Når på dagen/døgnet skal en ikke stille klokka?

Medlem
10. aug. 2011
Innlegg
812
Sted
Bergen
Halloen,

har arva eit Certina DS-2. Opptrekksur med dato fra slutten av 60 tallet.
Det er sjølvsagt ikkje "hurtigstilling" av dato på denne. Når dato er feil, så er det berre å begynne å skru.

Dette er mi første klokke ed opptrekk, og meinar å ha høyrt noko om at ein ikkje skal stille klokka mellom visse klokkeslett, då dette ikkje er bra for mekanikken. Stemmer dette?
Evt mellom hvilke tider skal ein ikkje gjere dette?
Gjelder dette dersom den kun er nokre timar feil - eller kun dersom en skal justere dato?
Skal ein alltid stille med klokka, eller kan ein skru motsatt retning også?

Ser for meg at dette er ei klokke som ikkje vil bli brukt så ofte, så det kan fort bli mykje justering kvar gong den skal på armen.

Helsing
Jørn
 
Hei. Klokker med dato bør ikke stilles mellom 21:00 og 03:00. Det spiller ingen rolle hvilken vei viserene beveger seg, det eneste du må passe på at at klokken ikke begynner å gå feil vei, dette skjer f.eks med Seiko 007 og man bruker kronen feil. Dette kan føre til at olje blir skrapt vekk fra plassen sin og uret må inn på service før "tiden".

Lykke til
 
Halloen,

har arva eit Certina DS-2. Opptrekksur med dato fra slutten av 60 tallet.
Det er sjølvsagt ikkje "hurtigstilling" av dato på denne. Når dato er feil, så er det berre å begynne å skru.

Helsing
Jørn

Hei, når du justerer denne Certinaen ta utgangspunkt i klokken 21.00. Skru så klokken fram til ca. 01.00 slik at datoen har justert seg. Skru så klokken tilbake til 21.00 og fortsett operasjonen hvis du skal fram flere datoer. Det går ikke å justere datoen bakover. På vintage klokker uten hurtigstilling av datoen fungerer denne metoden på de fleste ur.
 
Halloen,

har arva eit Certina DS-2. Opptrekksur med dato fra slutten av 60 tallet.
Det er sjølvsagt ikkje "hurtigstilling" av dato på denne. Når dato er feil, så er det berre å begynne å skru.

Dette er mi første klokke ed opptrekk, og meinar å ha høyrt noko om at ein ikkje skal stille klokka mellom visse klokkeslett, då dette ikkje er bra for mekanikken. Stemmer dette?
Evt mellom hvilke tider skal ein ikkje gjere dette?

dersom du ikke har hurtigstilling og må bruke viserne for å skifte dato er det vel ikke en relevant problemstilling



Gjelder dette dersom den kun er nokre timar feil - eller kun dersom en skal justere dato?
Skal ein alltid stille med klokka, eller kan ein skru motsatt retning også?

du kan gjerne sjekke om du har en semi-hurtig stilling av datoen : når du stiller datoen med viserne, datoen passerer og du har kommet forbi kl.0200 skrur du tilbake til kl.2200 og så framover igjen
 
Hei. Klokker med dato bør ikke stilles mellom 21:00 og 03:00. Det spiller ingen rolle hvilken vei viserene beveger seg, det eneste du må passe på at at klokken ikke begynner å gå feil vei, dette skjer f.eks med Seiko 007 og man bruker kronen feil. Dette kan føre til at olje blir skrapt vekk fra plassen sin og uret må inn på service før "tiden".

Lykke til

Det der skjer hver gang jeg skal stille min skx009 bakover i tid =/ er det noen måte å unngå det på? =)
 
Hei. Klokker med dato bør ikke stilles mellom 21:00 og 03:00.

Hei Mathfjeld. Mener du at datoen ikke bør stilles i dette tidsrommet, eller generelt klokken (time/min)? Jeg spør fordi Moore i galleritråden sin skrev dette:

Først og fremst har jeg fått en særdeles tydelig presisering om å pugge manualen ("den røde" - what not to do) ift justering av tiden (ref. tidligere innlegg).
Generelt gjelder jo for dette uret som de fleste andre, at du aldri skal stille tiden mellom (ca) kl 2100-0300 - når viserne er på urets øvre halvdel.
Årsaken er at datoskiftprosessen da har startet, og tannhjul og øvrige deler er i en inngripende posisjon. Denne mekaniske prosessen avsluttes heller ikke før godt over midnatt. Justering i denne tidsperioden (og inngripen i prosessen) kan derfor skade urverket.

Med mindre jeg misforstår ham (og deg) totalt hevdes det altså at en ikke skal stille tiden i det hele tatt i dette tidspunktet, men min forståelse har alltid vært at en ikke skal stille datoen. Dette understøttes for øvrig av manualen til min Seamaster, der det kun nevnes at en ikke bør stille datoen mellom 2000 og 0200. Min standard "oppstartsmetode" er å sette i gang klokka, stille timeviseren framover til et datoskift og så videre til riktig tid, så stille dato. (Hvis riktig tid er mellom 20 og 03 må man selvfølgelig stille datoen før man stiller tiden den siste biten fram.)
 
Hei Mathfjeld. Mener du at datoen ikke bør stilles i dette tidsrommet, eller generelt klokken (time/min)? Jeg spør fordi Moore i galleritråden sin skrev dette:

Med mindre jeg misforstår ham (og deg) totalt hevdes det altså at en ikke skal stille tiden i det hele tatt i dette tidspunktet, men min forståelse har alltid vært at en ikke skal stille datoen. Dette understøttes for øvrig av manualen til min Seamaster, der det kun nevnes at en ikke bør stille datoen mellom 2000 og 0200. Min standard "oppstartsmetode" er å sette i gang klokka, stille timeviseren framover til et datoskift og så videre til riktig tid, så stille dato. (Hvis riktig tid er mellom 20 og 03 må man selvfølgelig stille datoen før man stiller tiden den siste biten fram.)

Joda, reim du har forstått meg riktig - men i det sitatet du har gjort, er det viktig å presisere at jeg uttaler meg utelukkende om min IWC Portuguese Perpetual Calendar.
Der er rådet (les: advarselen) i manualen entydig.

Dette skyldes urets komplikasjoner og at kalenderskiftet med de mange integrerte prosesser i urverket med tannhjul og deler er igang i god tid før, og ikke avsluttet før godt etter midnatt. Man skal ikke gripe inn i dette da det kan skade drivverk og komplikasjoner, og må følgelig vente til prosessen er ferdig.
Selve datoskiftet skjer jo selvsagt visuelt i en jevn og smooth bevegelse kl 2400, men prosessen bak (les: inne i urverket) er jo igang i god tid før, og ikke avsluttet før lenge etter dette.
Derfor har IWC for dette uret vært meget tydelig på den såpass lange sikkerhetsmarginen på tidsrommet 2000-0300.

En sjekk i manualen til min Zenith Grande Chronomaster GT viser også at man skal ligge unna justeringer mellom 2100 og 0300. Denne har jo også både dag, måned, dato og månefase, og svaret ligger nok i samme grad som for IWC ovenfor.

Det kan likevel være ulike prosedyrer for ulike ur, hvor enkelte kan ha quick-set og ikke har like krevende prosesser.
Min erfaring er generelt å lese manualen for å sjekke hva denne sier for det spesifikke ur.

For min del har jeg likevel gjort det til en tommelfingerregel for alle mine ur å ikke foreta justeringer når viserne står på skivens øvre halvdel kveld/natt, så slipper jeg være i tvil.

(Kanskje også for å unngå såkalte fristelser som "justere-i-taxi-på-vei-hjem-fra-våt-aften-for-eksempel-når-sommertid-skifter-til-vintertid-og-vice-versa"...... som vel mikkemus23 antydet en gang....:cool:)
 
Jeg fikk streng beskjed om å ikke røre datoen på 7-Eleven'en min når viserne stod mellom kl 9 og 3. Kan visstnok skade mekanikken på et vis. Sett viserne på kl 6 dersom du skal stille dato, så er du sikker :) Utenom dette er det vel ingen strenge regler for stilling av ukompliserte mekaniske ur etter hva jeg vet.
 
Jeg stiller selv alle mine klokker til alle døgnets tider, ikke merket så mye tull ennå. Nå hører det med til historien at det kun dreier seg om dato-komplikasjon.
 
