Power reserve med og uten chrono i gang

krille

Støttemedlem
Medlem
29. des. 2008
Sted
Oslo
Sitter her og leker med Speedyen, og kom til å tenke på en ting. Hvor mye av power reserven spiser chronoen? Med det mener jeg, hvis jeg trekker den fullt opp og lar den gå helt ut med chronoen i gang hele tiden, hvor mye kortere varer den enn om jeg lar chronoen stå?

Sitter her og leker med Speedyen, og kom til å tenke på en ting. Hvor mye av power reserven spiser chronoen? Med det mener jeg, hvis jeg trekker den fullt opp og lar den gå helt ut med chronoen i gang hele tiden, hvor mye kortere varer den enn om jeg lar chronoen stå?

Det er et godt spørsmål. Jeg vet ikke, men jeg kan nevne at Rolex sitt cal.4030 (El Primero) og cal.4130 (in-house) så er det en forskjell på 6 og 7 timer med chronographen aktivert:

Cal. 4030: 54 timer, og 47 timer med chronographen aktivert
Cal. 4130: 72 timer, 66 timer med chronographen aktivert

Omega cal.1861 har vel 48 timers gangreserve. Om det er når chronographen ikke er aktivert, så kan jeg tenke meg den har +- 40 timer når den er aktivert.

Dette er kun spekulasjon fra min side :p

En kar på WUS gjorde et eksperiment med power reserve på chronographen sin.
Konklusjonen var at power reserve'en sank merkbart med chrono'en på. Husker ikke hvilken klokke det var snakk om, og hvor mye den tapte.
Skal prøve å grave frem linken.

Har researchet dette litt på WUS og Timezone, og det ser ut til å være enighet om at chronoen i gang kontinuerlig tar 5-15% av Power Reserven. Imidlertid hevder enkelte at den oppgitte PR på 48 timer er med chronoen på, og at en uten chronoen dermed bør få over 50 timer ut av et opptrekk.

Dette spørsmålet har også jeg stillt meg noen ganger - uten å kommet så langt at jeg hverken har fått opprettet tråd på det eller rett og slett testa det selv i praksis. Men at det tar 15% av PR høres rimelig ut ja.

Du vet du har en ting å gjøre krille, sjekk dette ut i praksis og rapporter tilbake! ;)

Ja, jeg skal prøve å få arrangert noen mer eller mindre vitenskapelige tester:)

Kraftreserve med og uten chronographen i gang

Jeg har testet kraftreserven på Breitlingen min denne uken, med og uten chronographen i gang.

Klokken er en Breitling Premier med et Kelek calibre 10000/B40 urverk (modulchronograph basert på et modifisert ETA 2892). ETA oppgir kraftreserven i 2892.A2 til å være 42 timer.

Klokken ble trukket fullt opp manuelt og ble liggende flatt med urskiven opp under hele testperioden.

Testresultat:
uten chronographen i gang: 57 timer og 50 minutter kraftreserve
med chronographen i gang: 44 timer og 55 minutter kraftreserve

Forskjellen er større enn jeg trodde den ville være.

Mer interessant er at ETA oppgir 42 timer kraftreserve i 2892.A2 og at Kelek har klart å få til nesten 58 timer uten/44 timer med chronografen i bruk.