PAM312 vs PAM359

Har 312 og 372, 312 er en flott inngangsmodell til Pam. Litt høy pga auto-verket og kunne ønsket gullvisere. Men jeg er svært fornøyd med mine 2, skulle jeg bytte min 312, ville nok 233 være en het kandidat. Har vel tenkt å beholde de jeg har og jakte på Radomir og Submersible, f.eks 190 og 389

Redigert:
Jeg vil bare knytte en kort kommentar til fenomenet rotorstøy. For litt siden hadde jeg et Vajoux 7750-basert ur. Da kan man snakke om rotorstøy. Her sitter rotoren festet med kulelager (det gjør sikkert mange rotorer, men ikke alle..) og de rotorene bråker de. Støyen og vibrasjonene har fått et eget navn "Vajoux-wobble". Selv det var - alle ting sett under ett - til å leve med.

Poenget?? Rotorstøyen fra P.9000-urverket er milevis fra et slikt støynivå, og helt til å leve med. Synes jeg i hvert fall. Men støy oppfattes veldig ulikt blant folk, så jeg kan ikke ilegge synspunktet gyldighet ut over meg selv.

Jeg tror kommentarene til @Futen dekker endel av grunnen til at jeg valgte å la min 312 gå. Jeg husker ikke nøyaktig hvorfor jeg solgte min, men det jeg derimot husker meget godt er at jeg angret som en hund i ettertid. Det måtte en PAM inn igjen og da ble det bare naturlig å gå for en noe mer avansert modell.

Hvis det er noe jeg skulle bemerke med 312 er det at den bygger litt høyt grunnet automatisk verk samt at rotoren lager litt lyd når den roterer. Ellers er det lite å utsette på den modellen. Mind you, har du først kjøpt en PAM så kan det meget vel hende at du ønsker deg en med flere funksjoner. Alternativt går du helt til roten og vil heller ha en base-modell ala 372.

Hvis du er usikker på om du kommer til å beholde klokken eller ikke ville jeg anbefalt deg å kjøpe brukt. Er du 100% sikker på at du skal ha klokken og ikke vil kvitte deg med den så er det ingenting som slår nyklokkefølelsen :)

Redigert av en moderator:
Byttet ut min 111 og Kjøpte ny 312 på Bjerke i 2013 og har ikke angret en dag.

Fantastisk klokke og den påståtte rotorstøyen er bare musikk i mine ører. :mrgreen:

Skulle jeg noen gang "oppgradere" måtte det ha blitt 233 eller 270, men da snakker vi om ganske mye mer penger igjen..

Radiomir og Submersible blir for sært for meg. 47mm manuelle verk f.eks 372 blir "litt for" vintage i mine øyne.

Godt vi har forskjellig smak :)

Nice, det ligger ann til å bli 312 for min del. Hvordan syntes du 312 bærer i forhold til 111? ser 312 er noe tykkere enn 111. Vurderte 111 en stund pga manuell opptrekk og den klassiske looken, men gikk senere bort fra den pga ETA-verket.

Nice, det ligger ann til å bli 312 for min del. Hvordan syntes du 312 bærer i forhold til 111? ser 312 er noe tykkere enn 111. Vurderte 111 en stund pga manuell opptrekk og den klassiske looken, men gikk senere bort fra den pga ETA-verket.

Først og fremst vil jeg si at jeg synes 312 føles ut som en MYE større klokke, den er tyngre, høyere, mer firkantet. Så det må man være OBS på. At Luminor er en mer behagelig klokke å ha på sammenlignet med Luminor 1950 er min erfaring.

Samtidig fikk jeg litt turnoff av 111'en min etter en stund, bla. fordi kompisen min med en klokke til 2000kr hadde "samme" verket (Ja vet at det er modifisert av Panerai, men fortsatt i utgangspunktet et billig verk) samt at manuelt opptrekk er ikke min greie, syntes det var mer slitsomt enn sjarmerende å drive å skru opp klokken annenhver dag.

Alt i alt følte det var en stor oppgradering å gå til 312.

Kasseformen på Luminor likte jeg, så en 510 for eksempel kunne jeg ha vurdert hadde den vært rimeligere.

Redigert:
Igjen er det et spørsmål om hvor du kommer fra. Jeg hadde et enda høyere, tyngre og mer bråkete ur (Breitling SOC) - så for meg ble det faktisk en forbedring på alle parameterne da jeg gikk over til 312.

Men har du hatt et tynt dressur, vil nok dette føles som en markant overgang. Det har jeg ingen problemser med å forstå.

Først og fremst vil jeg si at jeg synes 312 føles ut som en MYE større klokke, den er tyngre, høyere, mer firkantet. Så det må man være OBS på. At Luminor er en mer behagelig klokke å ha på sammenlignet med Luminor 1950 er min erfaring.

Samtidig fikk jeg litt turnoff av 111'en min etter en stund, bla. fordi kompisen min med en klokke til 2000kr hadde "samme" verket (Ja vet at det er modifisert av Panerai, men fortsatt i utgangspunktet et billig verk) samt at manuelt opptrekk er ikke min greie, syntes det var mer slitsomt enn sjarmerende å drive å skru opp klokken annenhver dag.

Alt i alt følte det var en stor oppgradering å gå til 312.

Kasseformen på Luminor likte jeg, så en 510 for eksempel kunne jeg ha vurdert hadde den vært rimeligere.

Igjen er det et spørsmål om hvor du kommer fra. Jeg hadde et enda høyere, tyngre og mer bråkete ur (Breitling SOC) - så for meg ble det faktisk en forbedring på alle parameterne da jeg gikk over til 312.

Men har du hatt et tynt dressur, vil nok dette føles som en markant overgang. Det har jeg ingen problemser med å forstå.

Som jeg skriver i forrige post. Jeg gikk fra 111 til 312 :)