Restaurering av Certina DS 2 Vintage

Medlem
7. juni 2012
Innlegg
98
Sted
Oslo
Fra mine barndomsminner kan jeg erindre at faren min hadde et mekanisk ur. Jeg husker at han sa at det ikke var batteri i det, og at det kunne gå evig dersom man beveget på det. Dette uret brukte han hver dag frem til jeg var rundt ti år, hvorpå det plutselig ble borte.

Etter at jeg fant frem hit til galskapen på sonen, og mine klokkeinteresser har fått en ny vår, har jeg flere ganger lurt på hva slags ur det var min far hadde. For en tid tilbake så spurte jeg ham om han visste hva slags ur det var, og hvor det var. Som svar fikk jeg at han ikke hadde sett det på mange mange år og at det sikkert var mistet. Hvilket merke det var, var han heller ikke sikker på.

Men i går var jeg en tur innom for en kaffe, og på skrivebordet hans så lå det jammen meg et gammelt og slitt Certina DS 2 uten rem. Jeg tok det opp, skrudde litt på kronen, og vips så var det i gang.

Nå har det seg sånn at min far har bursdag ut i mai en gang, og jeg tenkte det kunne være morsomt å få fikset det opp.
Planen er å dra ned til Ossum Solur i Oslo for å få sett over urverket, byttet plexi og polert kassen. Noen som vet hvor lang tid det kan ta/hvor mye Ossum har å gjøre for tiden?

Når det kommer til rem, så tenkte jeg at en Di Modell Rallye kunne passet fint. Det er ikke et tynt dressur, men heller litt sporty i utseendet mener nå jeg. Forslag til andre remmer eller lenker tas i mot med takk:) Jeg har ikke tenkt å bruke svimlende summer på dette uret, men fikse det opp slik at det ser fint ut og går godt.

I følge min far er uret kjøpt i Sveits i mellom 1969 og 1972. Etter litt søking på nett har jeg kommet frem til at det mest sannsynlig er et Certina in-house 25-652 urverk. Til tross for lite informasjon, så virker det som om det er et god urverk som er både solid og nøyaktig. Certina DS 2 skal være et meget robust ur (DS står for Double Safety) med et urverk "flytende" på en syntetisk gummiforing med beskyttelse for både støt og magnetisme.

Hvis noen har ytterligere informasjon om uret, så er det bare å fyre løs.

Fikk tatt ett bilde av det før kameraet i iPhonen sluttet å virke, så dere får bære ut med dårlig kvalitet.

D69466BA-4910-4AC3-BD52-E97D5A0474EF-6391-000009352E1A933A_zpsbb24ffbd.jpg
 
Fin Certiday! :) Jeg føler Certina sine gamle, gode modeller er litt ufortjent undervurdert. Fine er de ihvertfall.
Jeg tror en rallyrem kunne vært flott på denne.

Har ikke så mye mer info, men kan bekrefte at det skal være 25-652 verk i denne. Produsert fra '68 til '75.
Hvis du ikke har vært innom enda, så anbefales denne siden: VintageCertinas for å lese mer om eldre Certinaer..

Legger ved et en gammel reklame for Certiday:
DS-2fallschirm1970.jpg
 
Nå har det seg sånn at min far har bursdag ut i mai en gang, og jeg tenkte det kunne være morsomt å få fikset det opp.
Planen er å dra ned til Ossum Solur i Oslo for å få sett over urverket, byttet plexi og polert kassen. Noen som vet hvor lang tid det kan ta/hvor mye Ossum har å gjøre for tiden?

@jdog
Om Ossur har mye gjøre kan du vel trygt si:eek: Hehe
Jeg ventet nesten 6 måneder på min Seamaster, men du får løpe ned å høre. Ellers kan du høre med Tidemann, han har sagt selv at han kunne ta på seg diverse ur. Er verdt ett forsøk. Jeg ville ihvertfall prøvd å gjøre det så fort som mulig, slik at du har det i stand nogenlunde til riktig tid:)

Veldig hyggelig det du tenker å gjøre for din far, og disse klokkene synes jeg er veldig morsomme. Lykke til:cool:
 
Redigert av en moderator:
@ugk
det var på vintagecertinas-siden jeg fant info om urverket. Det er ikke så mye annet som kommer opp når man søker opp uret. Takk for posteren, tror jeg skal printe den ut og la den følge med uret :)

@Wangensten
jeg ringte urmaker Lasse Løken, han kunne rekke det innen mai :) Prisen var heller ikke så gal, rundt 1000 kr for nytt glass, polering og smøring av urverk.



Ser ut som om denne klokken originalt kom på lenke, men tenker meg at den kan se fin ut på skinnrem også. Hva tror dere om Di Modell rallye?
 
Redigert av en moderator:
Ossur brukte 10 ÅR på min Lemania Regatta.....

Spørs om han satt over den hver bidige dag...

Tommy