Paypal?

Swiss

UTESTENGT
Medlem
1. mars 2012
Innlegg
87
Skal kjøpe en klokke på ebay, og selger vil ha overført pengene via paypal.

Det jeg lurer på er hvilke garantier har jeg som kjøper? Kan pengene bli refundert hvis det viser seg at han sender meg gråstein? Selger er for øvrig veldig hyggelig og har et godt omdømme.

Mvh Swiss
 
Er noe greie med paypal og hvordan du sender pengene. Skal vist ikke sendes som gift, da blir det fort problemer om du må foreta en reklamasjon.

Gebyrene er også et issue, men da kan man foreslå at man overfører x+y% slik at selger sitter igjen med sluttsummen etter fratrukket gebyr.

Men sikkert noen her som har litt mer kjøtt på beinet om dette rundt gift og ikke gift.
 
Å betale med paypal igjennom ebay transaksjoner er generelt sett meget sikkert. Skulle du bli sendt stein, eller bli scammet på noe vis (noe som er helt usannsynlig med en selger med godt omdømme og masse salg), så skal det mye til om paypal ikke tar din side i saken og ordner opp. Bare gjør betalingen igjennom selve annonsen, enten ved at du vinner budrunden, eller bruker "buy now".
 
Greien med kjøperbeskyttelsen til Paypal er at den har noen klare forutsetninger. Det står beskrevet på Paypal sine FAQ sider. Du får feks ikke Paypal's kjøperbeskyttelse om du handler med en privatperson eller næringsdrivende som ikke på forhånd er godkjent som selger av Paypal systemet. Handler via Ebay med betaling via Paypal er vanligvis beskyttet. Bl.a. har Ebay fra og med 2011 innført nye betalingsrutiner (gjelder nye aktører) som innebærer at betaling via Paypal og/eller kredittkort går via Ebay istedet for direkte til selger. Dette for å bedre kjøperbeskyttelsen hvis jeg forstått beskrivelsen deres rett. Men som sagt: sjekk FAQ sidene til Paypal og Ebay