Skulle dele noen tanker så fort jeg kom hjem fra reisen. Det gikk selvfølgelig i glemmeboken, men her kommer det!
Vi bodde på Grandior Hotel, det var helt strålende, spesielt med tanke på pris. Fine, store og rene rom med god seng. Solid og god frokostbuffét med live pianospilling (som tidvis var litt bråkete). Musserende til frokost er jo aldri feil, men tsjekkisk musserende er ikke noe å skryte av synes nå jeg. Om noen ønsker å bo der er det lurt å be om rom ut mot bakgården, da det visstnok kan være litt bråkete ut mot veien. Fem av seks på terningen!
Vi spiste mye bra mat, og spesielt restauranten Grand Cru skilte seg ut. Fantastisk deilig mat, solid vinliste og hyggelige servitører. Helt klart reisens kulinariske høydepunkt. Full pott!
Vi spiste indisk på K the Two Brothers. Det var et lite antiklimaks mtp. rangeringen på Tripadvisor, omtrent tilsvarende en gjennomsnittlig indisk restaurant i Norge. Gode vegetar-samosaer da, det skal de ha.
Middagen på Le Grill på the Grand Mark hotell var også bra, men ikke helt det store. Også her var det bra utvalg av vin!
Dessverre var det ingenting ledig på Portfolio under hele oppholdet. Der skulle jeg gjerne vært!
Ellers var det god gulasj og andre tsjekkiske spesialiteter samt godt øl å oppdrive på flere små barer og restauranter rundt omkring.
Av severdigheter var det mer enn nok å gjøre. Peneste utsikten fikk man helt klart fra området rundt Prague Castle, eller fra toppen av tårnet på enden av Karlsbroen på gamleby-siden. Ved sistnevnte var det overraskende nok folketomt, selv om selve broen var fullstappet med turister. I kjelleren til det ene tårnet finner man også en artig "museumsutstilling" med ting som ble funnet under oppgraving rundt broen for noen år siden, blant dem en klokke og et norsk bankkort.
Den astronomiske klokken var utrolig flott å se. Et horologisk mesterverk! Selvfølgelig forsvinner litt av gleden når man står omringet av kinesere og russere med kameraer og selfiesticks, men sånn er nå livet.
Praha er uten tvil en by man vandrer i, og den beste severdigheten var egentlig å vandre rundt å se all den flotte arkitekturen!
Shopping ble det og, men mest for min bedre halvdel. Overraskende godt utvalg av sneakers på foot locker og Adidasbutikken på Palladium. Og billigere enn i Norge, så klart. Utover det er ikke Palladium et sted å oppholde seg.
Vi gikk også gjennom den mest fasjonable gaten Pařížská som er nevnt i et annet innlegg. Masse vakkert både til håndledd og resten av kroppen, men det ble med titting.
Den jødiske kirkegården var stengt, det var litt surt. I tillegg hadde jeg av en eller annen merkelig grunn gledet meg noe voldsomt til å se en såkalt Paternorster-heis, som det finnes flere av i byen. Den ene befinner seg i rådhuset, som var stengt lørdager. Den andre jeg oppsøkte befant seg på et skittent YMCA, og den var i følge eier kun i bruk i ukedagene. Nedtur! Anbefaler de som ikke har sett slike heiser å ta et kjapt søk på youtube.
Alt i alt var det en herlig tur. En utrolig vakker by med et behagelig prisnivå! Vi reiser dit garantert igjen