Ny kar som skal inn i gamet

Medlem
15. mars 2018
Innlegg
2
Sted
Tønsberg
Hei alle i tidssonen.

Som freshman i klokke-verden så tenker jeg kanskje at dette kan være en grei post å begynne med, og håper på et svar som kan godt være roughly riktig - slik at jeg cirka vet hvor mitt ståsted er.

Jeg er på god vei å sette av penger, og så klart velger jeg kjøpe meg en Rolex som første-klokke. Den skal være basic, litt særegen og gå til dress, men som også er litt sporty. En god kompis har gjort at jeg er blitt bitt av basillen og jeg skjønner bare mer og mer at det er sånn verden fungerer. Tid, energi og penger. Det er godt det.

Men uansett, jeg kom på å tenke på en ting. Jeg har arvet en klokke fra bestefar som jeg lurer på å selge. Før dere tenker på meg som respektløs, så må jeg bare fortelle hvorfor jeg har lyst til å gjøre dette. Den er for liten for min smak, og jeg vil ikke bare la den ligge ubrukt i boksen. Jeg vil heller bruke kronene fra den i en ny klokke som jeg faktisk bruker, og heller da aldri selge den fra den kommende samlingen min. Når jeg gjør dette så velger jeg også å gravere inn navnet til bestefar under det nye uret. Spørsmålet er da hvor mye den er verdt.

Jeg har søkt litt rundt men finner ingen priser som kan sammenlignes med klokken min. Det er et sveitsisk urverk som ikke produseres mer og heter Alfa. Linken under er det nærmeste i gull jeg finner.

https://vintagewatchonline.com/alfa...se-swiss-made-mens-rare-alfa-watch-c1950s-c7/

Det er jo umulig å anta noe pris, så jeg lar et forsøk på at grown-ups her inne kanskje vil hjelpe meg.



Her er bilder av klokken:

IMG_0871.jpg

IMG_0870.jpg

IMG_2323.JPG

IMG_8979.JPG

IMG_08832.jpg




Klokken fungerer utmerket, og jeg tror den er fra 1960-tallet.

Håper på noen gode svar og råd fra dere!
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
HVIS du finner et gullstempel på denne (375-585-750-916), så er dessverre et slikt ur kun verdt "gullvekta" på kassen alene. Dermed blir nok verdien kun noen hundrelapper.
Tror du derfor har større affeksjons glede av å bare beholde denne, i hvert fall så lenge urverket fungerer.
 
Ser ut som der er inskripsjon på baklokket, det knytter klokken til din bestefar og dermed også deg - og gir en affeksjonsverdi for deg. For andre så er derimot dette noe som gjør klokken mindre interresant som kjøpsobjekt..
Enig med de andre, behold den.
Da har du allerede dressklokken på plass (finn gjerne en sort/mørk brun lizzard eller croco skinnrem og sett på), du kommer uansett til å skaffe deg flere klokker etterhvert som du klarer å rettferdiggjøre behovene - dykkerklokke, chronograph, beater, dress, en med hvit skive, noe i gull, en i bronze, noe til kontoret osv osv.
 
Gamle gullbelagte quartz-ur har nok svært begrenset interesse hos samlere.
Skjønner heller ikke at noen vil selge flotte arvstykker med masse fin familiehistorie.
Jeg kunne drept for å ha bestefar som etterlot seg en fin klokke jeg kunne brukt.;)
Spar heller opp til et dyrere sportsur + en Seiko-beater, så har du jo en ganske komplett samling allerede.
 
Helt enig med dem over. Behold den.

Har selv en gammel Michel Herbelin jeg arvet etter min far som er ALT for liten og kun verdt et par hundre kroner. Sikkert en søppelkasseklokke for andre. For meg i midlertidig er den verdt mer enn alle andre klokker jeg har til sammen.

Gjorde kardinalfeilen å selge min fars gamle halskjede for gullvekten i en tid det var vanskelig å betale regninger. Angrer som en hund nå i etterkant og kunne gjort nærmest hva som helst for å få det tilbake. Ikke gjør samme feilen. Du kommer til å angre på noen få kroner i lommeboka du heller kunne spart i butikken ved å droppe godtekicket eller en six-pack en dag :)
 
Takk for gode svar her folkens. Mulig den ser bedre ut med skinnreim, jeg kan jo prøve ut det! Jeg hadde jo så klart aldri solgt den for under 10-15 høvdinger, men jeg skal høre på dere. Og dere har helt sikkert rett om at jeg kanskje vil savne den etter boksen er fylt opp.

Er ikke så lenge til jeg har spart opp heller :) Hva tenker dere er det beste man får mellom 50-70 000? Trenger litt inspirasjon.
 
I likhet med mange her, så råder jeg deg til å beholde arveklokken.
Når du never at du skal ha deg en Rolex mellom 50-70k så råder jeg deg til å se på en god moderne klassiker Submariner uten dato. Denne vil passe deg i de fleste situasjoner tipper jeg, enten det er grøftefylla eller sydenferie, fugletitting på hytta eller kundemøter på jobb. :)
Når det er nevnt så finnes det feks Explorer slik som nevnt over, også utrolig fin klokke.

Jeg ønsker deg lykke til med jakten! :)
 
Klokken fra din Bestefar er quartz. Da snakker vi 70-tallet. Ingen stor verdi, ut over eventuelt gullvekt. Noen hundrelapper.... Spar den pga affeksjonsverdi.

Som "ny" klokke er det mye å glede seg til. Velkommen til galskapen her på TS. Her er vi en hyggelig gjeng med gale entusiaster.

Ikke legg opp til, eller forvent, å finne ditt endelige ur med en gang. Unngå derfor graveringer (med det første). Forvent heller ikke å tjene penger på kjøp og salg. Gled deg over klokken og ikke verdien. Pris og kost er bare en dum penger du legger ut for klokken. Gleden og hyggen er uten pris og kan ikke måles i kroner.

Slik du ordlegger deg då ville jeg sett på Omega Planet Ocean. Du liker nok noe med størrelse? Seamaster er også noe jeg bruker til alt. Samme som Rolex Submariner.

En til jeg kommer på som stor klokke: Breitling har mye fint.


Se på kjøp og salg sidene her. HER er det pålitelige selgere. Det er vanskeligere å finne dem på Finn.no.

Husk at jakken er halve moroa!

God jakt.

8
 
Et arig tillegg å komme med, @Vebjorn, er at nyere Planet Ocean har display back. Dermed kan du se utverket. Bare en artig detalj du bør sjekke ut.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Vebjorn