Porsche 911

Medlem
8. mars 2008
Innlegg
741
Sted
Oslo
Hei, jeg har begynt å leke med tanken på å skaffe meg en Porsche 911...alltid vært en drøm så en gang burde man vel få det til ;)
Jeg har egentlig lyst på en 993 (fra 94 til 96 tror jeg) pga linjene, men desverre er prisen også litt mer enn jeg kan "avse" for øyeblikket, derfor blir det nok en 964 fra 90 tallet. Noen som har noen synspunkter og gode forslag på hvor man burde kjøpe ? impoirt ? Carrera 4 eller 2 ? Kunne tenkt meg en Carrera 4 for å kunnen bruke om vinteren også, men samtidig er det vel Carrera 2 som er "ekte" Porsche ?

Fant denne anonnsen på Finn, et god råd....STAY AWAY.....denne karen er ikke god, men underholdende beskrivelse...hehe

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=21571022
 
Hei,
tror jeg ville gått for en 964 Carrera 4. Uten personlig erfaring har jeg fått med meg at den har en bra 4 hjuls drift og er en fin hel års bil. Vet ikke hva budsjette ditt er, men lønner seg å kjøpe fra en av de kjente Porsche forhandlerene som: Auto9, Autotunning eller Porsche Center.

Evt hvis du finner en fin bil tilsalgs privat, få tatt en tilstandsrapport på et av de overnevte stedene eller Porsche mekaniker Jan Henry Løken (har eget verksted). Å kjøpe en dårlig Porsche kan bli veldig dyrt, men en i god stand kan gi deg veldig mye morro uten spesielt høyt verdifall eller driftsutgifter.

Kan også være lurt å melde seg inn i Porsche Club Norge, der er det utrolig mye kompeteanse å finne.
 
Tusen takk for mange gode råd, tror en 964 Carrera 4 er innefor budsjettet...ser sånn ut på finn ihvertfall :)
 
Jeg forstår godt at du vil ha en 993 - det er en av de peneste i serien og den siste luftkjølte modellen. Jeg har ikke kjørt den selv, kun forløperen 964 og etterfølgeren 996. Som i klokkeverdenen gjelder det å spare til det du egentlig har lyst på istedet for å kjøpe noe som ligner - du ender opp med en 993 uansett.

Personlig har jeg lite til overs for utseendet på 964 og har valgt en sen Carrera 3.2, - mye penere, mye mindre elektrisk mikk som kan gå galt og som den siste med den rene formen vil den nok holde seg bedre i pris. Finner du en godt vedlikeholdt og uskadet modell, vil den ikke gi deg noen problemer.

Alle modellene fra '76 og fremover er galvaniserte. Jeg vet ikke hvor du bor, men en østlandsvinter er noe av det tøffeste du kan utsette en bil for, så jeg ville nok ikke kjørt på vinteren med den (heller ikke 964), men kjøpt meg en billig Mini for den jobben.

Angående Carrera 2/4 - Prøvekjør begge modellene på en svingete vei, så kan du danne deg et bilde. 4-hjulsdrift er kjempegøy på rallybiler, men til gatebruk er det bakhjulsdrift som gjelder. Og ikke bry deg om ryktet om at en 911 sender deg baklengs ut av svingen dersom du ikke har baller av stål. Slike myter liker 911 førere å holde liv i, men det er pubtalk. Det er 30 år siden dette var sant - forutsatt at du ikke er halvape med overutviklet grovmotorikk og en forkjærlighet for å kjøre galmann på vått høstløv.
 
Jeg forstår godt at du vil ha en 993 - det er en av de peneste i serien og den siste luftkjølte modellen. Jeg har ikke kjørt den selv, kun forløperen 964 og etterfølgeren 996. Som i klokkeverdenen gjelder det å spare til det du egentlig har lyst på istedet for å kjøpe noe som ligner - du ender opp med en 993 uansett.

Personlig har jeg lite til overs for utseendet på 964 og har valgt en sen Carrera 3.2, - mye penere, mye mindre elektrisk mikk som kan gå galt og som den siste med den rene formen vil den nok holde seg bedre i pris. Finner du en godt vedlikeholdt og uskadet modell, vil den ikke gi deg noen problemer.

Alle modellene fra '76 og fremover er galvaniserte. Jeg vet ikke hvor du bor, men en østlandsvinter er noe av det tøffeste du kan utsette en bil for, så jeg ville nok ikke kjørt på vinteren med den (heller ikke 964), men kjøpt meg en billig Mini for den jobben.

Angående Carrera 2/4 - Prøvekjør begge modellene på en svingete vei, så kan du danne deg et bilde. 4-hjulsdrift er kjempegøy på rallybiler, men til gatebruk er det bakhjulsdrift som gjelder. Og ikke bry deg om ryktet om at en 911 sender deg baklengs ut av svingen dersom du ikke har baller av stål. Slike myter liker 911 førere å holde liv i, men det er pubtalk. Det er 30 år siden dette var sant - forutsatt at du ikke er halvape med overutviklet grovmotorikk og en forkjærlighet for å kjøre galmann på vått høstløv.

Siste avsnitt står til gull!! Sitter som ei kule :D
 
Forøvrig, ang selger i annonsen på toppen... tidligere bokser og står for de mest underholdende annonsene på internett til dags dato ;).
 
Inspirert av diskusjonen rundt 911 søkte jeg på youtube etter et klipp jeg hadde sett med legenden Walter Röhrl i en gammel 911 RS rundt Nordschleife. Walter er en sindig, sympatisk og hyggelig mann som blir til hulken bak rattet. Det ligger et utall filmer på nettet - her et utvalg i 911:
http://www.youtube.com/watch?v=tzx3zxW-5So
http://www.youtube.com/watch?v=CjDL6XJG_hg
Her kan du se hvordan du henter inn sladd på glatt føre i 911:
http://www.youtube.com/watch?v=gnKARl8HJjY&feature=related

Ikke Röhrl, men denne viser at man kan ha kontrollerte drifter en gammel 911. Det går på langt når så fort, men imponerende kontroll: http://www.youtube.com/watch?v=VqZO-xURLqc&feature=player_embedded