Pelagos FXD vs Bathyscaphe Blue Ceramic

Medlem
29. des. 2013
Innlegg
1.023
Sted
Skien
Pelagos FXD vs Bathyscaphe Blue Ceramic - HVA?? Dette er jo som å sammenligne epler og pærer, eller mer korrekt, den nyeste Land Rover Defender i sort matt, mot Porsche Cayenne i skinnende metallic! Men, siden det er sol og sommer kan vi tillate oss å være litt tabloide;)

Som mange andre er jeg veldig svak for dykkerklokker. Min første dykkerklokke var en Casio og det er den eneste jeg faktisk har brukt til det den var designet for, nemlig å ta tiden under vann når jeg dykket. Det var på den tiden der vi hadde med oss dykkertabellen på et plastkort, og målte dybden med en mekanisk dybdemåler. I år er det 31 år siden jeg stolt fikk mitt CMAS** dykkersertifikat, og selv om det sikkert er 25 år siden jeg hadde det siste dykket har jeg fremdeles den samme fasinasjonen for disse klokkene.

Klokkene vi skal se på i dag er Tudor Pelagos FXD M25707B/21-0001 og Fifty Fathoms Bathyscaphe 5000 0240 052A. Blant venner går de under Pelagos FXD, og Bathyscaphe Blue Ceramic.

I tabellen under har jeg satt opp fabrikkenes (og litt mine) objektive tall.

Tudor Pelagos FXD
Diameter: 42mm
Lug bredde: 22mm
Lug til lug: 52mm
Vekt: 73g**
Tykkelse: 12,75mm

Blancpain Bathyscaphe Blue Ceramic
Diameter: 43,6mm
Lug bredde: 23mm
Lug til lug: 50mm*
Vekt: 82g**
Tykkelse: 13,8mm

* øyemålt av meg
** veid uten rem på mors kjøkkenvekt


Historie
Uten å lage en lang historietime ut av dette kan vi bare si at både Tudor og Blancpain har en lang historie med den Marine Nationale i Frankrike, der de har levert dykkerklokker av høy kvalitet. Nå har Tudor igjen tatt opp dette samarbeidet når de har laget Pelagos FXD til marinens dykkere.

Sammenligning
Det er som sagt bort i mot umulig å sammenligne så forskjellige klokker, men jeg skal prøve å gi de noen poeng ut i fra mine høyst subjektive meninger.

Urskive - Pelagos FXD 0 - Bathyscaphe 1
Det er ikke til å komme bort i fra at den blå sunburst urskiven til Bathyscaphe er hypnotiserende vakker. Den skifter hele tiden utseende og karakter ut i fra lyset som treffer den. Jeg tar meg i å smile hver gang jeg ser på den. Det er absolutt ikke noe galt med urskiven til Pelagos FXD heller, og den understreker bare enda mer det tool watch preget den skal ha ved å ha en matt marineblå overflate. Seier i første kategori til Bathyscaphe!

1657186703466.jpeg

1657186742823.jpeg


Materiale - Pelagos FXD 1 - Bathyscaphe 1
Pelagos er laget i titan, mens Bathyscaphe er laget i keramisk materiale. For en tool watch er det vel ikke tvil om at titan er et smartere valg, men keramisk er jo litt mer eksotisk. Her må det nesten bli poengdeling.

Bezel - Pelagos FXD 1 - Bathyscaphe 1
Selv om de begge har keramisk innlegg i bezelen skiller de seg igjen ganske kraftig fra hverandre. Mens Bathyscaphe har en tradisjonell enveis bezel for måling av bunntiden til en dykker, har Pelagos FXD en toveis-bezel som teller ned tiden. Begge har 60 min markeringer rundt hele bezelen, men det er bare Pelagos FXD som har full lume (det kommer vi tilbake til senere). Grunnen til at Pelagos FXD har nedtelling er fordi den skal brukes til undervannsnavigasjon av de franske marinejegerne. Når jeg en gang skal ta opp igjen dykkingen kan jeg bare ta med begge klokkene, så har jeg en til å måle bunntiden og en til navigasjonsmåling:ROFLMAO:
Poengdeling igjen.

