Problemer med rembytte på Pam

thue

Støttemedlem
Medlem
7. juli 2015
Sted
Oslo
Har ikke byttet rem på Pam 104'en min på en god stund.

Det har alltid blitt gjort smertefritt ved tidligere anledninger, men nå virker det som den ene baretten har "kilt" seg på et vis. Den vil ikke ut rett og slett.

Noen som har vært borti det tidligere?

Klarer du å trykke ned den fjærbelastede "låsen", eller er det denne som har kilt seg?

Nei, en kjenner at fjæren gir etter når jeg "pusher", så det virker helt normalt egentlig. Den baretten vil bare ikke ut... @Gin

Det er jo et spor i baretten, prøv å trykk den litt motsatt vei, kanskje låsesporet har kommet for "langt inn" og har kilt seg?
Ellers har dette vært et tema tidligere på Paneristi.com, du kan jo søke der.

Jeg har vært borti noe lignende. @Gin har gitt er bra svar, funker ikke det, kan du prøve deg med det jeg gjorde. En liten sprut med universalmiddelet WD 40, lot det virke i noen minutter og vips så var push-pin i funksjon og barretten lot seg skyve ut.
Lykke til!

• Liker
Reaksjoner: Gin
Takk, @Gin og @BRIO1368 :) Prøvd det meste nå og fremdeles ingen løsning. Får flytte tankene over på noe annet og stikke innom Bjerke neste gang jeg er i Oslo ;)

Jeg gjenbruker denne tråden til et slightly relatert tema:

Jeg koser meg fortsatt med nesten daglige rembytter på min PAM111. Her en dag slo det meg at gjengene i kassen og på barettene kanskje ikke kommer til å vare evig. Min er nå ca 5 år gammel og det er ingenting som tyder på noe slitasje i det hele tatt, men jeg tenkte kanskje det kunne bli en problemstilling en gang.
Er det noen som har erfaring med at disse blir slitt over tid? At barettene slites er det minste problemet da disse jo enkelt kan byttes, men jeg ser ikke for meg at slitte gjenger i kassen kan repareres på en service uten at man eventuelt skifter ut hele kassen. Noen erfaringer med dette?

(Dagens match: rem fra TempoVintage og sko fra Lottusse:))
PAM.jpg

• Liker
Reaksjoner: Bestiarara78

Jeg koser meg fortsatt med nesten daglige rembytter på min PAM111. Her en dag slo det meg at gjengene i kassen og på barettene kanskje ikke kommer til å vare evig. Min er nå ca 5 år gammel og det er ingenting som tyder på noe slitasje i det hele tatt, men jeg tenkte kanskje det kunne bli en problemstilling en gang.
Er det noen som har erfaring med at disse blir slitt over tid? At barettene slites er det minste problemet da disse jo enkelt kan byttes, men jeg ser ikke for meg at slitte gjenger i kassen kan repareres på en service uten at man eventuelt skifter ut hele kassen. Noen erfaringer med dette?

Vis vedlegg 26261

Rem + sko = fin combo!

M.h.t. sp.målet ditt,- ja, det kan oppstå slitasje både på gjengene på barrettene og i hullene i kassen.
Du kan få hullene i kassen gjenget opp igjen hos Panerai sentralt, men det kan ta lang tid og koster flesk.
Et annet alternativ er å gå over til barretter av type springbars.

Lykke til!

• Liker
Reaksjoner: jonska
Det er jo ikke nødvendig å dra barettene til alt du klarer - da kan som du beskriver gjengene ryke.
Selv bruker jeg en liten mengde Loctite 221 og heller drar til med beskjedent moment.

Pass imidlertid på å IKKE bruk varianter av Loctite med et bedre feste enn 222, det kan fort gå gærnt.
Edit: korrekt Loctite er 222

Redigert:

Vis vedlegg 26261

Bruk gjere litt fet av og til til å smøre gjengen og vil du sannsynligvis ikke få noen problemer i fremtiden ;)
Bruk samme fet du bruker til å smøre kulelager, det går helt fint.

Det er jo ikke nødvendig å dra barettene til alt du klarer - da kan som du beskriver gjengene ryke.
Selv bruker jeg en liten mengde Loctite 221 og heller drar til med beskjedent moment.

Pass imidlertid på å IKKE bruk varianter av Loctite med et bedre feste enn 221, det kan fort gå gærnt.

Er ikke Loctite litt i overkant? Jeg personlig hadde ikke brukt på min pam. Når den herder gjør at det blir enda mer friksjon i gjengene enn før uten det.

• Liker
Takk for gode svar.

