Polering av Omega-lenke. Hvordan lar dette seg gjøre?

Medlem
7. sep. 2013
Innlegg
454
Hvordan er det med polering/fjerning av riper og merker i en lenke som har mye børstet stål? Tenker da på Omega Speedmaster sin lenke. Det går jo ikke an å polere slik som blankt stål.

Lar det seg gjøre?

Må den inn til en urmaker for jobben?
 
Her er noen bilder fra Urmaker Guldbransen som han la ut på facebook igår:
Som du ser så blir hele polert for så å børstes

Før til venstre, etter fjerning av hakk og høyglanspolering til høyre
1382187_658866870814125_1275073609_n.jpg


Ferdig resultat:
1422426_658925470808265_510051992_n.jpg
 
Takk @AndreasLie

Noen som gjør dette selv? Ser ut til å være mye pirkearbeid på en lenke som Speedmasteren har.

Tro isåfall jeg må levere inn til urmakeren for en slik jobb.
 
Redigert av en moderator:
Her bør man ha motordrevet verktøy for både polering og børste jobben. Så er det bare til å maskere opp de delene som ikke skal poleres/børstes og sette i gang :) Jeg er ikke så fan av denne metoden med først å polere opp for så å børste, man mister "skarpheten" i kantene og alt ser mye rundere ut om man gjør dette som en "hurtig" løsning og ikke passer på :cool:
 
Her bør man ha motordrevet verktøy for både polering og børste jobben. Så er det bare til å maskere opp de delene som ikke skal poleres/børstes og sette i gang :) Jeg er ikke så fan av denne metoden med først å polere opp for så å børste, man mister "skarpheten" i kantene og alt ser mye rundere ut om man gjør dette som en "hurtig" løsning og ikke passer på :cool:

Finnes det en annen løsning?
 
kjøp Cape Cod og Scotch brite™ "green pad".

Hvis du er litt stø på hånda skal det ikke være noe problem å maskere med "kontortape" og få polert/børstet over.

Bare husk lange drag med "padden"!

Cape cod til de blankpolerte delene, og Green pad til de børstete områdene? Har du en link eller bile av greenpaden? Finner bare noe rengjlringsgreier som heter Green pad.
 
Cape cod til de blankpolerte delene, og Green pad til de børstete områdene? Har du en link eller bile av greenpaden? Finner bare noe rengjlringsgreier som heter Green pad.

Heter vel ikke "green pad", det er bare kallenavnet om du vil.

scotch-brite-heavy-duty-scourer-pads_4ce3d71e7c154.jpg

Burde vel finnes på en middels+ stor jernvarehandel kan jeg tenke meg.

Vet rørleggere bruker den røde padden for å få bort oksidasjon på kobber-rør.
 
Poleringen gjør jeg med Cape Cod - som anbefalt over her, men jeg bruker smergelpapir (våtslipepapir) til børstingen. Bruker ikke vann. Finhet fra 800 - 1200, alt avhengig av hvor grov børstingen skal være.

Kjøpte en skikkelig herpet SMP GMT og brukte to minutter (maks) på låsen. Klokken er juniors beater, så jeg tok det meg ikke tid til å fjerne de dypeste ripene. Du kommer nok til å bruke noen timer om du skal gå på en lenke med både polerte og børstede deler.





 
Jeg fant en artikkel om dette på TimeZone.com.
Er ute på tur nå og har ikke alle notatene mine. Skal se om jeg finner dem når jeg kommer hjem. Det må maskering til og tålmodighet!

:cool:
 
Poleringen gjør jeg med Cape Cod - som anbefalt over her, men jeg bruker smergelpapir (våtslipepapir) til børstingen. Bruker ikke vann. Finhet fra 800 - 1200, alt avhengig av hvor grov børstingen skal være.

Kjøpte en skikkelig herpet SMP GMT og brukte to minutter (maks) på låsen. Klokken er juniors beater, så jeg tok det meg ikke tid til å fjerne de dypeste ripene. Du kommer nok til å bruke noen timer om du skal gå på en lenke med både polerte og børstede deler.






Takke for godt tips :)
 
Redigert av en moderator: