Prosjekt bordklokke

Ett steg fram. Og ganske mange tilbake.
Dette blir ikke siste versjon. For å si det sånn... Det har tvunget seg fram en rekke små og store problemer og tekniske utfordringer.
Tilbake til tegnebrettet med meg.

Jeg må nok også en liten tur på YouTube for å søke inspirasjon angående valg av motor. Motoren jeg har valgt nå sliter på så lavt turtall som jeg er avhengig av med det antall tenner som er valgt.

Prøvemontert på foten jeg lagde i natt (jeg er veldig fornøyd med finish på foten, dette er rett ut av 3D-printeren, null pussing eller etterbehandling)
BBED6E90-B101-4E77-9C62-751ECF1AB880.png

Den rød pilen viser den største tekniske utfordringen, overgangen mellom stor og liten diameter ble for agressiv, så det blir for mye friksjon mot pinnen som skal trekke viserne frem og tilbake. (Det skal gå et kulelager i sporet, men jeg tror det er fornuftig å ta en ny runde ved tegnebrettet)
F495EB01-61EA-4D86-9A4C-D63C7E9E9A7C.jpeg


65A09544-CEC6-4501-A7E3-707A9DEE41CE.jpeg

-KTT
 
Prosjektet er ikke dødt, men det er lang leveringstid på kulelager.
I mellomtiden jobber jeg videre med styring og regulering av motor. Ettersom jeg bruker en steppermotor er det mulig å få justert den ganske nøyaktig. Eneste jeg må klekke ut nå er en plan på hvordan jeg skal styre den.
Tror det blir som følger:
Knapp 1: Gå i normal hastighet
Knapp 2: Gå så fort som mulig
Knapp 3: Stopp

For å stille klokka vil jeg kjøre den frem til neste hele time med knapp 2 for å så trykke på knapp 3. klokken vil da stå stille. Når tiden "tar igjen" klokka trykker jeg på knapp 1.

Ikke superenkelt, men alle andre ideer jeg har hatt har enten vært på amøbenivå, eller helt i andre enden av skalaen med sensorer på viserne og masse styr. Tror måten jeg har landet på er overkommelig for en som ikke har noe særlig erfaring med programmering av Arduino (C++)

Statusbilde:
1A751757-8CDA-4609-A918-A2601400E351.jpeg
 
Prosjektet er ikke dødt, men det er lang leveringstid på kulelager.
I mellomtiden jobber jeg videre med styring og regulering av motor. Ettersom jeg bruker en steppermotor er det mulig å få justert den ganske nøyaktig. Eneste jeg må klekke ut nå er en plan på hvordan jeg skal styre den.
Tror det blir som følger:
Knapp 1: Gå i normal hastighet
Knapp 2: Gå så fort som mulig
Knapp 3: Stopp

For å stille klokka vil jeg kjøre den frem til neste hele time med knapp 2 for å så trykke på knapp 3. klokken vil da stå stille. Når tiden "tar igjen" klokka trykker jeg på knapp 1.

Ikke superenkelt, men alle andre ideer jeg har hatt har enten vært på amøbenivå, eller helt i andre enden av skalaen med sensorer på viserne og masse styr. Tror måten jeg har landet på er overkommelig for en som ikke har noe særlig erfaring med programmering av Arduino (C++)

Statusbilde:
Vis vedlegg 221759
Kan det fungere med feste av visere på annen måte? Så du kan ta de av for å stille den mens motor er i stopp?

og hva gjør C++ her? Er ikke hele formålet med prosjektet å slippe c?
 
Ikke de alt for store fremskrittene den siste tiden, dels mangel på deler og dels mangel på tid. Men nå har i hvert fall de siste delene ankommet, så da var det bare å finne tiden.

Sakseviseren begynner nå å ta form. Delene i bakgrunnen er resultat av en god del prøving og feiling. Men gøy når det går.
Legge merke til størrelsen på kulelagerne. 3 mm OD.

555CA131-3FC2-4BCD-B372-421F66DCC4EA.jpeg

F1DA66E9-AC35-40CD-8D14-6A5332758384.jpeg
C840BEBC-E92D-4D15-839D-AB6B7A4146CE.jpeg
AED12541-CD89-4EEC-B31F-96E047B7FCC3.jpeg


-KTT