Røre den, eller la den gå sine skjeve gang?

Medlem
12. mars 2020
Innlegg
809
Sted
Oslo
Fant en liten skatt på en skrothandler, 25mm dame Certina fra uvisst årstall. Den hadde såpass sjarm at jeg ikke kunne dy meg til 50kr.
Uansett så tenkte jeg at denne kunne shines litt opp med en ny reim og en lett vask, forså å gå til min bedre halvdel som låner klokker fra meg i ny og ne. Anyhow, klokka kan stilles og trekkes, men for hvor lenge er litt uvisst, i tillegg så sliter jeg litt med å få av lokket bak og er redd for å ta i mer. Spørsmålet er som følger: skal jeg spandere litt polywatch og lett rens pluss en ny reim og si at den kan brukes så lenge den varer. Eller skal jeg gi den et nytt liv med en service og alt som følger med, til x tusen kr? (Vet ingenting om tilstanden inne i kassa)
DED2D260-5B61-44D5-B15B-B40A16E3061D.png
453B2C9D-09E8-46D9-9EBD-8C5AB36E2C74.png
840A21DF-0F7E-4F77-BEC6-C9C84DD76CFF.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: hen
Jeg er enig med dere begge og føler at det kanskje er på sin plass med en service for å få en god start med klokken. Den bærer preg av å ha blitt brukt, det hadde vært artig å gi den en ekstra runde med ny eier :)
 
  • Liker
Reaksjoner: reldor
Begge deler selvfølgelig! Det ene utelukker ikke det andre og vi levere ikke møkkete klokker til urmakeren, gjør vi vel?

Sjarm var rette ordet, nydelig patina!

Jeg leverte Seamasteren til service på fredag, (nyvaska) kosta 4500,- og tok en uke. Butikken var nesten tom for klokker 2 Citizen, en håndfull Seiko, 5 Baume & Mercier (dykker til 15k var kul) og et bord med Inex. Enten har de solgt alt til konfirmasjonsgaver eller så har han ikke tatt inn mer pga korona og netthandel. Hvis det er det siste, håper jeg at jeg har bidratt til å holde denne familiebedriften i gang. Det er også noe å tenke på, for min del liker jeg å ha muligheten til å få hjelp av fagfolk lokalt og da må jeg bruke dem.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kællen og MikroKrone
Da var uret tilbake fra Sutterud etter kun 2 uker. Må si jeg er kjempefornøyd med både pris og behandling av personalet, Tommy er en kar jeg anbefaler alle å slå av en prat med.
14E3F2BB-F99B-44DE-A6DB-CEA5536F57C4.jpeg
C23251A3-2BBC-45BD-B50E-E86E24573DE5.jpeg
77312E3B-8666-4A48-A5C9-450C79F1F091.jpeg


Urverket ble rengjort og det ble skiftet pakning på baklokket. Glasset skulle egentlig poleres men det var noen dype riper som ødela helhetsinntrykket, så da tok de en avgjørelse på å bytte det, noe jeg syntes var en god beslutning! Dette ble utrolig bra etter min mening, og det er morsomt at dette lille dameuret fra 1956-57 har fått en ny mulighet :)

Nå gjenstår det bare å få med min bedre halvdel ut så hun får valgt en reim hun liker, hun har en herlig gylden hudtone så jeg tror det blir mørkt lær med gylden spenne. Legger ved et bilde eller to når uret er på arm;)