Privat bruktimport

Jon Henrik

Ansvarlig redaktør
Medlem
12. okt. 2007
Innlegg
6.131
Sted
Fredrikstad
Noen her som har erfaring med privat bruktimport av bil fra f.eks. USA eller Tyskland?
Er det eventuelt noen vesentlige forskjeller ved import fra USA fremfor Tyskland etc.?
Er helt blank på dette området, så all informasjon om kostnader, fremgangsmåte, tips og triks ønske hjertelig velkommen!
 
Hei.

Hvilken type bil har du sett deg ut?
Det som er viktig er at bilen er CE-godkjent (merket).
Noen biler fra USA er ikke dette, og da får du ikke registrert dem i Norge. (bl.a. enkelte Lotus Elise).
Du har og problematikken med markeringslys osv på USA-biler.

Det er noen fallgruver å gå i i Tyskland og, bl.a. med refursjon av tysk mva.

Jeg synest selv det er litt mer skummelt med import fra USA, for det er ikke så lett å få noen til å se på bilen (om man ikke kjenner noen da..).

Jeg har folk i Tyskland og Belgia som ser over bilene mine før jeg tar dem hjem om jeg føler behov for det.

Ofte kan det nok lønne seg å bruke en bilmegler istede for å gjøre jobben selv.
 
Har i utgangspunktet tenkt litt på en tidlig Porsche Boxster 986.

Kjenner du til noen seriøse og gjerne prisgunstige bilmeglere?
Eventuelt noen ressurssider for hvordan privatimport foregår rent praktisk?
 
Hei,

Tar opp denne veldig gamle tråden istedenfor å lage en ny en.

Jeg har tenkt litt på bruktimport i det siste og vil gjerne ha erfaring fra folk som har gjort dette før selv.
Bilen jeg har sett på er en Lotus Elise/Exige og tror jeg kan komme billigere unna med import enn å kjøpe i Norge der det er et fåtall ute til dyre priser.

Dette er vel og en bil som er såpass lett og ikke trenger så mye hester for å være kjekk så kommer vel forsåvidt billigere unna med tanke på momsing inn i landet.

Hvis noen har erfaringer/tips så tar jeg dette imot med takk.
 
Hei,

Jeg har tenkt litt på bruktimport i det siste og vil gjerne ha erfaring fra folk som har gjort dette før selv.
Bilen jeg har sett på er en Lotus Elise/Exige og tror jeg kan komme billigere unna med import enn å kjøpe i Norge der det er et fåtall ute til dyre priser.

Hvis noen har erfaringer/tips så tar jeg dette imot med takk.

Exigen min er akkurat lagt ut til salgs hos Ferdinand. Tror ikke du får det noe særlig billigere ved å ta inn selv