Omega coaxial escapement, falsk-ekte?

Medlem
16. mars 2020
Innlegg
10
Sted
Sarpsborg
Heisan.

Kjøpte denne klokken på Finn for 400,_
Selger opplyste at den ikke gikk, han hadde kjøpt den på auksjon, og ville ikke garantere at den var original.
Den begynte å gå med en gang jeg rista litt på den, og så langt holder den tiden bra, men har bare hatt den ett døgn.
Er det en måte jeg selv kan finne ut om den er ekte, eller kan noen her avgjøre det?
På skiven står det, Chronometer, Omega, Automatic, Coaxial Escapement, Limited Edition.
Kronen har Omega-symbol.
Baksiden, Swiss made, stainless steel back, Deville.
På den store skiva som svinger frem og tilbake øverst på urverket, er det et Omega-symbol, pluss navnet Omega masse ganger med liten skrift.
 
  • Liker
Reaksjoner: CaveMan
Beklager, glemte å legge ut bilder.
 

Vedlegg

  • IMG_20200318_193833.jpg
    IMG_20200318_193833.jpg
    69,8 KB · Visninger: 0
  • IMG_20200318_194005.jpg
    IMG_20200318_194005.jpg
    47 KB · Visninger: 0
  • IMG_20200318_194028.jpg
    IMG_20200318_194028.jpg
    77,5 KB · Visninger: 0
Det ser grovt ut urverket. Skiven ser ut til å ha "tåkete" og uklar font. Jeg kjenner ikke igjen modellen heller. Tipper det er en "fantasimodell" det underbygges av urverket og ikke minst prisen.

Det var nok ikke noe røverkjøp....
Du har nok blitt godt lurt.... dessverre...

Det er lett å bli lurt. Neste gang du vil ha en fin klokke så bør du gå til seriøse fora. Jeg vil anbefale Kjøp og Salg tråden her på Tidssonen. Kjøp fra et medlem med en del innlegg på samvittigheten. Da kan du være trygg på dialog og varer.

Velkommen til TS, forresten.

8
 
Jo, takk det. Tror nok ikke det var hans hensikt å lure meg, han sa flere ganger at han ikke kunne garantere ektehet.
Men, søkte på nett, og fant flere bilder som ser akkurat ut som denne, her er ett, man vil jo helst tro i det lengste.........
 

Vedlegg

  • Screenshot_2020-03-18 Collectors Market - SOLD Omega De Ville Co-Axial Chronometer limited edi...png
    Screenshot_2020-03-18 Collectors Market - SOLD Omega De Ville Co-Axial Chronometer limited edi...png
    723,2 KB · Visninger: 0
Klokken er fake.

Og det er egentlig hysterisk festlig at produsenten har valgt nettopp denne spesielle modellen – den første Omega-en med George Daniels' co-axial gang :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Tror nok ikke det var hans hensikt å lure meg, han sa flere ganger at han ikke kunne garantere ektehet.

-Kynikeren i meg sier at om jeg skulle solgt et ur jeg ikke kunne dokumentere at var ekte, ville jeg spandert noen hundringser på attest fra en urmaker og med det kunne solgt det for noen tusenlapper heller enn noen hundrelapper.

Om jeg derimot visste eller holdt det for overveiende sannsynlig at det var fake, ville jeg nok tatt forbehold om at jeg ikke kunne garantere at det var ekte, for å se om noen fortsatt lot seg friste - og ved protester i etterkant bare trekke på skuldrene, vise til prisen og forbeholdene jeg hadde tatt i annonsen.

I motsetning til denne selgeren, har imidlertid jeg fått en litt for god oppdragelse til å holde på slik...
 
Men, søkte på nett, og fant flere bilder som ser akkurat ut som denne, her er ett, man vil jo helst tro i det lengste.........

Really?
Trenger vel ikke mange sekundene for å fastslå at "klokken" din IKKE ser akkurat ut som den ekte på bildet...:rolleyes:
 
Ok. Nytt bilde av min her, bedre foto på nettet, likevel, hva er forskjellen, jeg er ingen ekspert, så jeg lærer gjerne.
 

