Rabatt hos AD

Medlem
29. jan. 2023
Innlegg
1
Sted
Stavanger
Hei,

Jeg er skal kjøpe meg en ny klokke og denne gangen blir det enten en IWC-pilot, Omega Seamaster 300 eller Omega Speedmaster. Jeg har et par bekjente som normalt har fått noe rabatt på nypris ved kjøp av klokker i denne prisklassen hos AD. Jeg er ikke veldig god på å prute og jeg liker heller ikke så godt å be om avslag, men tenker det er dumt å «gi bort» penger. Mitt spørsmål er derfor, er det vanlig å få avslag nå man handler nye klokker og hvor mye avslag kan man normalt regne med å få på IWC/Omega? :)
 
  • Liker
Reaksjoner: JørgenO
Er 15% på Seamaster pro 300m hos B. Andresen i Moss nå, siden de skal miste AD-status.

 
  • Liker
Reaksjoner: Kaptein Haddock
Hei,

Jeg er skal kjøpe meg en ny klokke og denne gangen blir det enten en IWC-pilot, Omega Seamaster 300 eller Omega Speedmaster. Jeg har et par bekjente som normalt har fått noe rabatt på nypris ved kjøp av klokker i denne prisklassen hos AD. Jeg er ikke veldig god på å prute og jeg liker heller ikke så godt å be om avslag, men tenker det er dumt å «gi bort» penger. Mitt spørsmål er derfor, er det vanlig å få avslag nå man handler nye klokker og hvor mye avslag kan man normalt regne med å få på IWC/Omega? :)
Det er vel ingen fasit på dette spørsmålet. Men har man kjøpshistorikk/kundeforhold fra før er ikke mellom 5-15% rabatt uvanlig avhengig av modell og merke. Det er min erfaring. Men rent generelt så kommer man langt med et høflig spørsmål og god folkeskikk tror jeg. Har stort sett fått rabatt absolutt alt jeg har kjøpt opp igjennom bortsett fra Rolex. Har fått det også, men det var før cryptokonger, influensere og resten av verden synes Rolex var pop. Da kunne man få 8-10% der også.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kaptein Haddock
Hei.
Det viktigste er å spørre, og bli komfortabel med det. Det verste du får er "nei, dessverre". Jeg spør i mange butikker uansett hva jeg skal kjøpe, og får overraskende nok et ja. Det gjelder jo særlig om man kjøper mye/mange ting. Og det kan virke tåpelig, men så lenge man er høflig og kanskje bruker litt humor, så er det sjelden det blir dårlig stemning av den grunn. Og det blir hvertfall ikke dyrere..

Jeg har ikke all verdens erfaring, men etter hva jeg forstår er det fullt mulig at noen forhandlere gir litt rabatt. Det er generelt gode marginer i bransjen. Men noen er nok mer "harde" på policy, som Bjerke, der det er vanskeligere, særlig uten kjøpshistorikk - men det er ofte mulig å få en bra deal når de har sitt årlige salg - også på ikke-salgsvarer. Jo "mindre"/lokal forhandler, jo lettere tror jeg. Husk også helt nye modeller kan være vanskelige å få rabatt på, og gamle/utgåtte modeller er ofte lett å få litt rabatt på, selv om det ikke reklameres så høyt for.

Ellers gjelder det å være tålmodig å se etter tilbud/kampanjer, og jeg tror det er MYE lettere å få rabatt ved personlig oppmøte (fremfor epost/telefon), gjerne flere ganger, og det er lurt å kikke og prøve før man bestemmer seg, før man helt på slutten spør om en hyggelig pris...

Ellers vil jeg jo oppfordre også til å se på bruktmarkedet, det er ikke umulig å finne sin drømmeklokke brukt til en betydelig lavere pris, også tilnærmet "ubrukt tilstand", selv om det å kjøpe "sin egen" ny fra butikk er en fin opplevelse. :)

Ser du holder til i Stavanger, og kan anbefale både Askeland og Otteren (@JørgenO ). Sistnevnte er rå på IWC, har garantert god service, og det forundrer meg ikke om du får en hyggelig pris også. (y)
 
Hei,

Jeg er skal kjøpe meg en ny klokke og denne gangen blir det enten en IWC-pilot, Omega Seamaster 300 eller Omega Speedmaster. Jeg har et par bekjente som normalt har fått noe rabatt på nypris ved kjøp av klokker i denne prisklassen hos AD. Jeg er ikke veldig god på å prute og jeg liker heller ikke så godt å be om avslag, men tenker det er dumt å «gi bort» penger. Mitt spørsmål er derfor, er det vanlig å få avslag nå man handler nye klokker og hvor mye avslag kan man normalt regne med å få på IWC/Omega? :)
Du har fått en PM ;)
 
Sendte en forespørsel til Bjerke vedrørende rabatt på en Tudor modell. Fikk nei med bakgrunn i at modellen var ettertraktet. Aksepterer og har forståelse for det svaret, men ender opp med at jeg unngår en transaksjon som følge.

Hører med til historien at jeg har kjøpt den modellen hos de tidligere, men måtte la den gå i forbindelse med anskaffelsen av Rolex. Hadde ikke økonomi til å holde på de begge.
Nå som muligheten for å gjenskaffe uret er tilstede føles det feil for min del å betale mer enn jeg gjorde den gang. (Pris økning 1.1 osv).
Skal ikke gå ut over butikken så klart, men man har sine prinsipper tross alt :)

Får følge med på bruktmarkedet og klåkkeriet fremover.