Lume - Pelagos FXD 1 - Bathyscaphe 0
Lumen til Pelagos FXD er av en annen verden! Med både store luminerte markører på skiven/viserne og full lume på bezelen lyser den som en lommelykt i et mørkt rom. Lumen på denne er blå og kler klokka veldig godt. Lumen til Bathyscaphe er heller ikke dårlig, men med ganske små markører på skiven og smale visere blir det totale arealet med lume betydelig mindre enn på Pelagos FXD. Det skal sies at den grønne lumen til Bathyscaphe gløder tidligere og mer gradvis etter som man beveger seg fra lyst til et mørkt rom. Pelagos FXD er mer av eller på.
Klar poengseier til Pelagos FXD.
1657188126004.jpeg

1657188142606.jpeg


Krone - Pelagos FXD 0 - Bathyscaphe 1
Pelagos FXD har en krone som er beskyttet av kronebeskyttere på sidene. Det skal beskytte kronen og hjelpe til sånn at kronen ikke henger seg opp i noe under dykkingen. På Bathyscaphe er det ingen kronebeskyttere og krona er i tillegg en del større enn på Pelagos. Rent utseendemessig synes jeg krona til Bathyscaphe ser helt lekker ut. Når den i tillegg opereres super smooth er den en vinner! 0-1 til Bathyscaphe.

Baksiden av urkassen - Pelagos FXD 1 - Bathyscaphe 1
Her er det to forskjellige filosofier. Pelagos FXD er som alle vet en "TOOL WATCH" og har derfor selvfølgelig ikke gjennomsiktig baklokk. Her er det imidlertid en herlig gravering med "MARINE NATIONALE M.N.21" på baklokket som et nikk til milsubene som Tudor leverte til Marine Nationale i gamle dager. Bathyscaphe har innsyn til et lekkert urverk. Det ville jo være synd å gjemme bort dette. Stillingen her blir uavgjort.

1657196146184.jpeg


Urverket - Pelagos FXD 0 - Bathyscaphe 1
De har begge inhouse urverk som ikke gjør seg bort på noen måter. I Pelagos FXD sitter det et MT5602 som er det samme som på andre Pelagoser, men uten dato modul. Gangreserven er på 70 timer og er sertifisert til COSC som betyr at det skal holde seg innenfor -4/+6 sekund per døgn. Klokken min holder seg foreløpig gjevnt på -1,5 sekund per døgn, noe som er veldig bra. I Bathyscaphe sitter det velkjente urverket Cal 1315 fra Blancpain. Det sitter forøvrig i alle Fifty Fathoms/Bathyscaphe 45mm/43mm som er tre-hånds. Gangreserven er på imponerende 120 timer. Nøyaktigheten på min klokke har vært helt vanvittig. Største døgnvariasjon har vært -1/+1 sekund, og etter en måned på hånden lå den 2 sekund bak referansen!
Seieren går kanskje ikke overraskende til Bathyscaphe.

Robusthet - Pelagos FXD 1 - Bathyscaphe 0
Trenger jeg å si noe mer enn at her vinner Pelagos FXD med et par hestehoder?

Lesbarhet - Pelagos FXD 1 - Bathyscaphe 0
Med sine store og hvite indekser/visere er Pelagos ganske overlegen her også. Ikke det at jeg sliter med å se hva tiden er på Bathyscaphe, men..

Vanntetthet - Pelagos FXD 1 - Bathyscaphe 1
Av og til er det greit å være ærlig med seg selv. Hvor dypt kommer jeg til å dykke?? Pelagos FXD har fått 200 meter mot 500 meter på standard Pelagos. Den har heller ingen heliumventil, men det er vel heller ikke noen stor nødvendighet for de fleste av oss. Bathyscaphe har 300 meter som de fleste andre Fifty Fathoms/Bathyscaphe. Jeg tenker vi kan si at dette er uavgjort, til tross for 100 meter forskjell.

