Er det noen som har erfaring med å lage pinnekjøtt selv? Kjøpte et lam og saltet sidene i en uke for deretter å henge dem opp i garasjen. Har temperatur noe å si når kjøttet er saltet? De lave temperaturene har latt vente på seg. Om man tenker døgngrader som for vilt, er jeg helt ute og kjører, men kjøttet virker bra. Gamle konserveringsmetoder har vel noe med seg likevel. Er det noen grense hvor lenge det bør henge? Noen tips fra noen som kan faget?
Siden jeg kjøpte to lam av villsau tidligere i høst så får jeg snart levert ferdig pinnekjøtt Fikk bonden som jeg kjøpte lammene av til å gjøre det for meg. Kjøttet har smakt helt fantastisk så gleder meg.
Av de jeg har kjøpt i butikk så har Brimi's utvalgte som du får kjøpt på ICA Supermarked vært desidert best.
Er det flere som lager saus til? Jeg lærte å lage en saus på kokevann, mørk sirup og rømme. Veldig godt
Den sausen høres veldig spennende ut. Er det noe du har en oppskrift på som du kan dele (eller i det minste gi et lite hint om mengde av de forskjellige ingrediensene så man kan prøve og feile litt)?
Den sausen høres veldig spennende ut. Er det noe du har en oppskrift på som du kan dele (eller i det minste gi et lite hint om mengde av de forskjellige ingrediensene så man kan prøve og feile litt)?
Har ikke noen oppskrift nei, så her må man prøve seg litt fram, men sånn ca 1 beger seterrømme, 2 spiseskjeer sirup og et par øser med vann fra pinnekjøttkjelen. Juster med sirup i forhold til hvor søt du vil ha den og mengden vann for hvor tykk du vil ha den. La det koke opp og redusere. Gir en god sødme til alt det salte kjøttet.