Nybegynner

Medlem
10. jan. 2015
Innlegg
33
Hei,
Rimelig fersk innenfor dette med klokkeskruing, men altid vært interessert i klokker. Interessen startet når jeg igjen skulle ta på meg klokke, rotet i skuffen og der lå de alle dødsens stille. Ok, tenkte at batteri kan jeg bytte selv, investerte i verktøy for å åpne kassen og bytte batteri. Først ut var min Seiko fra 1981, en 8222-7000, trodde jeg fikk denne når jeg fylte 8 år, men jeg er født i 72, så det kan jo ikke stemme. Denne har vel ligget død i hvertfall 15-20 år, etter batteriskifte står bare sekundviseren og "stanger", noen tips? Får jeg den til å gå, skal jeg foreta en lett restaurering på denne?
Neste klokke ut var en Candino NH100, den tikket igang :), så den skal bare renses litt, kanskje spandere et nytt glass på den.
Tredje klokke ut var et gullur fra Franklin Mint, her satt batteriet fast med en klemme og en bitteliten skrue. Nå er det verktøy på vei i posten :)
Fjerde klokke ut var et gullur fra Citizen, men her venter jeg til verktøylådan er på plass.
Gravde litt mer i skuffen og innerst fant jeg arveklokka etter bestefar, en Certina DS 2 Automatic. Skrudde litt på krona og ristet på klokka og jammen tikket den så vakkert som bare det. Denne bærer preg av mye bruk, så den trenger en skikkelig runde med rens og puss. Noen tips til eventuelle deler kan skaffes, pakninger, glass etc.

Så alt i alt ser det ut til at jeg har funnet enda en ny hobby, tips til et passende urverk å starte med mottas med stor takk.
Har også funnet en snodig sak i en kjellerskuff som har ligget her etter de gamle eierne, lager en ny tråd med bilder av den.

Good times
Bård
 
Hei, det er sikkert flere som er i samme i samme båt som oss. Har altid likt å reparere ting, uansett hva det er. En interesse for klokker har jeg altid hatt tror jeg, men interessen har vokst seg videre og utover bare det å ha en klokke og se hva tiden er. Nå når jeg rydder litt i skuffer og skap og den ene klokken etter den andre dukker opp er det jo ekstra morro å kunne restaurere litt selv også. Verktøy er på vei, og et eldre enkelt verk som jeg skal øve litt på.
Lykke til videre og håper etter en stund at vi også kan bidra med litt her på forumet.

Bård
 
Har du kjøpt deg klokkepresse for glass og baklokk? Åpnet den ene klokken min, så kom jeg jo på at det mangler jeg...lol. Kjøpte presse for viserene i samme slengen, kostet ikke så mye.

Presser er på vei i posten :eek:
 
Fersk på skruing selv og har et quartz ur i deler. Problemet med klokken er at månedviseren ikke følger med, får se om det lar seg fikse. Har også fått justert omega klokken sånn den går under 5 sek i døgnet feil, var rundt +55 sek før. Så nå venter jeg på mer verktøy skal dukke opp i posten. Gøy er det ivertfall.

Hei igjen,

Hva brukte du til å finne ut timingen på klokka di ?

Bård