Vedlegg

  • IMG_20200319_104932.jpg
    IMG_20200319_104932.jpg
    111,9 KB · Visninger: 0
  • IMG_20200319_104932.jpg
    IMG_20200319_104932.jpg
    111,9 KB · Visninger: 0
Det er en del forskjeller mellom din klokke og bildet du fant på nett. Se blandt annet størrelsen på "swiss made" nederst, se på størrelsen og avstand mellom linjene under viserne og så er vel viserne forskjellige.
 
Mmm. Ser forskjeller nå, særlig de små markørene med hvite prikker. En annen ting er at kronen på mitt eks. ikke går helt inn,
man kan se ca. 1 mm av stangen.
Når det gjelder jalla-urverk, så er jeg uvitende på forskjeller her. Hva er de mest iøyenfallende forskjellene, hva skal man se etter?
 
Urverket i ditt ur er det veldig lett å se at ikke er et Omega Coaxial-verk blant annet basert på manglende detaljeringsgrad. Det er rett og slett ikke forseggjort.

Også er det jo litt påfallende at du fikk den for 400 kroner, dette er klokker som koster vel fra 50.000 kr og oppover på bruktmarkedet.
 
Det er jo lagt ned mye arbeid i en slik klokke. Hvem er egentlig det som produserer slike kopier?

Det er mye penger i å lage slike fake-klokker. Det er bedrifter og big business i Kina og andre østlige land.
Også banditter trenger penger. Selv de kommer ikke unna. Derfor blir det våpenhandel, prostitusjon, narkotikahandel etc, inkludert fake-produkter. Det er ikke bare klokker det går i, men også klær, elektronikk (bla mobiltelefoner) etc. etc.

Når det gjelder fake-klokker så kan du få disse i alle mulige prisklasser og derav ulik likhet. Også her gjelder ordtaket; "Du får det du betaler for". Handler du av Ali-Baba på badestranden på Gran Canaria en klokke til 200 kroner, så kan det være du er heldig og klokken overlever kveldens drink. Handler du fra "seriøse" butikker i Kina og svir av 5-6,000 så kan du få en klokke med godt urverk, få fingeravtrykk på skiven og noe som går i mange år.... (men som selvfølgelig ikke en seriøs urmaker vil gi service).

Uansett; begge tilfellene støtter opp om kriminalitet.

OK. Dette var sikkert nytt for deg, så du må ikke ta det ille opp! Du har vært heldig! Du har svidd av 400 kroner, men kommet inn på Norges beste klokke-forum! Det er ikke så galt det! Det er en god start!

To tråder jeg kan anbefale at du hygger deg med nå i disse Coronatider:
- Denne tråden er om Fake-Klokker. Hvordan du kan se forskjell, egentlig veldig vanskelig, men artig å lese. Som sagt dette er big business, og MANGE går i baret. Beste råd for å unngå er å handle av pålitelige kilder..
---> https://www.tidssonen.no/forum/threads/fake-spotting.55962/page-3#post-748313

- Her er vårt salgsforum. Her selges klokker av nye og gamle medlemmer. Velg et medlem med noen innlegg på samvittigheten. Her kan du velge klokker i prisklassen 50 - 50000000 kroner. Er du "nybegynner" så vår du veldig mye fint for 1,000 - 1,500. Det er ikke vanskelig å gå lengere ned i pris heller.

Selv har jeg alltid likt Tissot, men Seiko er også veldig spennende. De har MYE fint i både lave og høye prisklasser.

8- )
 
Takk for hjelpen, aldri så galt at det ikke er godt for noe,
IMG_20200320_111704.jpg
IMG_20200320_111721.jpg
IMG_20200320_111739.jpg
IMG_20200320_111704.jpg
IMG_20200320_111721.jpg
IMG_20200320_111739.jpg
her skal det leses.
Klokka lagt i skuffen, har to andre jeg bruker. Noen peiling på når quartz-klokka er fra? Evt. hvilken modell,
den er liksom så anonym, men jeg liker den og den går bra.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel