One Watch Guy Quarter

Labbos

Støttemedlem
Medlem
4. des. 2020
Sted
Bærum
I mai 1953 besteg Edmund Hillary Scott og Tenzig Norgay Everest med en Smiths på hånda (og en Explorer i sekken)

I april 1970 kontrollerte Jack Swigert 14 sekunder med sin Speedmaster ombord Apollo 13, og reddet dermed farkosten og besteningen fra en heller kald og vektløs grav

I oktober 2012 hoppet Felix Baumgartner fallskjerm fra en høyde av 38 969m, stratsofæren, og brøt som første menneske lydmuren i fritt fall. På armen hadde han en Zenith El Primero

I Januar, Februar og Mars 2026 brukte Labbos utelukkende én klokke for hver av månedene, og skrev seg dermed udiskutabelt inn i historien til dristige klokkebærende herrer.

Januar, og året ble startet med nyeste anskaffelsen:
JLC Reverso Duoface
Den fikk dermed gleden av å ringe det nye året inn (den var allerde på armen 31.12.25)

IMG_9298.jpeg

Ellers er den en klokke som åpenbart sklir greit inn i kontorlandskap, og egentlig øvrig bruk.
IMG_9581.jpeg

IMG_9634.jpeg

Mot slutten av måneden ble den med på Kontrast i forbindelse med min 40års dag (fantastisk god mat!)
IMG_6608.jpeg

Helgen etter tok den følge til London i forbindelse med 40års dag til barndoms venn, og fikk dermed rettferdiggjort dual time funksjonaliteten

IMG_9738.jpeg

IMG_9741.jpeg

Februar ble avløst med GMT Master II, «Pepsi»
Klokken som pt har overlevd lengst i samlingen(med unntak av noen eldre quartz), en hedersbetegnelse jeg ikke se for meg vil endre seg med det første, om noensinne.
Februar var en temmelig begivenhetsfattig måned for min del. GMT funksjonen fikk ikke gleden av bruk.
IMG_9810.jpeg

Med ankomst av Mars, var det tid for Panerai. Nest siste inn PAM1392
For meg på mange måter den perfekte panerai, ja den er «for liten» med sine 42mm. For min del gjør det at den sitter perfekt. Min er fra 2019 og nyter dermed godt av innsyn på baksiden, god nok finisjering og hacking - noe senere modeller har blir berøvet
IMG_9884.jpeg

IMG_9939.jpeg

Underveis i Mars anskaffet jeg den også et par nato. Alt kler den smukke sies det, og det vil jeg hevde også stemmer for denne. Jeg er glad i Nato, men en generell erfaring er at de kan bli litt uproporsjonale, med bretten klokken 12. Den litt mer kraftige kassen på panerai synes jeg kompensere riktig så godt for dette. Mer panerai på Nato takk!
IMG_9955.jpeg

Og der var grensen på 10 bilder nådd, men kan nevne at reimen over også fungerer fint på påskefjellet. Fint var det også da klokken skulle stilles mot sommeren, og det fint kunne gjøres med uavhengig stilling av timeviseren.

Jeg har ellers selvfølgelig målt klokkenes nøyaktighet med WatchTracker for å se hvordan de yter i bruk. Til tilfredsstillende resultater:

Reverso: +1,6spd
Pepsi: -0,2spd
Panerai: -0,6spd

Så, hva er mine erfaringer?
Ved gjennomgang av albumet mitt ser jeg i alle fall at jeg tar mindre bilder enn før…
Ellers er det noe befriende med å ha klokken på nattbordet og ikke ha noen kvaler med hva man skal ta på seg på morran.
Fant også at Reverso er forbausende allsidig, dog den kommer åpenbart litt til kort i der mer aktive eller våte element.

Pepsi går til mer eller mindre alt, og er en klokke jeg sannsynligvis aldri selger, men det er litt….kjedelig? Jack of all trades, master of none.

Paneraien har muligheter og kombinasjoner som knapt fantasien setter grenser for, med tanke på hva man skor den med. Form og uttrykk gjør at den skiller seg noe fra resten. Én av klokkene i samlingen jeg kunne blitt OWG for - hvilke andre forblir usagt.

