Omega - Historikk - Oversikt over modeller ect.

Greg

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2008
Sted
Bærum
Etter å ha skaffet meg en 2913 har jeg fått opp øynene for historikken til dette merket. Har egentlig ikke tenkt over at jeg i lengre tid allerede har brukt en professional som daily beater, og således burde vite mer om merket. Jeg ser at mens det finnes gode oversikter over historikken til de forskjellige merkene til f.eks rolex, så sliter jeg med å finne det samme når det kommer til omega. Jeg kan finne enkle former for f.eks kronologisk oversikt over modeller. Med en gang jeg finner en oversikt, så får jeg inntrykk av at listen ikke er fullstendig. Synes også det er vanskelig å finne forskjeller mellom enkelte modeller.

Jeg vet jo at man ikke finner noe hvis det ikke er noen som legger dette inn. Er det merkbart færre entusiaster og "eksperter" på dette merket?

Skulle gjerne hatt tips til sider - evt også litteratur som omhandler merket.

Etter å ha skaffet meg en 2913 har jeg fått opp øynene for historikken til dette merket. Har egentlig ikke tenkt over at jeg i lengre tid allerede har brukt en professional som daily beater, og således burde vite mer om merket. Jeg ser at mens det finnes gode oversikter over historikken til de forskjellige merkene til f.eks rolex, så sliter jeg med å finne det samme når det kommer til omega. Jeg kan finne enkle former for f.eks kronologisk oversikt over modeller. Med en gang jeg finner en oversikt, så får jeg inntrykk av at listen ikke er fullstendig. Synes også det er vanskelig å finne forskjeller mellom enkelte modeller.

Jeg vet jo at man ikke finner noe hvis det ikke er noen som legger dette inn. Er det merkbart færre entusiaster og "eksperter" på dette merket?

Skulle gjerne hatt tips til sider - evt også litteratur som omhandler merket.

Dersom du ikke allerede har den må du ihvertfall gå til innkjøp av Omega-bibelen @Greg! Har den ikke selv, men fikk bla gjennom den hos urmaker Jacobsen da det var Sevenfriday-event der. Husker ikke nøyaktig hva den heter, men det er en murstein av en bok. Kanskje @SpaceCowboy vet den fulle tittelen på boken? Husker ikke hvor mye historikk som sto der dog..

Edit: tror det var denne det var snakk om http://www.omegawatches.com/planet-omega/heritage/omega-a-journey-through-time/summary

Redigert av en moderator:
Dersom du ikke allerede har den må du ihvertfall gå til innkjøp av Omega-bibelen @Greg! Har den ikke selv, men fikk bla gjennom den hos urmaker Jacobsen da det var Sevenfriday-event der. Husker ikke nøyaktig hva den heter, men det er en murstein av en bok. Kanskje @SpaceCowboy vet den fulle tittelen på boken? Husker ikke hvor mye historikk som sto der dog..

Edit: tror det var denne det var snakk om OMEGA Watches: A Journey through Time

Jeg fant den, prøvde å følge linken for kjøp (watchtime sin side) men fant den egentlig ikke der. Jeg hadde med glede handlet en slik bok - som sikkert koster like mye som en Seamaster 30 - hvis jeg kunne fått en "bekreftelse" på at dette var the real deal. Har flere bøker om rolex som er informative, men samtidig har åpenbare mangler. Er selvfølgelig mulig at det finnes lite bakgrunnsstoff som er tidsriktig, og historien gjenskapes av bruddstykker med informasjon.

Jeg fant den, prøvde å følge linken for kjøp (watchtime sin side) men fant den egentlig ikke der. Jeg hadde med glede handlet en slik bok - som sikkert koster like mye som en Seamaster 30 - hvis jeg kunne fått en "bekreftelse" på at dette var the real deal. Har flere bøker om rolex som er informative, men samtidig har åpenbare mangler. Er selvfølgelig mulig at det finnes lite bakgrunnsstoff som er tidsriktig, og historien gjenskapes av bruddstykker med informasjon.

Ja er nok greit å vente på en bekreftelse fra @SpaceCowboy. Ganske sikker på at han har denne boken selv :)

Referanseverket er nok Omega - Journey Through Time av Marco Richon. Selv kjøpte jeg mitt eksemplar i butikken på Omega-museet i Bienne. Det er en skikkelig dryler av en bok, flere kilo tung. Den er sinnsykt detaljert og lister så og si alt som er produsert av Omega siden de startet på attenhundretallet. Og det er et referanseverk i ordets rette forstand, her et eksempel for tidlig Speedmaster:

dscn5189part.jpg

Den er kanonbra på historikk også, presentasjoner av de mest kjente in-houseverkene, eksempelvis 500/501 (som sitter i 2913 :) ) med dato, bilde av designer (!), en verk-beskrivelse og hva som ble videreutviklet og forbedret fra tidligere verk. BTW, designeren av 500-verket het Edouard Schwaar.

Kaliber 321 og 861? Albert Piguet, teknisk direktør i søsterselskapet Lemania. Ja, lurer på om han er i slekt med noen andre klokke-folk som skrur sammen noe jeg f... ikke skjønner poenget med? :mrgreen:

Den inneholder også masse latterlig fete annonser, bilder av modeller, serier osv. osv. som gjør det til en lekker sak å sitte og bla i og la seg inspirere av. Her sidene som presenter Speedmaster Missions:

Richon skrev også i 1998 Omega Saga, da på fransk. Så vidt jeg forstår er det en tidligere utgave av Journey Through Time.

Jeg mener jeg ga CHF 150 eller 200 for den.

Redigert:
Bare for å illustrere hvilket nivå du kan operere på med denne boka:

Sjekk Speedmaster-tabellen ovenfor. Den lister også lenkene som ble levert med de forskjellige referansene. Som du ser ble 105.012 levert med 1506-lenke etter 1965. Jeg har en 105.012-66 med en... 1039-lenke. Jeg vet at da denne klokka ble kjøpt i Bodø i 1968 ble den solgt med denne lenka. Gitt av Richon har rett, beviser dette at urmakere, da de solgte klokkene mikset lenker (og andre deler? Bezel? Visere?) uavhengig av referansene, så lenge de passet. Så hva sier samleren? Er det greit? Noen nazi-samlere mener at dette blir feil og sverger til bibelen. Jeg synes det er greit hvis det er gjort av en AD (urmaker) ved opprinnelig salgstidspunkt og gitt at den har proveniens. Hvis man bruker litt sunn fornuft og prøver å sette seg inn i mentaliteten på seksti-tallet så skjønner man fort hvorfor: Urmakerne tror jeg ga jevnt faen i referansenumrene, så lenge lenka passet.... Hey! Det var nesten en Øystein Sunde tekst... :)

Anyway: Latterlig detaljert og kilde til mye bra tankegods og detektivarbeid, en viktig grunn til at jeg fortsatt har denne hobbyen.

Ah. Glemte nesten. Jeg har også en 1506-lenke (som jeg bruker på min SM300). :mrgreen: