Nybegynner trenger hjelp.

Medlem
20. feb. 2015
Innlegg
5
Heisann!

Jeg sitter og vurderer innkjøp av et urverk og verktøy (gjerne brukt), så jeg kan skru og prøve meg litt frem.
Har lest en del på forumet og jeg ser mange som har "hoppa ut i det", og det har motivert meg til å prøve selv.
Så jeg lurer rett og slett på om noen har noen tips til hvilke urverk jeg burde se etter og hvor.

På forhånd takk.
 
Bør vel finnes en del ETA eller "lommeur urverkt" på Ebay for en billig penge?
 
Asiatisk

Du kan også gå for disse Parnis pilot urene. De har ETA liknende urverk som er store og greie å skru på. En fordel er at det virker fint når du får det, og da kan du se på det mens det jobber.

Blir det en vellykket jobb kan også klokken fint brukes etterpå!

Lykke til!
En ny verden venter!

:cool:
 
Det er hyggelig at flere viser interesse får å skru. Jeg vil nok anbefale å starte med et større verk som lommeur. De er lette å skru på pluss at man lærer fort åssen ting fungerer. Et nettkurs er heller ikke dumt å ta. Timezone har vel et bra kurs som mange er fornøyde med. Når det gjelder verktøy så kommer det ann på budsjettet ditt. Du får noe enkle kit's på webshopen her inne. Man kan også se på watch-tool.com. Her finner man luper, Skrutrekkere, oljeverktøy etc. Et godt sett med trekkere og korntenger er vesentlig når man starter.
 
  • Liker
Reaksjoner: swedesoc
Du kan også gå for disse Parnis pilot urene. De har ETA liknende urverk som er store og greie å skru på. En fordel er at det virker fint når du får det, og da kan du se på det mens det jobber.

Blir det en vellykket jobb kan også klokken fint brukes etterpå!

Lykke til!
En ny verden venter!

:cool:

Takk. Jeg gikk for en Parnis med Unitas 6497. Nå er det bare verktøy som gjenstår. tips? :)
 
Det er hyggelig at flere viser interesse får å skru. Jeg vil nok anbefale å starte med et større verk som lommeur. De er lette å skru på pluss at man lærer fort åssen ting fungerer. Et nettkurs er heller ikke dumt å ta. Timezone har vel et bra kurs som mange er fornøyde med. Når det gjelder verktøy så kommer det ann på budsjettet ditt. Du får noe enkle kit's på webshopen her inne. Man kan også se på watch-tool.com. Her finner man luper, Skrutrekkere, oljeverktøy etc. Et godt sett med trekkere og korntenger er vesentlig når man starter.

Takk for svar. Jeg har tenkt litt på det med størrelse selv, men siden jeg har satt av litt penger til det her så er det meget mulig at jeg skaffer meg et rimelig lommeur i tillegg.
Skal ta en titt på timezone nå.
 
Takk. Jeg gikk for en Parnis med Unitas 6497. Nå er det bare verktøy som gjenstår. tips? :)

Jeg har handlet en del hos Max Kleiser (http://maxjohanson.no/)
De holder til på Tveita. Siden jeg ikke bor langt unna så har jeg svingt innom der. Da er det kun kontant-salg. Ellers så har jeg vært veldig fornøyd med service og hjelp.

Kjøp godt verktøy. Det hjelper (dessverre) ikke mot klønete fingre og små aksler som knekker! 8-(
Derimot bidrar det til at du får litt presisjon. Gode luper er viktig!

8-D

PS; Et annet viktig tips; Lytt til proffer, som bla @Superlite... Der er det mye gode tips!
 
Redigert av en moderator:
Sitter å ser på webshopen nå, starter nok med et kit herfra.


Takk for mange gode svar!
Det kommer garantert flere spørsmål så fort jeg har begynt å skru.
 
Et lite tips er å bestille to urverk først som sist ;)

Vet av erfaring at det kan være lett å ødelegge enkelte deler de første gangene. Har ikke tall på hvor mange urverk jeg har skrudd sund, men er nok ihvertfall 10-15. Nå begynner det derimot å gå ganske bra med prosjektene mine :)
 
Et lite tips er å bestille to urverk først som sist ;)

Vet av erfaring at det kan være lett å ødelegge enkelte deler de første gangene. Har ikke tall på hvor mange urverk jeg har skrudd sund, men er nok ihvertfall 10-15. Nå begynner det derimot å gå ganske bra med prosjektene mine :)

Tenker at derfor er ETA 6497 et genialt verk å skru på. Passe størrelse samt lett med deler. Et gammelt lommeur som man ødelegger underveis vil forbli det... Et ødelagt verk som bare ligger der. Til du evt blir god nok til en dag å skjønne hvordan du skaffer nye deler til det. Lykke til :)
 
Ikke meningen å kuppe tråden, men jeg er litt i samme båt som trådstarter. Har begynt som smått og se etter og investere i verktøy, men spørsmålet er om det finnes en god bok om emnet? Gjerne på norsk. Har sett mye filmer i det siste om urverk og urmakere som demonterer/monterer forskjellige verk. Her nevnes navnene på delene, men sjeldent hvilken funksjon delene har osv.