Roger Smith Watches, virkelig handmade

Nessuno79

Støttemedlem
Medlem
6. mars 2011
Innlegg
3.252
Sted
Asker #nessuno_79
Har lest litt om Roger Smith som lager sine egne klokker helt fra grunnen av (med unntak av en fjær eller to)
Som jo og nå er ansvarlig for å ferdigstille George Daniels anniversary watch. Har også vært samarbeidspartner med sistnevnte, og driver arvet hele produskjsonslinjen og verkstedet til Daniels når han gikk bort. For de som ikke er kjent med George Daniels, så er det han som er ansvarlig for det som nok er den største enkelstående utviklingen innen horologi i nyere tid, nemlig Co-Axial escapement, som jo forøvrig Omega har bygd opp det meste av sine verk rundt (først modifiserte ETA 2892 og så senere sine egen 8500 og 9300 verk (og andre i samme familie) Så, et rimelig revulosjonerende utviklingsskritt kan man trygt si.

Uansett, virkelig verdt å se på (synes jeg i allefall) og man får et innblikk i hva som faktisk skal til for å virkelig håndlage en klokke.

Dette er en av 10 klipp som viser skritt for skritt som går inn i å lage viserne i en av Roger Smith sine klokker, av roger Smith selv.
Part 01 of 10 - Finishing a Set of Hands by Roger Smith - YouTube

Og her er del en av et intervju med Roger Smith
Interview With Roger Smith Who Makes Watches Totally By Hand: Part 1 - YouTube
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Callahan
Kult!
Minner meg også om Phillippe Dufour…
[video=youtube_share;C-srW6eV5IA]http://youtu.be/C-srW6eV5IA[/video]

"Simplicité" urverk.
gr-dufour-simplicity-2_zps9c243241.jpg

gr-dufour-simplicity-9_zpscbd6522c.jpg
 
Vi hører nok det samme gang over gang i disse interview: Disse urverk er "overbygget" , ofte blir tjukkere også pga det.
For å tåler mer slitasje, mindre service, mer konstant performance…
Jeg er overbevist at disse kunne krysse liksom 100 år med bare 10 servicer og funke som første dag:cool:
Dufour hadde minst 2 år ventetid for hver enkelt bestilling: Verdt å vente på spør du meg, for hver enkelt av disse vidunder urmaker, jeg kunne vente årevis.
Hvis en gang jeg hadde råd til det….Hmmm….