Omega-3 (og en ninja): Samlingen har landet

speedieThomas

Støttemedlem
Medlem
15. mars 2017
Sted
Utenfor Oslo
Tanker om klokkesamlingen til en over-tenkende, over-analytisk nerd:

Etter et 2017 med en del flipping og surr i klokkeboksen, så føles det som samlingen endelig har "landet" skikkelig. Dette etter at Planet Ocean kom til i anledning min nært forestående 40-årsdag. Gikk en stund og tenkte på en Rolex sportsklokke, men det får evt bli ved en annen milepæl istedet. 50-års dagen?

Alle klokkene jeg nå eier, fra venstre til høyre:
  • Omega Planet Ocean 39.5mm
  • Omega Speedmaster Professional
  • Omega Caliber 265 eller 266 (vintage, tidlig 50-tall)
  • ...og utenfor det gode selskap lurer Casio G-Shock GWM5610-1 (som jeg også elsker å ha på meg)
watchbox.jpg

Først og fremst: nå gir samtlige klokker i samlingen (ja også Casioen) meg "god-følelsen" når hver av dem individuelt kommer på håndleddet.

Men samlingen som helhet har også sterk "cohesion", en åpenbar rød tråd med den felles fabrikanten for trekløveret. Og jeg har klart å holde antallet nede til absolutt minimum - dette tiltaler minimalisten i meg og fjerner mentalt samlerstress.

Jeg har likevel bredde på flere akser:

KATEGORIER DEKKET, fra venstre til høyre: Diver, Chrono, Dress+Vintage, Digital+Beater

FØLELSEN JEG FÅR, fra venstre til høyre: "BUH-BUH-BALLIN'", "Everyday hero", "Class.", "Just get shit done, fucker"

PROFILER, fra venstre til høyre: "Relativt flashy", "Ikon", "Pen men anonym", "Usynlig"

FARGER, fra venstre til høyre: Blått, Svart (med stål), Champagne, Svart (med plast)

ARENAER: Alt fra havets bunn til det ytre rom! Ok ok jeg sitter jo mest bare på kontor og programmerer selv, men en mann kan drømme.

Urene føles nå ikke bare individuelt bra hver for seg; samlingens bredde og integritet gleder meg også som helhet når jeg åpner klokkeboksen på morgenen. (Jeg syns samlinger med "en haug ymse klokker uten mål, mening og retning" er slitsomt - men det er bare meg.)

Jeg har kanskje klart å nå endgame. Time will show. Hvis jeg har "godfølelse-equilibrium" også om et kvartal eller to, så burde jeg strengt tatt slette TS-profilen, unsubscribe klokkekanaler på Youtube, og fryse hobbyen på dette punktet. :p

Men. Rolex og Grand Seiko (igjen) lokker også i det fjerne... "Hei. Hallo. Slipp oss inn."

Uansett. Moro er det iallfall!

Redigert:
Pen samling - og velfundert.
Tenker i nogenlunde samme baner med mine:
Seamaster 2230.50, Speedmaster "Moonwatch", min fars velbrukte 62' Seamaster 552 samt en gull på stål f300.
Gir meg 2 daglig-bruk klokker, 2 vintage, dykker, space approved (kan aldri vite), arvestykke og penklokke.

• Liker
Reaksjoner: speedieThomas
Flott samling det der! Jeg har hatt en ambisjon om å få til noe av det samme som deg: å ha 3-4 ur som dekker flere kategorier/behov, men det er jammen ikke lett! -Kudos for at du får det til!

• Liker
Reaksjoner: speedieThomas