Morsom bil for øvelseskjøring? (Manuelt gir!)

Hadde en kompis med MR2, den gang jeg var bilmekaniker. Kvalitet er litt så som så og skal noe gjøres er det mye jobb (midtmontert motor).
Hadde en Celica GT-4 fra 1992, kjempebil, men ikke veldig rimelig med motorrep. Samme motor i MR-2 hvis jeg ikke husker feil?

• Liker
Reaksjoner: andres
Jeg
Porsche 944 n/a . 83/84 mod med det gamle dashbordet .
Jeg har alltid likt 944 og 924. Pent design! (Til tross for hva purister måtte mene. Jeg er jo ikke der, og er unnskyldt(?)).

Jeg har snoket litt på disse modellene på Finn. Nå har jeg et inntrykk av at disse enten er tilnærmet vrak eller kostbare klassikere. Og det siste er sjeldent.

8

944 var/er en fantastisk balansert bil. En av få biler i sin generasjon med 50/50 vekt fordeling. En S2-turboutgave av disse hadde vært helt greit. Men det som nevnt over både få og dyre.

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Men traktorer, hjullastere og lignende redskap har jeg flere av og ingen av de er manuelt giret som standard.

Det har jeg og, og alle er så gamle at de er manuelt giret som standard.

Men et annet poeng jeg ikke kan se at noen av dere har vært inne på: hva gjør poden hvis en snill onkel kommer på plutselig besøk med en Ferrari/Porsche/annen veteranbil med manuelt gir? Sier "ææææææh åssen funker det her a? Jeg har bare lappen på batteribil."?

Edit: et tredje poeng: man har kanskje bedre forutsetninger for å lære seg å kjøre ordentlig hvis man gjør det som ung? Både mht muskelminne og læreevne? Jeg lærte å gire en dårlig synkronisert girkasse som 18-åring og burde kunne klare å gjøre det igjen, men det er fryktelig lite naturlig når man er vant til 2 pedaler.

En sidebetraktning mht muskelminne er at Alfa Romeoen jeg lærte å kjøre i hadde hornet på spaken der alle andre biler har vindusspyling. Nå over 30 år senere drar jeg fremdeles i begge spaker samtidig når jeg må gi panisk signal i trafikken - og blinker med fjernlyset mens jeg vasker vinduet.

Redigert:
Slår et slag for 944 selv, eide en 83 modell for 5 år siden. Men har sett at de har blitt dyrere og er langt mellom gode vedlikeholdte eksemplarer på Finn. Helt konge bil å lære seg ordentlig å kjøre bil i med manuelt gir, null servo og abs.

Her kjenner du at du kjører bil, og tror alle hadde vært en bedre sjåfør hvis man lærte seg å kjøre bil i noe analogt som dette enn alle elbilene i dag.

Legger ved bilde av min gamle

IMG_2844.jpeg

Jeg

Jeg har alltid likt 944 og 924. Pent design! (Til tross for hva purister måtte mene. Jeg er jo ikke der, og er unnskyldt(?)).

Jeg har snoket litt på disse modellene på Finn. Nå har jeg et inntrykk av at disse enten er tilnærmet vrak eller kostbare klassikere. Og det siste er sjeldent.

8

Ja det er nok muligens lettere å snoke opp et fint eksemplar på Facebook forumet til klubben eller entusiaster Norge gruppen .
Helt fantastisk bil , og særdeles enkel og forholdsvis rimelig å eie.
S2 er også en fin bil .
Turbo utgaven har eg (dessverre) en stående av i garasjen. Det er en helt annen liga mtp vedlikehold kost og holdbarhet.
Når eg seier dessverre så er det pga den har stått alt for lenge og eg har ikkje hatt tid å sette den i stand igjen. Kanskje det er i år det skjer.
Eg hadde leita opp en fin 83/84 modell . Den er 100kg lettere en type 2 modellene som kom i 85 med nyere dashbord , men samme motor . 2,5 på 163hk.
Det er sjølvsagt mykje anna morro å få tak i til en første bil , men lite med Porsche logo som er såpass god og enkel å kjøre.

Eg hadde en 83 mod i starten av 20åra , og den brukte min daværende samboer til både lærekjøring og kjøreopplæring . Veldig god bil.

• Liker
Reaksjoner: Grendel og TTran
Ellers har jo VW gruppen både Golf , sirocco, corrsdo og polo som er ganske ok . Spesielt i gti versjoner.
Eller ka med en Toyota corona ?

Toyota hadde jo også noken artige corolla versjoner , feks fx16 og ae86 .

Ellers er jo en enkel yaris også ganske morsom sånn sett.
Problemet sånn eg ser det med feks Mr2 er at den er ganske kompromissløs på plassen, og der er absolutt ikkje plass til fleire en 2.

Dette er bilen jeg lærte mange av "jentene på jobben" å kjøre.
Jeg husker forsatt hun ene gav gass og jeg ropte "nå må du bytte gir". Hun roper tilbake; "Hva er det du sier, jeg hører ikke det bråker slik!".

Grusen sprutet godt på parkeringsplassen på Sognsvann....

8
BL63549 - Herald 13-60 (0) - Copy.jpg

• Liker
Reaksjoner: Erik_SG
Det har jeg og, og alle er så gamle at de er manuelt giret som standard.

Men et annet poeng jeg ikke kan se at noen av dere har vært inne på: hva gjør poden hvis en snill onkel kommer på plutselig besøk med en Ferrari/Porsche/annen veteranbil med manuelt gir? Sier "ææææææh åssen funker det her a? Jeg har bare lappen på batteribil."?

Edit: et tredje poeng: man har kanskje bedre forutsetninger for å lære seg å kjøre ordentlig hvis man gjør det som ung? Både mht muskelminne og læreevne? Jeg lærte å gire en dårlig synkronisert girkasse som 18-åring og burde kunne klare å gjøre det igjen, men det er fryktelig lite naturlig når man er vant til 2 pedaler.

En sidebetraktning mht muskelminne er at Alfa Romeoen jeg lærte å kjøre i hadde hornet på spaken der alle andre biler har vindusspyling. Nå over 30 år senere drar jeg fremdeles i begge spaker samtidig når jeg må gi panisk signal i trafikken - og blinker med fjernlyset mens jeg vasker vinduet.
Det hadde ford Sierra'en jeg lærte å kjøre i også 😅

• Haha
Reaksjoner: Grendel
Svaret er BMW 1 serie.
Kjøpte i helgen en 123d, og mer moro for penga skal godt gjøres :) .
Kjøp 120d manuell (eller 123d om du strekker budsjett eller finner som har gått litt langt). F.eks.:

Svaret er BMW 1 serie.
Kjøpte i helgen en 123d, og mer moro for penga skal godt gjøres :) .
Kjøp 120d manuell (eller 123d om du strekker budsjett eller finner som har gått litt langt). F.eks.:
BMW 1Serie! Kors og hvitløk!
Min datter hadde en slik I 9 måneder. Da orket hun ikke mer. Større drittbil skal du lete lenge etter. Tviler på at du finner det.

Finn heller en Morris Marina, Austin Allegro, Lada.... Der får du langt mer kvalitet enn BMW 1Serie. Det er ikke morsomt å ha en 1Serie. Det er gjennomført dritt!

(Dette virker kanskje krast, men det er ikke så vondt sagt som det er ment).

8

• Liker
Reaksjoner: Edward
Min datter hadde en slik I 9 måneder. