Polere eller ikke

Medlem
30. mai 2009
Innlegg
1.275
Sted
Stavanger
Min 16600 nærmer seg sin første service. Det er en 06 modell og har vært i litt eie siden 2012. Den er blitt brukt daglig som en toolwatch og har fått en del hairlines og en liten ding på kassen. Men ingenting graverende. Så er spørsmålet om jeg skal la kasse ig lenke være eller polere/børste opp kasse og lenke til ny stand. Jeg er usikker på om jeg kommer til å selge den etter service eller om den blir med meg videre i årene som kommer. Hva tenker dere om verdien og om den blir mindre attraktiv dersom den blir polert opp? Dersom den aldri har blitt polert så kan jo evt ny eier ta valget om å polere den? Men vil en salgspris være lavere dersom den ikke er polert strøken eller omvendt?
 
Jeg er overhodet ikke i tvil, la den være upolert, i alle fall kassen. Hvis jeg var på utkikk etter en 16600, så ville denne være mye mer attraktiv hvis den den var upolert. En lett børsting av lenke og lås er ok. I verste fall kan du oppleve at den blir polert av en som har en dårlig dag på jobben - eller rett og slett ikke er spesielt dyktig. Er selv på utkikk etter en Explorer 114270 og håper å finne et eksemplar som er upolert. Og som du sier, en eventuell ny eier kan velge å polere.
 
  • Liker
Reaksjoner: jayeff, Stipey og UJU
Enig. Dropp polering.
Jeg har selv fått polert på service og angret på det valget.
Selv om jobben var tålelig god ville klokken sett bedre ut med de få ripene den hadde etter min mening.
Hvis du finner ut hvor mye det koster å få en lett polering kan du formidle dette til kjøper før et eventuelt salg.
Så ligger valget hos kjøper.
 
  • Liker
Reaksjoner: Rød, px200 og Stipey
Polerte (eldre) klokker ser ut til å være i bedre stand enn en upolert klokke og de kan koste deg mindre fordi de ikke er 100% originale. Igjen er følelser rundt polering rent subjektivt, og mengden metall som fjernes kan være en faktor for å regne ut prisen.
Skal du ha uret resten av livet og ikke bryr deg om at det får litt endra dimensjoner og kanskje blir litt rundere i kantene der det originalt er litt skarpere for å få vekk riper satt i det over mange år så er det helt subjektivt. Men om du er i den minste tvil om du en gang i fremtiden kommer til å selge uret da råder jeg deg til å ikke polere det. Det er som du selv nevnte (eller noen andre over... husker ikke) at kjøperen av uret selv kan velge, etter å ha sett på det, om han/hun ønsker å polere det. Hvis du allerede har polert uret før du legger det ut for salg så har du "lukket døren" til alle potensielle kjøpere som aldri ville kjøpt et polished ur. Og så kommer det jo helt an på hvor dyktig vedkommende urmaker som gjør dette her er også. Eller om urmakeren gjør en tabbe som fører til at enda mer metall må vekk for å få det til å se jevnt ut. Polering er risky business. Veldig få jeg skulle stole på å la polere noen av mine klokker. Det er en person på Bjerke i Oslo - men det er den eneste jeg kjenner jeg skulle stolt nok på - som har flere tiår med erfaring med å gjøre det.

— purists prefer unpolished watches.