Panerai og limited edition

Medlem
16. juni 2009
Innlegg
1.118
Jeg har ingen klokker av dette merke selv, og vet lite om Panerai, men synes de fleste modellene har et utrolig flott design. Italienerene kan jo dette.

Er det et riktig at det finnes veldig mange "limited edition" utgaver av dette merke i forhold til hva som er vanlig blant andre produsenter? Mulig jeg tar feil, men jeg sitter med et sterkt inntrykk av det , og lurer på hvorfor det er slik. :roll:
 
Veldig mange er vel å ta i. Hvert å lages det noen, dvs 3-4-5-limited ed. utgaver. Samtidig lages de fleste modeller i et begrenset opplag.
 
Panerai har en begrenset årsproduksjon og alle enheter er nummerert som et nummer i en begrenset årlig produksjon av den gitte modellen.
Dette kan ofte bli poengtert til det kjedsommelige i annonser på Finn :)

At Panerai liker å poengtere at de produserer færre klokker enn de fleste andre synes jeg er forståelig. At en Rolex Submariner er "nr 45 000/120 200" fra 1999, er kanskje ikke like attraktivt for en potensiell kjøper. (Tallet er naturligvis hentet fra løse luften)

Videre finnes det modeller som produseres kun i én serie, ett år. Disse benevnes som "Special edition", og blir aldri mer serieprodusert. Disse kommer også som regel i spesielle esker eller med en litt annen presentasjon enn de vanlige modellene. Som eksempel på en special edition kan nevnes Sebbis 127. Mange av dem forbigås i stillhet og har generelt liten appell, mens andre blir klassikere.

For produksjonstall m.v. se her
 
OK, takk for svar :)
Special edition, limited edition og vanlig produksjon i begrenset opplag, javel, men er det ikke de samme fire fem forskjellige kassene, skivene og urverkene likevel? For et utrenet øye så er det jo forsvinnende liten forskjell på dem. Så hva er vitsen når de likevel er så lik? :roll:
 
Ok jeg synes det kreves litt oppklaring i faget Panerai her.

For det første, ALLE Panerai er av limitert opplag, dvs alle modeller og serier blir produsert i et visst antall. Ta feks PAM 312 som i årets K serie ble produsert i 2000 eks.

Sannsynligvis vil neste serie (L) se helt lik ut, men det Panerai har ved flere tilfelder endret/modifiert litt på designen fra foregående serie. Feks PAM 111 fra F til G serie hvor utsmykkingen på urverket ble endret til Cote De Geneve. Fra G til H ble det endret fra "painted" dial til "sandich" dial, etc.

Special Edition å andre siden er KUN 1 år, 1 serie, for det meste i 500 eksemplarer, men i noen tilfelder også 250 eks og noen kun 20 eksemplarer.

For å svare på din siste forvirring kring hvorfor så mange modeller med så få kasse varianter.

Kjenner godt igjen denne kommentaren fra min kone " Ja den va ju pen den også, men har du ikke hatt 25 sånne?"

Dette er Luminor Marina kasser:
Ta feks
PAM 000 (Base Logo) som er meget simpel og klassisk uten sekundviser og ren skive!
PAM 005 Logo, samme som 000, men med sekundviser som faktisk gir en ganske annerledes utseende.
PAM 111 Muligens den meste kjennte av alle Panerai. Polert kasse. Samme som 005, men uten logoen på skiven og med sandiwch dial isteden for "painted" dial. PAM 111 har også glassbakside som viser det dekorerte urverket.
PAM 177 Samme som 111, men 177 er laget i titan og har dermed børste utseende og veier mye mindre enn den i stål.
PAM 176 Samme som 177, men uten sekundviser.
PAM 104 Samme som 111, men denne har automatisk urverk (alle over har mekaniske manuelle urverker) + at 104 har dato!

Noen Radomir kasser:
PAM 210 Glassbakside, uten sekundviser og polert kasse, manuelt urverk
PAM 183 Samme som 210, men med sekundviser!
PAM 190 Samme som 183, men med Jaeger Le Coultre 8 dagers verk i.
PAM 232 (Special Edition) 47mm Radomir kasse, 18k gullvisere, manuelt urverk.

Listen kan gjøres dritlang og jeg lover deg at du komme å se stor forskjell mellom de forskjellige modellene hvis du bruker litt tid på å "lære" Panerai.

mvh
 
Takk for innføringen Sven Bertil, jeg har nok mye igjen å lære i Panerai-faget ja, er helt klart en "førstereis-gutt" her og vel så det :mrgreen:
 
Ja.. det tiltredes; sett deg litt inn i Panerai og variasjonene mellom modellene. Forskjellene blir straks mer åpenbare for deg :)

For en legmann er svært mange klokker like. Ser og forstår Ola Nordmann forkjell på en Rolex Milgauss og en Day-date? Neppe.
 
Sven Bertil skrev:
Special Edition å andre siden er KUN 1 år, 1 serie, for det meste i 500 eksemplarer, men i noen tilfelder også 250 eks og noen kun 20 eksemplarer.

det må også nevnes at Panerai har en litt gøyal vri her, den heter OOR ( out of range) det vil si at etter at det offisielle antallet er utsolgt kommer det flere klokker av samme modell gjerne på det asiatiske eller amerikanske markedet, de er merket OOR og nummerert; og il Signore Bonati ler rått hele veien til banken...

:roll:
 
Sant nok, men OOR har ikke noe som helst å gjøre med Special Editions!!
Vanlig produksjon er i limited edition av årets serie, feks k-serie som i 312 produseres 2000 stykk og ingen mer. Neste serie kan det bli et annet antall, men uansett så er det begrensed produksjon og hver klokke har sitt individuelle nummer feks KXXXX/1000 etc.

Hvert år finnes det noen Special Editions som også selvfølgelig er limiterte, men som regel i mindre produksjonsantall og kommer med ekstra stor SE boks og SE sertifikat!

OOR modeller har forekommet i noen modeller, men langt ifra alle!
 
Hva mener du S-B ? Ikke noe å gjøre med SE?
Det har kommet OOR av f.eks. 127 og 232 som begge var SE.

Men det skal sies at det sjelden har kommet mange OOR-er, som regel 2 til 20 stk såvidt jeg husker.

Det har også vært debatt om hva OOR egentlig innebærer.
Noen hevder det er enheter produsert i tillegg til de opprinnelig nummererte enhetene, mens andre igjen hevder at det er ur som har blitt refusert i siste kvalitetskontroll, og deretter gitt et nytt nummer som OOR.
 
Det jeg mener er at OOR ikke kommer som en regel på alle SE's. Feks har det kommet en OOR til 217, 127 som begge er SE'er, men også kommet på 164 som ikke er det.

Dvs SE og OOR har ikke noe felles.

Jeg vet ikke eksakt hvor mange modeller det er blitt lagt OOR's av, men jeg er rimelig sikker på at jeg kan telle dem på 2 hender.

OOR's være eller ikke være er diskutabel og jeg liker dem ikke, vanligvis kommer dem i produksjonsantall av 20 stykker.