Reisetips Europa

Medlem
18. aug. 2011
Innlegg
2.085
Sted
Mellom skogen og jordet
Min kone og jeg skal dra på en litt forsinket bryllupsreise neste sommer. Vi kommer til å reise rundt en måneds tid med tog, fly, båt, leiebil, scooter - egentlig alle slags transportmiddel som kan ta oss dit vi vil. Foreløpig er reiseruten nesten helt åpen, vi skal innom Slovakia for å besøke noen venner, men ingenting annet er bestemt.

Jeg håper å få litt tips fra dere her inne. Det virker jo som om en del av dere er ganske så bereiste. :)

Er det noen som har noen tips på et hotell, en bar, en restaurant, en vingård, en attraksjon osv. som vi bare "må" innom. Jeg finner jo mye bra info i reisebøker og på nettet, men det hadde vært morsomt å komme seg til de små, unike stedene litt utenfor allfarvei og "turistløypa".

Er åpen for all slags tips. Eneste begrensning vi har lagt på reisen er at det blir fastlandseuropa, og sør for Amsterdam/Berlin/Warszawa.
 
Kan sterkt anbefale Praha om sommeren. En by med flott arkitektur, bra shopping og uteliv, pluss overkommelige priser:)
 
Hvilke type steder liker dere?

Du sier dere skal kjøre rundt, er dere interessert i bil / kjøring finnes det masse fine fjellpass med utsikt og tilhørende flotte veier. Men om bilen bare er et transportmiddel er jo ikke det så spennende.
 
Har selv vært en del i Praha og det anbefales på det sterkeste, om du er i Praha kan du reise med buss en time til en liten by som heter Karlovy Vary, søt liten by med masser av spa-tilbud. Byen er dessverre "litt" preget av nyrike Russere, så prisene er noe høyere enn hva du ellers finner i Tsjekkia. Bussturen ut til byen setter også Tsjekkia som land litt i perspektiv, er du i sentrum av Praha har du en tetthet av X5, GL, ML, Jaguarer osv osv som jeg aldri før har sett, etter en halvtime på bussen er det derimot kun jorder og Skodaer fra 70-tallet.
 
Mine tanker:
Når på sommeren reiser dere? Er dere sent i juni bør dere forhåndsbestille det meste som ligger i eller nær kjente steder. Det begynner å bli trangt om plassen da. Tidlig i juni kan man stort sett reise uten reservasjoner, om man ikke skal ha det beste. Det er hvertfall min erfaring, og jeg har aldri sovet på et dårlig sted eller måtte betale horrible summer for en natt.

Jeg ville besøkt et av jet-set stedene langs rivieraen. Jeg foretrekker Monaco, det skal nevnes at jeg kun har vært på dagsturer. Syntes tempoet er litt mer tiltalende der. Ikke en stor by, men en dag klarer man lett å rote vekk her. Her bør vel lommeboken velge hotell.
Om man vil bli noen dager ville jeg bodd litt utenfor. Rett ved den italienske grensen ligger det to sammensmeltede byer, jeg kaller hele greien Menton, for enkelhet. Det er en koselig by med mange små resturanter. Men nattelivet viser at klientellet her stort sett er over 50 år.. For å komme seg inn i byen tar man tog eller taxi. Tar du taxi må du forvente å betale.. Forslag til en artig opplevelse: Om man gjør litt research på hvor man sover utenfor Monaco kan man bli flydd inn i byen med helikopter. Har hørt at dette koster under 1000,- ikke en høy pris for noe man husker resten av livet. ;) Jeg har dog ikke prøvd dette selv, så kan ikke anbefale noen steder.


Etter en dag eller flere i et av kystens jet-set steder er det gjerne tiden for å roe ned litt. Da ville jeg satt meg i en leiebil og satt kursen nordover inn i rhône-alpes. Her kan man lett bruke en dag. Det er et lite fjellområde med masse små landsbyer, koselige resturanter og enkelte severdigheter. F.eks en parfymefabrikk. ;)
Er man først i området her bør Lac de Sainte-Criox sees. Her kan man finne et hotell ved innsjøen eller bare passere forbi. Eventuelt ta et bad. Jeg har bare passert forbi de to gangene jeg har vært der. Utsikten er uansett flott.


