Panerai - 40mm?

Jeg liker at Panerai lager både 40, 42, 44, 45, 47, 50mm osv. Noe for enhver smak og noe får etthvert håndlett - så lenge man har lyst på en Panerai. Det plager ikke meg at de lager mindre modeller i dag (i tillegg til de store) enn de gjorde for 60-80 år siden.

Dette er en formell klokke. (Jaeger-Lecoultre Master Ultra Thin). 38,5mm, ubeskrivelig behagelig å ha på, og et nydelig lysspill i skiven som ikke lar seg fotografere ordentlig. Den koster ikke mer enn de billigste Paneraiene, og er adskillig mer forseggjort:
Master-jlc-1278420.png

• Liker
Reaksjoner: Horgen og aek
@Klokkesamler Om du seriøst har tenkt å gå til anskaffelse av en PAM og dermed kunne kalle deg en Paneristi, bør du først sette deg litt inn i historien bak merket. Kjenne til tilblivelsen og dets DNA.

Om du gjør det, skjønner du hvorfor du bør holde deg unna 40mm!

Nå er verken det å kalle seg en "Paneristi" eller ha det mest formelle uret et mål med denne anskaffelsen. Jeg har Ulysse-Nardin som jeg til vanlig bruker i formelle anledninger. Grunnen til at jeg ønsker en ren 40/42mm Panerai er rett og slett for å ha noe litt røffere som et formelt ur(bruk til daglig i jobb og formelle anledninger.)

Jeg må si det er underlig av en "Paneristi" å velge å gå så hardt mot en som er nysgjerrig på merket. Det ville vært mer fordelaktig å ønske noen velkommen, og la de starte på en Panerai som tydeligvis ikke bærer DNA´et og jobbe seg oppover - enn å gi avsmak(?). Det var hvertfall min oppfatning.

Når jeg startet min urkarriere gikk det i Breiling - i dag ville jeg ikke vurdert en Breitling i det hele tatt. Så det forandrer seg med tiden.

Takk for gode linker og andre innspill.

Helt til slutt: Tips til andre merker/modeller enn de jeg spør etter er totalt uønsket. Eneste jeg vil vite er hvordan de bærer og hva som tilbys.

Håper ikke dette innlegget var for krast, men følte jeg måtte presisere hva jeg ønsket med innlegget mitt :)

Dette er en formell klokke. (Jaeger-Lecoultre Master Ultra Thin). 38,5mm, ubeskrivelig behagelig å ha på, og et nydelig lysspill i skiven som ikke lar seg fotografere ordentlig. Den koster ikke mer enn de billigste Paneraiene, og er adskillig mer forseggjort:
Master-jlc-1278420.png
"Mer forseggjort" må du være snill å utdype? Skjønner heller ikke helt hva du vil med dette innlegg i denn tråden?

• Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen
Nå er verken det å kalle seg en "Paneristi" eller ha det mest formelle uret et mål med denne anskaffelsen. Jeg har Ulysse-Nardin som jeg til vanlig bruker i formelle anledninger. Grunnen til at jeg ønsker en ren 40/42mm Panerai er rett og slett for å ha noe litt røffere som et formelt ur(bruk til daglig i jobb og formelle anledninger.)

Jeg må si det er underlig av en "Paneristi" å velge å gå så hardt mot en som er nysgjerrig på merket. Det ville vært mer fordelaktig å ønske noen velkommen, og la de starte på en Panerai som tydeligvis ikke bærer DNA´et og jobbe seg oppover - enn å gi avsmak(?). Det var hvertfall min oppfatning.

Når jeg startet min urkarriere gikk det i Breiling - i dag ville jeg ikke vurdert en Breitling i det hele tatt. Så det forandrer seg med tiden.

Takk for gode linker og andre innspill.

Helt til slutt: Tips til andre merker/modeller enn de jeg spør etter er totalt uønsket. Eneste jeg vil vite er hvordan de bærer og hva som tilbys.

Håper ikke dette innlegget var for krast, men følte jeg måtte presisere hva jeg ønsket med innlegget mitt :)
De mest "hard core" er nok opphengt i DNA og historisk korrekthet på Panerai, men det betyr jo ikke at de andre modeller Panerai lager, også er flotte ur.

Jeg kan helt ærlig ikke komme på noen andre produsenter som lager/har laget like mange ulike modeller som det Panerai gjør/har gjort.

• Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen
"Mer forseggjort" må du være snill å utdype? Skjønner heller ikke helt hva du vil med dette innlegg i denn tråden?

Dette med "mer forseggjørt" har selvsagt et element av skjønn, men når jeg sammenligner Jaeger'en med Paneraier som koster det samme ser urverket i førstnevnte mye mer forseggjort ut - i alle fall for mitt legmannsøye.

Trådstarteren sier i innledningsinnlegget at han er ute etter en formell klokke og nevner deretter Panerai. Det jeg vil med innlegget er å nevne at det finnes andre og mer formelle klokker som han kanskje kan ha glede av å se på; verre er det ikke :)

Det er beklagelig at mitt svar oppleves slik det tydeligvis er blitt gjort........

En vil alltid bli ønsket velkommen med et nytt merke på armen, men en vil også bli forsøkt veiledet av andre som kanskje har erfaring og kunnskap om det aktuelle merket.
Er man nysgjerrig, så ber en vel indirekte om slike råd og veiledning?

Panerai er, IMHO, såpass "sært" at det som regel vil både være smart og lønnsomt å lese seg opp på merket, før en bruker en masse penger.

Lykke til i ditt valg av ur!