Ny i gamet. Trenger hjelp til kjøp av min første vintage seamaster

Medlem
16. jan. 2013
Innlegg
16
Jeg er helt fersk i gamet, og har derfor noen spørsmål. Jeg har forelsket meg litt i Omega Seamaster fra rundt 60-tallet. Jeg har brukt mange timer de siste dagene på å surfe på nettet og har sett veldig mange fine. Både på ebay, finn og her på forumet. Jeg har lest det er en del re-dial og franken klokker der ute, så jeg har blitt litt skeptisk til kjøp. Og siden jeg ikke kjenner noen som er "klokke-frelst", så er det dårlig med råd å få av de jeg kjenner.

1) Hva ligger disse på i pris? Jeg er ute etter en i god stand da dette skal være dress/pen-klokke.

2) Hva koster service, og hvor ofte skal/bør den på service?

3) Kan den brukes som hverdagsklokke? Leste om en på forumet her som hadde tatt til seg vann og skiven var blitt stygg.

4) Er det trygt å kjøpe fra ebay/finn/tradera? Jeg har som sagt null peil, og klarer derfor ikke å se om noe er feil på klokka.

Etter å ha surfet dette forumet mange timer de siste dagene, er jeg redd for at det kommer til å bli flere klokker etterhvert ;) Men førsteprioritet er å få meg en vintage seamaster.

Jeg er veldig glad for alle råd/svar som kommer.

Mitt budsjett er max 4000.- Håper dette holder til en i meget god stand.
 
Hyggelig å se at det er flere som er interessert i gamle Omega'er, og Seamasteren er absolutt en klassiker.
Har selv to Seamastere fra 60-tallet. Det er som du sier mye ymse klokker der ut, men om du tar en titt på linken her og snakker litt med denne karen så er jeg 100% sikker på at du vil gjøre ett godt kjøp.

4 stk Omega Seamaster i stål, 1951-1964, renset og ettersett

Du kan evt legge ut linker til klokker du liker og så kan vi se på hva det er, men mitt førstevalg hadde vært Braanaas sine klokker.

Lykke til.
 
2) Hva koster service, og hvor ofte skal/bør den på service?

Mitt budsjett er max 4000.- Håper dette holder til en i meget god stand.

Full overhaling av min -63 Seamaster m. 552-verk kostet 2900,-. Hvor ofte overhaling/service? Noen sier hver 5. år, andre sier: Vent til klokken begynner å oppføre seg rart.

Tenker at 4000 burde holde til en pen klokke i bra stand.
 
Takk for svar begge to :) Jeg har sett på klokkene som Dag selger, men jeg ble ikke helt frelst. Jeg likte klokka til Solli her på forumet, og har vært i kontakt med han. Han har en Seamaster 600. Likte godt reima han har satt på og.

Jeg har også funnet en på ebay som jeg liker veldig godt. Håper ingen fraråder meg å kjøpe den, for å kjøpe den selv. Fint om dere som har litt peiling kan se om den kan være et ok kjøp.

OMEGA AUTOMATIC SEAMASTER DeVILLE 14K SOLID GOLD NEAR MINT CONDITION Ca.1962 | eBay
 
Jeg likte også denne veldig godt.

SeamasterSUbSec6.JPG
 
Takk for svar begge to :) Jeg har sett på klokkene som Dag selger, men jeg ble ikke helt frelst. Jeg likte klokka til Solli her på forumet, og har vært i kontakt med han. Han har en Seamaster 600. Likte godt reima han har satt på og.

Jeg har også funnet en på ebay som jeg liker veldig godt. Håper ingen fraråder meg å kjøpe den, for å kjøpe den selv. Fint om dere som har litt peiling kan se om den kan være et ok kjøp.

OMEGA AUTOMATIC SEAMASTER DeVILLE 14K SOLID GOLD NEAR MINT CONDITION Ca.1962 | eBay

Trygge kjøp i den tilstanden krever nok at du justerer opp budsjettet ditt vesentlig.
 
Da jeg skrev innlegget var det 30 minutter igjen og budet var på rundt 500usd. Trodde ikke den skulle gå så høyt siste halvtimen. Bildet jeg postet her er veldig i de baner jeg er ute etter. Er det noen som vet hva den modellen heter? Den skal være fra tidlig 60-tall.
 
Hvis du er redd for frankens ol. så anbefaler jeg deg og kjøpe en "norsk" klokke. Gjerne fra en "sivil" eller fra en
annerkjent selger som f.eks Braanaas som nevnes ovenfor. Lykke til:D
 
Köp gärna en äldre Omega!>>

Det är de som är producerade innan 1960.
Jag tycker att de har en finare urtavla.
Visar min från 1957.
På E-bay har det blivit dyrt. Jag tror att Tradera har billigare klockor.
Jag vill gärna föreslå att du även tittar på Longines Conquest, 1956-1958. De är riktigt fina med bra urverk

Lycka till

Anders.S

DSCN03802.jpg