Lac De Sainte-Croix by rousp1, on Flickr


Skal man ha en fjelltur er mulighetene uendelige. Det jeg har gjorde, og kan anbefale, er å stoppe i Aschensee, Østerike. Der finnes det mange flotte hoteller og koselige gjestehus. Aschensee er brukt av østerikere som en feriedestinasjon. Her finnes det mange mer eller mindre guidede fjellturer. Jeg gikk til Rofanspitze, en tur som er veldig overkommerlig for en normalt fjellvant nordmann. Turen er vel beregnet til 3,5 timer. Vi gikk den på 4,5 med flere matpauser og 1,5 timer med fotopause. Høydeskrekk er ikke å anbefale her, stien går langs kanten. ;)


Untitled by rousp1, on Flickr


Billig shopping finner man nok flere steder, jeg har bare prøvd outletbyen Metzingen i Tyskland. Her var det rent og pent. Avslagene var alt fra lave til ekstremt gode. Jeg gikk her midt i uken, da var det relativt stille og behagelig. Noen kjenninger var der en lørdag, da var det slitsomt.


Det var nå noen forslag. Merker godt at de turene jeg har hatt nedover har vært gutteturer med fokus på kjøring. ;) Om du er interessert i fjellpass og fine veier har jeg langt mer å si.. :p
 
Takk for alle svar så langt.

Vi regner med å bruke hele juni på turen. Dvs. at vi stort sett unngår høysesong.

Er i utgangspunktet ikke glad i bilkjøring for kjøringens del, så hvis vi leier bil er det enten for å komme oss til et sted vi må bruke bil for å komme oss til, eller fordi bilen i seg selv er veldig spesiell - som f.eks. en veteranbil eller en supersportsbil.

Både rivieraen og Praha/Tsjekkia er allerede på listen, så tusen takk for konkrete tips rundt det. Tsjekkia har ingen av oss vært i før, mens jeg har vært en gang i Cannes. Da var jeg på jobb, så det var ikke så mye jeg fikk sett, men det lille jeg fikk sett ga mersmak.

Og minuteman - jorder og gamle Skodaer kan da vel være romantisk. :p
 
Bryllupsreise, da må du hit. ;)

Opera Grill Prague, Czech Republic

Contact Information
Karoliny Světlé 35
110 00 Prague
Czech Republic

+420 2 2222 0518

Bestill bord i god tid. De har bare 7 bord om jeg husker rett. Intim liten hyggelig resteaurant få minutter og gå fra Karlsbroen.

Det ser ikke ut til at de har egen webside, men Googlet litt og fant dette:
http://www.travelmuse.com/pois/CZ/52/dining/opera-grill
http://prague.eventseekr.com/opera-grill/restaurants/venue/194193
http://members.virtualtourist.com/m/p/m/110950/
 
For noen romantiske dager kan jeg på det varmeste anbefale Therme Vals i Sveits, se reiseskildring her: http://www.tidssonen.no/forum/showthread.php?3644-Ferietips-klokker-biler-motorsykler

Der finner du også tips om spektakulære fjelloverganger i alpene. Jeg var tilbake i området (St Moritz) i sommer pga en bryllupsinvitasjon og planlegger en tur i samme område i mai. Alpereginonen er fascinerende med sin korte avstand mellom forskjellige land og matkulutrer, og dersom du er i Sveits har du også muligheten til å besøke klokkeprodusenter.

Lykke til!
 
Tusen takk for alle tips. Kom gjerne med enda flere. :)

Har bestilt flybilletter til Paris og hjem igjen fra Budapest 26 dager senere. Alt mellom der er foreløpig helt åpent...
 
Lemon Leaf i praha lager super thai mat

Myslíkova 14
Nové Město - Praha 2
120 00
 
Budapest anbefales på det sterkeste, sammen med krakow som kan nås med tog eller fly. Begge er romatiske byer full av historie og sightseeing samtidig som de er billige.
 
Hei, etter forrige års biltur rundt i Europa vil jeg anbefale Biscayabukta med mange små landsbyer og flotte badesteder og en herlig natur, dette er ikke spesielt "chic" som f.eks Rivieraen så det er ikke fullt så trangt om plassen og heller ikke de prisene
Videre Malcesine ved Gardasjøen, flott liten landsby med sjel. Lei da gjerne en bil å ta en tur opp til Dolomittene eller rundt i vinmarkene i Verona
Glad i vin ? Ta turen med bil til La Morra i Piemonte og opplev kongen av vin - Barolo !
God tur