Rølpete Girard Perregaux

Medlem
5. okt. 2012
Innlegg
870
Jeg har en stund jaktet på en Girard Perregaux da jeg syns dette er gromme klokker, i dag kom postmannen med denne, kjøpt på ebay for 97 pund med dårlig bilde og dårlig beskrivelse :p

Ikke en anbefalt metode, men jeg har gjort dette flere ganger med relativt godt resultat.

Denne gangen hadde jeg blandede følelser etter at jeg hadde pakket opp og sjekket litt; klokka var møkkete over det hele, den gikk noen sekunder men stoppet, verket er GP 27, basert på AS 1130, det såkalte "wehrmachtkaliber" da det var vanlig i klokker til tyske soldater. Verket ser forøvrig meget flott ut med null rust etc. Etter det jeg har funnet ut er den produsert ca 1950.

Glasset var løst, noe selger hadde påpekt, det var smurt kontaktlim? utover kantene, noe var til og med kommet på urskiva.

Den ene reimfestet ("lugs") er skjev, kan sees på siste bildet, det må vel være mulig å rette opp dette? Men vil nok overlate det til en urmaker.. det er faste remfester på denne, siden det var reim på klokka når selger tok bilde så jeg ikke de krokete remfestene før jeg kappet reima, snodige greier, hvordan kan det ha blitt slik?? :eek: Kanskje det er mulig å kappe dette bort og borre opp for vanlige fjærpinner, noen som vet?


Etter å ha fått ut verket renset polerte jeg kassa, fikk vekk limet på glasset og skiva. Tok ikke fra hverandre verket men smurte det opp der jeg kom til, klokka går nå og ser ut til å gå riktig pent, men må nok til urmaker for en proff rens.

Det er noen merker på kassa, men skiva ser relativt flott ut med lite slitasje. Klokka måler 35.5 mm målt uten krone.

Alt i alt er jeg fornøyd, jeg tror dette kan bli en flott klokke!



HZIdG.jpg



Nn1N0.jpg



j2ZtI.jpg
 
Redigert:
Pent! Mye morsomt man kan gjøre med vintage-ur som man ikke kan gjøre med ny-klokker... :)
 
Gratulerer med flott vintage, ser ut som du har gjort en fin jobb, link opp med "FnuSnu" og få sydd deg en fin reim så blir uret en herlig dressklokke.
Tom