Ellers opplever jeg at interessen generelt har, om ikke sunket, så flatet en del ut i det siste. Disse månedene har ikke gjort noe for å øke den, nærmere det motsatte. Jeg har i allefall fått lavere skuldre, og blitt mer komfortabel med tanken på redusering i samlingen.

Og det var det, ingen store konklusjoner eller formaninger. Bare en liten forumspause på tampen av påsken.

Hører for øvrig gjerne fra andre OWG’er eller OWG Adjecent brukere her inne.

Videre god påske.
(Innlegget er skrevet på mobil, og på ingen som helst måte gjennomgått for skrivefeil eller andre finurligheter som kommer som følge av det)

OWG er et begrep jeg har stiftet kjennskap til i det siste halvåret! Må si jeg liker det.

Jeg startet oktober (om man kan si det nye liv?) med en gammel, nett og enkel Certina Frères Jubilee klokke.
Kjøpt for å markere fødsel av datter nr 3 (+1 stedatter).
Denne ble brukt under fødsel, og i tiden rett etter, men skal fra her få hvile i en pouch og kun tas frem ved spesielle anledninger. Den tilhører nå min yngste datter.
Født kl 19:37, 02.10.26
1000002661.jpg

Jeg måtte fra her ha en egen "brukis".
Valget falt på noe så enkelt og lite kostbart som en Orient Bambino.
Den gav meg ikke noe spesielt, og overlevde dermed ikke mange ukene. Noe annet hadde fanget oppmerksomheten.
1000002837.jpg
Orient ut, Baltic inn
1000003182.jpg

Aquascaphe MK2.
Denne skulle bli min daily beater og gjøre meg til OWG.
Men, jeg savnet altfor fort dato. Så denne overlevde kun et par måneder.

Baltic ut, Tudor inn.
1000004055.jpg

Her likte jeg meg!
Klassisk, litt forfengelig, dressy, men fortsatt brukanes til hverdags.

Etter et par måneder så lekte jeg igjen med tanken om noe annet jeg hadde sett for meg. Det var ikke noe feil med Tudoren, egentlig, men en ting jeg ikke klarte å slippe med den var at jeg fikk meg ikke til å like den på skinn. Jeg prøvde, men følte ikke det klaffet på den. I tillegg så ville jeg aller helst ha den riktige Jubilee lenken på den, som på en Rolex Datejust.
Disse lenkene koster bortimot samme som klokken, så jeg klarte ikke å rettferdiggjøre kjøp. Skal den byttes ut med noe annet jeg har tenkt på? Ja, jeg tror det.

Så, Tudor ut, Longines inn!
1000004338.jpg

Dolce Vita! Litt godt brukt, men noen runder med cape cod har gjort den mer presentabel.

Som med Tudoren, her liker jeg meg!
Samme vibber;
Klassisk, litt forfengelig, dressy, men fortsatt brukanes til hverdags. Og, den kler udiskutabelt remmer!

Først ut, svart skinn
1000004399.jpg

Så neste, brun denim med hint av semsket skinn
1000004587.jpg

Nå liker jeg det, veldig godt!
Jeg skal innrømme at jeg er litt merkefiksert.
Orienten ble, litt anonym og kjedelig mtp hva merket er. Billig og litt for, hva skal man si? Masseprodusert?
De andre er jo også det, men jeg tror du skjønner tegninga.
De neste klokkene etter Orienten er jo også forsåvidt det, men det er noe eget med et tungt og godt etablert sveitsisk merke. Det er noe med 'swiss made' nederst på tallskiven.
I tillegg byr den på automatisk urverk med dato. Noe også Tudoren kunne gi, men med Dolce Vita sin ville vilje til å kle remmer, så gir den meg et ekstra poeng!
Nå har den vært på armen noen uker, og ingen tanker om bytte har vært hos meg!

Det eneste jeg kan se for meg videre er muligens en Seiko SKX007 som kan være med på hagearbeid i sommer. Det skal Longinesen få slippe.

Så ja, jeg anser meg selv nå som en OWG, og jeg liker det.
Det er noe deilig med å ha den ene, som du sier, ligger klar om morgenen og bare kan tas på uten videre tanker.