Oris Diver Sixty-Five: Futuristisk nostalgi

Bezel

Støttemedlem
Medlem
27. jan. 2016
Innlegg
1.790
Sted
Vest for vannskillet
20190704_155118-01 (1).jpeg


Det er noe med stranden. Varme, salt, sol. Du kommer for å slappe av. Hente deg inn. Tenke på noe annet. Mens du ligger der kommer tankene. Tanker du har klart å undertrykke, i hverdagen, i hasten. Fornuftige prioriteringer. Men så ligger du der. I varmen. Prøver å ikke forholde deg til tiden. Drømmer deg til en annen tid. Burde ikke, kan ikke, og skal ikke blir sakte, men sikkert filt ned og endret til; burde jeg ikke, skulle jeg ikke og hvorfor ikke?

Enkelte klokker kommer og blir i bevisstheten. Denne vaket imidlertid i min underbevissthet en god stund. Helt siden Basel 2015. Det finnes knapt reklame for den. Kun omtaler, gode omtaler. Den ble lansert etter at "Mad Men" hadde levert 6 sesonger med pur sekstitallsestestikk. Heritagebølgen herjet Helvetia. Et selskap oppkalt etter en lokal bekk i Holstein dykket i arkivet. Den ble lansert, hyllet, og snart fulgt opp av en rekke varianter.

Jeg bukket under for strandens magi og tanker om svunne tider. Jeg handlet en klokke, med ønske om en tid.

Men først; tidsriktig musikk:

Utgangspunktet var en modell fra 65. Derav navnet Oris Diver Sixty Five
154476

https://timeandtidewatches.com/editors-pick-the-oris-divers-sixty-five/
Opphavet er mindre, har dato kl 3, rem av plast og Swiss Made nederst. Skiveteksten er ulik og det er forskjell på bezel. Det er ulikheter, men det må du være nerd for å se – supernerd.

Størrelse
Alt er blitt større siden sekstitallet. I takt med tiden, har klokken fått litt mer kjøtt på bena, vokst opp. Det er fortsatt ikke noen stor klokke - 40 mm. Akkurat passe. Den smale bezelen gjør at skiven virker større. Den er lav, bygger lite. Buet safirglass bygger noe, akkurat som det skal.

Skive
Skivens design var fremtidsrettet i 1965. Da burde den være midt i blinken nå.

Faren med å lage noe for fremtiden, er at den er uviss, og at det er vanskelig å spå hvordan ting utvikler seg. Antakelig ville ingen laget denne skiven nå – uten inspirasjon fra fortiden. Beundringen bygger på nostalgi.

Skiven er så corny at den er kul. Fortsatt. Markeringene 12, 3, 6 og 9 er i en font få har brukt siden. De eggehvite feltene er fylt med lume, som gjør at den får karakter i mørket.

Minuttanviserne pleier vanligvis å være plassert ute i kanten. Her er de dratt inn og danner en indre sirkel, et skille mot det mørke feltet i midten. Det avgrenser lumeområdet, som et gjerde. Det er som å ha en ur i uret.
154477

Foto: Timeandtidewatches.com

Dato
Datohjulet har hvit skrift på svart bakgrunn. Litt mindre blank enn skiven, men ikke noe å legge merke til. Plassert over sekstallet. Du må nesten vite at den er der for å se den.
(De tidligste versjonene (2015), jf bildet over, hadde et datovindu som skar litt mer inn i lumen enn på de nyere modellene)

Visere
Lumefylte stakittgjerdestaur. Timeviseren fremstår mer potent enn på originalen. De er der. De er smale. De konkurrerer ikke med skiven. Akkurat som det burde.

Timeviseren holder seg innenfor den indre sirkel. Minuttviseren strekker seg inn i lumefeltet. Sekundviseren har en lollipopdot i midtfeltet og en tupp som så vidt går utenfor enden av minuttviseren i ytre ring. På noen ur, som Tudor Black Bay ligger det mer presisjon bak visernes lengde. Samtidig er det noe sekstitallsfint med visere som bare er det. slengt på. Ujålete.

154478


Bezel.
Svart. Minuttmarkering er i aluminium rund baut, et fint brudd med det mørke. Triangel med lumepip.
Ifht originalen er bezel smal. Det medfører at skiven virker større og gir et mer elegant inntrykk. Bezel kunne vært bredere, men er redd klokken hadde mistet noe av sjarmen. Sett ut som alle andre.

Bezel roterer greit. Godt grep. Lager en dypere og mer kantet lyd enn f.eks Submariner, Tudor Black Bay eller Seiko SKX. Iom at 12-markeringen er bred kan det være besværlig å treffe midt på med triangelet. En må altså sikte på 25 eller 35, men det kan være litt vanskelig pga det sterkt buede glasset.

At bezel er svart medfører at den bryter opp flatene. Særlig tydelig fra siden.
154479

Kasse.
40 mm uten krone. 47mm fra ende til annen. Buede horn med børstet overflate. Det at den er smal og gjør lite ut av seg er dens styrke. Den er i harmoni med resten av elementene.

Våpenskjoldet til Oris på baksiden

154480


Krone
Liten rund skrukrone markert med Oris . Lett å bruke. Ingen gnaging å rapportere om så langt. Kronebeskyttelse er fraværende. Helt i tråd med originalen og akkurat slik det skal være.

Glass
Sterkt buet, høyt safirglass. Innvendig antirefleksbehandlet. Gjenskinn i mørkeblått. Skiven blir noe forvrengt i utkanten. Særlig i mørket, da får tallene nærmest en 3D-effekt.

Urverk
Urverk basert på SW200, Sellita sin ETA-klon. 38 timer reserve. Presist nok, helt i tråd med laissez-faire. Litt skranglete rotor. Det gir vintagefølelse.
154481


Rem
Original tropic-rem. Helt tidsriktig. Tøff , tynn og behagelig. Smalner mye mot en Oris-gravert spenne. Klokken kler mye, særlig nato, perlon og den originale sandfargede nylonremmen. Kan også settes på en Oyster-tributerem. Koster løst ca kr 3 200,- eller noe slikt.

Lume.
Jadda!
Vis vedlegg 154497
Litt annen tone på visere, lollipop og Bezelpip, men godt synlig.

Sammenligning
Ser mindre ut enn den er, pga den svarte bezelen. Her med en annen moderne versjon av en 40mm-klassiker (Rolex Submariner):
20190709_204127(0)-01.jpeg


Samlet.
Jeg kan ikke fatte hvorfor ikke denne i sin tid ble Bondklokken i Thunderball og samtlige Bond- filmer etterpå frem til ca 1972. Klokken oser veloppdragen lekenhet. Den er elegant, praktisk og vanntett til 100 meter. Den er riviera-chic. Den er alt det gode fra 60-tallet på boks, i en moderne tolkning.
En moderne versjon av en futuristisk klokke, dypt preget av nostalgi.

154482
 
Fin sommerlesning

Dette innlegget setter ord på flere av inntrykkene/følelsene som ble satt i sving da jeg først ble vist denne klokken i fjor vår. Jeg endte riktignok opp med den duse blånyansen "Deauville" på matchende nato isteden, men har ikke sett meg tilbake siden.
Kan også bekrefte at sandfarget nylon kler tall, markører og visere uforskammet godt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Bezel
Når mine ikke-klokke-kyndige kollegaer kommer til meg for kjøpsråd, og har googlet seg frem til Longines kånkvest tipser jeg konsekvent om denne - fabelaktig klokke for pengene! Har hatt den, liker den kjempegodt. Anbefales.
 
  • Liker
Reaksjoner: Bezel