På tide med service?

Medlem
21. mars 2012
Innlegg
455
Sted
nordaførr
Rett på sak: har en gammel Speedmaster Reduced (1996). Har i det siste lagt merke til at gangreserven er ekstremt lav, vi snakker vel om to, tre timer.
Antyder dette alvorlige feil med klokka eller er det noe som kan fikses ved en enkel service?
 
Tipper... Bytte av fjæra og olje litt samtidig:)

+1. At gangreserven blir mindre er vel et klassisk tegn på at det er på tide med en service. Den har kanskje ikke fått noen service siden 1996? Hvis ikke, så burde dette være forklaringen... :)
 
Har ikke noe servicehistorikk på den så det er fullt mulig at det ikke er gjort noe etter 96. Da er det bare å bestille spa-opphold til den takk for kjappe svar :—)
 
At du trenger en service på verk er helt opplagt :)

(Blir litt overrasket om du trenger ny fjær, de automatiske eta-verkene har fjær som går og går - smøres ikke engang. Trengs det ny forresten, så bør hele fjærhuset byttes :confused: hilsen en som var på 7750 kurs sist helg og trenger å tøffe seg litt:cool:)
 
Hehe, kanskje du vil ta servicen på den @Greg ?

Har et oppfølgingspørsmål; var innom lokal urmaker i dag, og han oppga en pris på 3000,- for full service (uten å ha sett på klokka det er snakk om…)
Er dette en fair pris eller bør jeg sjekke andre urmakere?
 
Redigert av en moderator:
Jeg har et tilsvarende spørsmål om service på Rolex. Jeg er usikker på service historikk på et par av klokkene mine og lurer på hva konsekvensen av å gå langt over 5 års intervall vil være. Er det kun snakk om unøyaktig gange og kort gangreserve, eller kan det være fare for skade på bevegelige deler i verket :confused:
 
Hehe, kanskje du vil ta servicen på den @Greg ?

Har et oppfølgingspørsmål; var innom lokal urmaker i dag, og han oppga en pris på 3000,- for full service (uten å ha sett på klokka det er snakk om…)
Er dette en fair pris eller bør jeg sjekke andre urmakere?

Jeg ga rett over 3.000,- for full service for et par måneder tilbake på en Omega 2254.50. Første gang jeg sender den på service siden jeg kjøpte den ny i -05, altså nesten åtte år. Inkluderte bytting av noen slitedeler, justering, fiksing av bezel som hadde kilt seg fast, samt en runde med poleringsfille. Så utmerket ut når jeg fikk den tilbake. Ergo høres ikke prisen urimelig ut, utfra min opplevelse. Samtidig vil jeg anta at prisen kan bli høyere dersom det må byttes andre/flere/dyrere deler. Du kan jo alltids levere inn og be om et estimat når de har sett på innmaten?
 
Redigert av en moderator:
Jeg har et tilsvarende spørsmål om service på Rolex. Jeg er usikker på service historikk på et par av klokkene mine og lurer på hva konsekvensen av å gå langt over 5 års intervall vil være. Er det kun snakk om unøyaktig gange og kort gangreserve, eller kan det være fare for skade på bevegelige deler i verket :confused:

Generelt er det slik at hvis klokken har "brukt" opp olje, begynner slitasje på deler. Således vil et anbefalt serviceintervall i hvert fall i teorien holde kostnadene nede, litt sånn som går du ofte til tannlegen, oppdages problemene mens de er små, og før de blir veldig kostbare :)
 
Serviceinterval?

Jeg lurer litt på dette. Har en IWC 3714-02 fra 2008 som jeg har brukt 24/7 siden 2010. Kan ikke si om gangreserven er påvirket da jeg sjelden har den av i mer enn 1-2 timer. Den holder tiden og blir kun stilt 2 ganger i året(gjet selv når). Er det "greit" å bruken den til jeg ser tidsavvik?
 
Jeg lurer litt på dette. Har en IWC 3714-02 fra 2008 som jeg har brukt 24/7 siden 2010. Kan ikke si om gangreserven er påvirket da jeg sjelden har den av i mer enn 1-2 timer. Den holder tiden og blir kun stilt 2 ganger i året(gjet selv når). Er det "greit" å bruken den til jeg ser tidsavvik?

De fleste vil vel anbefale service etter 3-7 år. Har lest en del om det, og det er veldig mange meninger blant sertifiserte urmakere. Noen mener det er uproblematisk med 20 år, dersom uret fortsatt går riktig. Andre mener slitasje starter etter 3 år. Det som er sikkert er at moderne syntetisk olje beholder sin funksjon i ca 10 år. Vanskelig å gi et klart svar altså, men jeg ville sagt 7-10 år på uret ditt, så lenge det går riktig. Gamle/sjeldne ur som det vil være vanskelig å skaffe deler til bør ha hyppigere service.
 
Jeg har en IWC som snart har 5års jubileum, og tenkte vel fortsatt å vente et par år med service.
Men, hva pleier folk å gjøre, levere den til en AD, eller en "random" urmaker?
Antar at en tilfeldig urmaker er billigst, men hva er eventuelt ulempene?
 
Kan være vanskelig med reservedeler, dog absolutt ikke nødvendig med ad her. Mange klokker har en protokoll som følges ved service. Er usikkert om random urmaker gjør dette, uten at det behøver å bety så mye. Det er MANGE dyktige frie urmakere og en dialog i forkant, evt anbefaling vil kunne gjøre deg tryggere i ditt valg. En vanlig service fordrer ofte ikke behov for nye deler heller.