Pass imidlertid på å IKKE bruk varianter av Loctite med et bedre feste enn 221, det kan fort gå gærnt.

Blir ikke dette litt styrete? Hvor ofte skifter du rem?

Jeg strammer ikke noe særlig til på skruene og de sitter godt - med ett unntak: jeg brukte en rem som hadde trang kanal og ikke hadde plass til foringstuben. Skruen ble da sittende helt tett inni remmen. Da opplevde jeg at remmen gradvis løsnet litt på skruen ved bevegelse. Ellers har jeg ikke hatt noe problem med at den løsner.

• Liker
Reaksjoner: Bestiarara78
Bytter ikke remmer så ofte, en gang i måneden kanskje.
Loctite 222 sitter ikke fast, denne løsnes lett igjen uten noe problem - som om den ikke var der. Den sikrer kun at skruen ikke løsner av seg selv. Fordelen er at skruen da ikke trenger å strammes så veldig hardt for å være sikker, dette skåner gjengene.

Takk for gode svar.

Blir ikke dette litt styrete? Hvor ofte skifter du rem?

Jeg strammer ikke noe særlig til på skruene og de sitter godt - med ett unntak: jeg brukte en rem som hadde trang kanal og ikke hadde plass til foringstuben. Skruen ble da sittende helt tett inni remmen. Da opplevde jeg at remmen gradvis løsnet litt på skruen ved bevegelse. Ellers har jeg ikke hatt noe problem med at den løsner.

+1

Men for å forebygge slitasje i gjengene det anbefales å bruke av ov til litt fet ;)

• Liker
+1

Men for å forebygge slitasje i gjengene det anbefales å bruke av ov til litt fet ;)
Dette bare øker sjansen for at de løsner og hindrer i liten grad slitasje.
Fett på gjenger kan brukes på skruer med friksjonskant på hodet, slik som det er på hjulbolter.
Barett-skruene på en Panerai har ingen kontaktpunkt mot uret enn gjengene, hode siden er løs. Dermed vil friksjonen fra remmen kunne dra skruene løse. Det er jo derfor det brukes en hylse, slik at denne hindrer dette.
Skal du ha fett noe sted, bør det således være innvendig i hylsen slik at denne glir lett mot skruen.

Alltid brukt, særlig på baretter i stål mot bronze kasse. Forskjell i materialer øker sjansen at en mykeste material blir skadet.
Jeg fortsetter å bruke den. Smøring kan ikke skade noen ting men forebygge skader ;)
Mange som gjøre det særlig folk som har en vist kompetanse om mekaniske deler.
Og jeg bruker alltid foringstuben som hindrer friksjon mellom reim og barett ;)

• Liker
Takk igjen for god diskusjon. Jeg har dessverre ikke blitt så mye klokere. Her er det åpenbart minimum 2 skoler. Noen andre som har erfaring her? Jeg har som sagt ikke opplevd noe problem med dette selv men ser det som en teoretisk mulighet.

Er forresten Panerai alene om denne måten å feste remmer på? Jeg ser de har prøvd med andre varianter også men jeg synes denne med skruer virker absolutt mest robust. Hva er historisk korrekt på Panerai her?

Har erfaring med å holde gjenger på skrue og i kasse rene og pene, slik at ikke smuss og skitt sliter eller gjør at skruene kiler seg. Jeg har alltid vært obs på å unngå kryssgjenging ved å skru skruen mot klokken og kjenne at man treffer gjengene før jeg strammer til. Og ja, tuber i remmene er helt avgjørende. Så bør man selvfølgelig ikke stramme til mer enn nødvendig, under 1 NM er nok.

Har erfaring med å holde gjenger på skrue og i kasse rene og pene, slik at ikke smuss og skitt sliter eller gjør at skruene kiler seg. Jeg har alltid vært obs på å unngå kryssgjenging ved å skru skruen mot klokken og kjenne at man treffer gjengene før jeg strammer til. Og ja, tuber i remmene er helt avgjørende. Så bør man selvfølgelig ikke stramme til mer enn nødvendig, under 1 NM er nok.

Vil si meg enig i akkurat dette. Dine Panerai gjenger vil vare "evig" dersom man alltid skrur mot klokken først (uten nevneverdig motstand, bare nok til å skyve skruen innover) til man kjenner at skruen nærmest smetter på plass før man begynner å skru med klokken. Vilkårlig skruing vil kunne føre til at du sliter ut gjengene. Jeg har eid en panerai som jeg overtok brukt der gjengene på et hull var helt polert bort av forrige eier. Valgte å bruke springbars uten å sende inn.

• Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen