Non hacking - Hvordan stiller dere PP'ene deres?

Hvordan i all verden holder man igjen en sekundviser? Trodde non hacking førte til at sekunviseren alltid vil vandre bedagelig rundt.

Man tar kronen å roterer den forsiktig mot klokken.

Det gjorde jeg også i starten...har dog lest "et sted" at det helst ikke skal gjøres. I likhet med @Hansaeng så er jeg usikker på hvor.
Morsomt å høre hva Patek i London svarer.

Jeg har ikke Patek lenger i dag, men at verkene var "non-hacking" plaget aldri - noensinne - meg...

Redigert av en moderator:
Hvis klokken har stoppet er det jo uansett bare å holde den rolig inntil sekundviseren stemmer med atomuret ditt (eller klokka.no eller whatever), og så "riste den forsiktig i gang" da. Så er det bare å stille og trekke i vei.

Jeg vet ingenting om Patek, men når det gjelder Speedy (min eneste non-hacking > Seiko 5) så har jeg fra flere kilder samt produsentens manual at hacking nettopp skal gjøres ved å bremse med krona.

Note: calibres 1861, 1863 and 1866 do not have a ’stop-second’
mechanism. To synchronise, the crown should be gently turned
backwards and pressure maintained to stop the seconds hand.
Release when the display corresponds to the timing signal and push
crown back to position 1.

Jeg må jo ellers si at det tar WIS'ing til nye høyder hvis vårt üpperste klokkemerke ikke lar seg synkronisere med riktig tid :) Den er ikke så enkel å forklare på fest tror jeg.

Leste gjennom manualen i morges. Fant ingenting som tilsier at det er fyfy å holde igjen sekundviseren. Fikk du noen oppklaring av PP London, @Havvo?

Redigert av en moderator:
Bare å holde igjen til krampen tar deg. Patek urmaker i London slo på tråden 10 min etter at jeg sendte mail:)

I manualen for Speedmaster med 1861/63, så står det beskrevet at man skal kunne holde igjen på kronen for å kunne synkronisere. På dette verket er det helt OK å gjøre dette, siden det da ikke begynner "å gå baklengs" når dette utføres.

Hvis PP "går baklengs" når kronen holdes igjen, så bør dette IKKE gjøres.
Dette fordi det da vil bli avsatt olje på utgangsiden av ankeret.