i tiden, da denne nå sitter så fast at det ikk lar seg løsne uten å borres ut (irret/rustet fast) Har fått bekreftet av urmaker Bjerke at dette på ingen måte er noe fare for at vil løsne, snarere tvert imot;) ) Kan sees på en av de siste bildene.

Alt i alt er dette en meget strøkent eksemplar, og trolig noe man skal lete lenge for å finne en som enda bedre. Klokken har gått en liten runde mellom Good Guys her inne over noen år, og vært i mitt eie siden sommeren vel 2012 om jeg husker rett.
Så til bilder ...


Moteriktige armbånd kun montert for bildet, IKKE ligget å gnisset inntill kassen :)

 
Redigert: