Priser Panerai

Medlem
17. aug. 2009
Innlegg
1.145
Sted
Bærum
Braute skrev:
Har lyst på Panerai, men blir litt forvirret av priser.
Ser på finn.no:
PAM000 25K http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19566915
PAM177 25K http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19369984

Ny pris er vel for PAM000 ca 25K og for PAM177 ca 35K
Er klar over at pris på finn.no kan være litt forvirrende og at enkelte Panerai er
sjeldne/vanskelige å få tak i, men :eek:

Noen som kan gi en potensiell Panerai eier litt hjelp...........

Tja... Det er vel litt forskjell på hvor populære modellene er og hva selger forventer å få (ikke minst). Noen er litt vel optimistiske. Selv synes jeg cirka 22 hadde vært en mer passende pris for PAM000 (logoen). Ellers kan jeg i alle fall gå 100% god for selgeren av 177en :)
 
Vasbotten skrev:
Likte den 177`en jeg.. Kan noen Paneristis fortelle meg mer om denne modellen?

Vil kanskje ikke karakterisere meg som en "Panaristi", men jeg har hatt en 118 som er forløperen til 177. (den hadde brun og ikke svart skive). Personlig liker jeg veldig godt at Luminor-versjonene er så enkle, og Marina med sekundviser på siden er Panerai for meg. 118 ble produsert i 2002 og 2003, mens 177 for første gang ble produsert i 2004 (G-serie).

Noen liker ikke så godt Panerai i Titanium, men det er jo en stor klokke, og jeg syntes at den var veldig behagelig å ha på armen. Dessuten ser det jo ut som om det er en ripe på urkassen ved kronen, og da er det lettere å få den bort med Titanium.

Jeg er litt usikker på om alle bildene er av den aktuelle klokken, men med mindre dette er en 177G-modell (produsert i 2004) som har ligget hos en urmaker veldig lenge, så har den Sandwich-dial (det vil si to urskiver lagt oppå hverandre med tall og streker skåret ut i den øverste sånn at du ser tallene som fordypninger) og baksiden har Cotes de Genve gavering (sånne striper som du ser på bildet som viser baksiden) - På 177G-versjonen så er det stemplet med Panerai mange ganger, og på forsiden er tallene og markørene malt på.

25.000 høres ikke ut som noen upris for en nyoverhalt versjon - Mulig du kan finne noen litt billigere på den store verdensveven, men her har du norsk selger som til og med har referanser, og det er fort verd noen kroner ekstra. Jeg så forresten i en prisliste fra 2005 at modellen ble solgt ny for 4.300 usd da, og det er stort sett det de går for på nettet nå også. En klokke som foreløpig holder seg temmelig bra i pris der, altså.
 
Den 000-en må jo være overpriset? Min prisliste sier €2900 ny, og med dagens gunstige europris tilsvarer vel det som OP sier 25K. Så 25K brukt må vel være bare tull? Du får for øvrig en PAM 000 i Danmark for DKK 18500 her.

PS - jeg har for øvrig fått en Panerai-prisliste i excelformat, med priser i euro, dollar og pund fra en kollega som var på kjøpe-PAM-kjøret for en tid tilbake. PM meg med mailadresse, så sender jeg den til interesserte.
 
Visstnok er 25 muligens i høyeste grense for PAM 000, MEN det er ikke langt ifra riktig. 23-24 er helt kurant og hvis klokken er i god stand så er 25 også ikke feil.

Husk at en 000 får man som regel ikke bestilt hos en AD med bekreftet leverensetid. Alt fra 3-12 måneder eksisterer og derfor er også bruktverdien veldig høy spesielt på PAM 000.

PAM 000 har under flere tilfelder vært svært ettertraktet fordi den er Panerai's "entry model" med relativt "lav" pris. Jeg husker feks for 1-2 år siden da gikk PAM 000 for en bit over listepris på salgssteder på nettet.

En annen ting, man kan ikke forvente seg at dagens eurokurs er beregnet i Panerai's norske listepriser. Prisene og exchange rate:n settes som regel en eller to ganger per år og korrigeres ikke fordi at norske kronen stiger.

Dette gjelder jo i stort sett andre markeder også hvor man som regel har en "gunstigt høy" euro kurs sånn at man klarer å holde marginen til tross for at norske kronen feks skulle synke.