Omega Planet Ocean 39.5mm - for oss med puselanker

speedieThomas

Støttemedlem
Medlem
15. mars 2017
Innlegg
1.445
Sted
Utenfor Oslo
Kjøpte meg en blå PO igår, som en tidlig bursdagpresang. Early thoughts følger.

Har tidligere hatt blå Seamaster Diver 300m (den "forrige" Bond-klokka), og den var fin den... men jeg ble aldri venn med lenka. Veldig behagelig, men føltes visuelt som et dame-smykke med alle lenke-delene osv (bare min mening da jeg bar den selv, jeg dømmer ikke andre og jeg syns uansett at Diveren er flott). Jeg liker meg bedre i retning tool-watch, med oyster-aktige lenker. Solgte den ifjor.

Så nå trengte samlingen min en skikkelig solid tool-y diver, og dette føles som en bra måte å fylle den "slot-en".

Generelt: umiddelbart får jeg en del av den samme følelsen som den vanlige Diveren, men grovere og mer robust.

Ting jeg liker:
  • Wrist presence: Jeg liker tyngde i klokker, så jeg kjenner at de er til stede i dagliglivet mitt. Skulle tro at denne ikke var så sabla tung med sine 39.5mm, men jo, tykkelsen og lenka gjør sitt: 170g, baby! Hvis du *ikke* liker tunge klokker så bør du være obs på dette.
  • ~40mm bredde er perfekt for en diver/tool-watch for meg.
  • Lenka er fin. Tjukk, og matt/børstet: som gjør at den føles mer tool-y og helt grei å få riper i.
  • Bezel: SOLID. Ingen slark overhodet. Seamaster Diver hadde litt "wiggle" i seg - det er iofs ikke krise men jeg liker ting som er bygd med så tette toleranser at man ikke kjenner slark det det ikke trenger å være slark. Kun Damasko har gitt meg den samme følelsen før, PO-en får også dette til.
  • Viserne. Synes solide piler er et sterkere design enn skeleton-viserne til Seamaster Diver.
  • Fargen. På samme måte som Seamaster Diver så endrer skive og bezel uttrykk fra grålig til knallblå, avhengig av lysforhold.
  • Bare 45-46mm lug-to-lug: dette føles *veldig* bra på mitt magre håndledd.
  • Tykkelsen på ~14mm er helt på grensen, men fungerer. Omtrent like tykk som Speedmaster Pro, men føles mer topptung fordi kassa ikke er like bred og høy som på Speedie. (Jeg prøvde 43.5mm PO i butikken også, men den føltes absurd høy og bred ut på meg. Som en hockeypuck!)
  • Veldig bra lume. Ladet den mot sovebord-lampa da jeg la meg ved 23-tida, fortsatt super-synlig da jeg våkna ved 07-tida.
  • Display caseback. Kanskje litt jålete, og øker tykkelsen på konstruksjonen tror jeg, men det er kult å ha iallfall en klokke der jeg kan se maskineriet. Pent dekorert urverk.
  • 3-trinns slide regulering i spenna, så jeg kan justere den der og da uten verktøy. Kjekt når man blir varm og svett sånn at håndleddet midlertidig utvider seg.
Ting jeg ikke liker så godt:
  • 19mm lenkebredde. Hvilket betyr at det blir knotete å bruke de samme nato-stroppene o.l som jeg har på Speedmasteren, med sine 20mm. Erfaringsmessig så liker jeg best å ha slike diver/tool klokker på lenke uansett, og jeg tror nok det var velfundert fra designerne for å bevare fine proporsjoner da de reduserte kasse-bredden, men likevel: hadde vært praktisk å ha 20mm.
  • Dato-vinduet kunne jeg fint klart meg uten, er ikke fan av det generelt i mekaniske klokker. Min kjepphest. Og det har svart bakgrunn, mot blå urskive.
  • Helium-ventilene til Omega hadde jeg også fint klart meg uten. Ser enda verre ut i de nylanserte Seamaster Diver-modellene!
20180327_113113.jpg
20180327_112947.jpg
20180327_113020.jpg
 
Redigert:
Hei,
Fin omtale!
kikker også etter PO, da denne stilen kler meg greit .
Jeg har også puslete håndledd. Hva er omkretsen på ditt håndledd, om det er lov å spørre ?
 
  • Liker
Reaksjoner: speedieThomas