Konklusjon - Pelagos FXD 7 - Bathyscaphe 7
Til tross for at dette er to klokker som begge er dykkerklokker, omtrent samme størrelse og omtrent samme farge, er de så ulike som de kan få blitt. Innledningsvis sammenlignet jeg dem med Land Rover Defender og Porsche Cayenne. Det er begge biler som kan kjøres offroad, men alle vet at Defender kan dra den litt lenger og at det er en "tool car". Med en nypris på over 1 mil er det likevel få som ville satt den på alle de prøvelsene som den kunne ha blitt utsatt for. Litt sånn er det nok med Pelagos FXD og Bathyscaphe også, selv om de ikke koster sååå mye. Jeg ville f.eks ikke brukt Pelagos FXD som hammer, men den kommer til å få bli med på litt røffere aktiviteter enn min Bathyscaphe i fremtiden. Ville jeg hatt både en Defende og en Cayenne? Ja, absolutt! akkurat som jeg tenker at det er plass til både Pelagos FXD og Bathyscaphe i min lille klokkeboks.

Note: Det kan inneholde enkelte feil og mangler i teksten. Det er også bare å beklage at bildekvalitetene ikke yter noen av klokkene rettferdighet. God sommer!
 
Redigert:
Jeg glemte å ta med en betraktning om lug til lug lengde på disse klokkene. Veldig mange gjør seg opp en mening uten å ha verken sett eller prøvd klokker i live. Når man ser på målene til disse (52mm for Pelagos/ 50mm for Bathyscaphe) skulle man tro at Bathyscaphe ville se kortere ut. Sannheten er at dersom man hadde sett de hver for seg ville Bathyscaphe ha sett betydelig lengre ut pga av utformingen på lugsa. Selv sett sammen (ovenfra) ser Bathyscaphe lengre ut. Det er først på bildet der begge ligger med baksiden opp man ser hvor like de er. Mottoet er da: Ikke les deg bort på tall!
 
  • Liker
Reaksjoner: eidehelg og UJU
Jeg glemte å ta med en betraktning om lug til lug lengde på disse klokkene. Veldig mange gjør seg opp en mening uten å ha verken sett eller prøvd klokker i live. Når man ser på målene til disse (52mm for Pelagos/ 50mm for Bathyscaphe) skulle man tro at Bathyscaphe ville se kortere ut. Sannheten er at dersom man hadde sett de hver for seg ville Bathyscaphe ha sett betydelig lengre ut pga av utformingen på lugsa. Selv sett sammen (ovenfra) ser Bathyscaphe lengre ut. Det er først på bildet der begge ligger med baksiden opp man ser hvor like de er. Mottoet er da: Ikke les deg bort på tall!

Dette stemmer, men lug til lug er fortsatt det beste kriteriet for å måle hvor stor en klokke vil "føles", dvs at det skal mye til for at en 46mm vil føles like svær som en 50mm. Utformingen av lugsene er dog vel så viktig.
 
  • Liker
Reaksjoner: Utinaturen
Veldig kjekk lesing! Takk for spennende review :) Siden du har lagt ned såpass med kalorier i dette innlegget er det fristende å spørre om hva du tenker om bærekomfort?
 
  • Liker
Reaksjoner: Utinaturen
Godt spørsmål @eidehelg. Til tross for at begge klokkene er lette, og det kun skiller ca 10gram, føles FXD en del lettere enn dette på hånda. Jeg har stort sett brukt stoffreima som fulgte med og den er rett og slett superbehagelig. Fordelen med at Bathyscaphen kjennes litt tyngre er at jeg da husker på at den er der, og dermed nyter synet av den litt oftere;) Utformingen av kassene/lugs har jo også mye innvirkning på bærekomforten. Tudor har gjort mye riktig i så måte. I kategorien Bærekomfort blir resultatet 1-0 til FXD