Breitling reklamerer jo med at deres B01-verk kan stille datoen når som helst uten å skade mekanismen, så det er tydeligvis litt forskjeller fra verk til verk ang. dette.
 
Det at man ikke skal stille tiden etter 21.00 hadde jeg ikke hørt om.... Men datoen skal man være
forsiktig med og stille mellom 21.00 og 02.00 Jeg vil spesielt advare mot dette på Valjoux 7750
baserte urverk, der har jeg "hands-on" erfaring med uvettig dato stilling:oops:
 
Hei, når du justerer denne Certinaen ta utgangspunkt i klokken 21.00. Skru så klokken fram til ca. 01.00 slik at datoen har justert seg. Skru så klokken tilbake til 21.00 og fortsett operasjonen hvis du skal fram flere datoer. Det går ikke å justere datoen bakover. På vintage klokker uten hurtigstilling av datoen fungerer denne metoden på de fleste ur.

Dette fungerer bra på mine gamle ur. Jeg hører et lite klikk når datoen har skiftet, men ikke med det sammen selve datovinduet har skiftet. Klikket kommer omtrent en halvtime etter at datovinduet er riktig. Jeg hører også et lite klikk når jeg skrur klokken tilbake. Dette hører jeg ca 09.15. Hvis jeg skrur bakover eller fremover før det klikker skjer det ikke noe.

På klokker med hurtigstilling av dato er det som LeMonde skriver, viktig å flytte timeviseren til nedre halvdel av skiven for å være sikker på at datoen er i "fristilling" før den stilles.

Edit: Som Minute Repeater har heller ikke jeg hørt noe om at tiden ikke skal stilles innenfor bestemte tidspunkt. Dette må være en misforståelse som har oppstått i forbindelse med datostilling.
 
Nå eier ikke jeg så forferdelig kompliserte klokker, så jeg stiller klokka til alle døgnets tider. Er dog obs på dette med datoen mellom kl. 21 og 03.

Når det gjelder å stille klokka, så vil jeg se for meg at det blir et problem om man ikke skal stille den mellom kl. 21 og 03, dersom den f.eks. har stoppet på 21.05. Hva da om jeg løfter den opp og den starter med å tikke. Da må jeg bare trekke den opp og vente i 6 timer før jeg kan stille den? Det høres da virkelig merkelig ut! Og, når man ikke vet om klokken man skal stille står på kl. 21 eller kl. 09. Hva skal man gjøre da? Det er ingenting i veien for å skru klokken 24 timer frem, f.eks. fra 18 til 18 (om man skulle ønske det), men Gud forby at man skal stille kl. fra 21 til 06, om det er behov?

Det er nok gode grunner til at Moores kompliserte kalender klokker skal stilles med forsiktighet, men jeg kan ikke i min villeste fantasi se for meg at det skulle være galt å stille min Submariner eller GMT-Master noen timer frem, selv om klokken skulle være over 21. Det har jeg heller aldri hørt noen urmaker, eller andre, si.
 
Det at man ikke skal stille tiden etter 21.00 hadde jeg ikke hørt om.... Men datoen skal man være
forsiktig med og stille mellom 21.00 og 02.00 Jeg vil spesielt advare mot dette på Valjoux 7750
baserte urverk, der har jeg "hands-on" erfaring med uvettig dato stilling:oops:

Dette hadde jeg fkatisk ingen anelse om...skjønner at det har noe for seg på et komplisert ur med evighetskalender etc, men på en 7750?? Jeg har enda ikke (bank i bordet) opplevd noe tull med 2 av mine med dette urverket, men det er kanskje best å være litt forsiktig..sånn for sikkerhets skyld.
 
Dersom klokken skal stilles, datoen er vi vel ferdige med nå, så er det selvsagt ingen problemer med å stille denne uansett hvilken tid på døgnet den måtte ha stoppet. Men still den "med klokken" om den står mellom 9 og 3, da forstyrrer den ikke datoskiftet som kan være i gang.

Dette går an med alle ur, dog tar jeg et ørlite forbehold når det gjelder Moores IWC og dens like.


Dette har jeg fra en urmaker. Han skrur Rolex, Zenith El Primero, Breguet med komplikasjoner etc, så litt peiling har han sikkert.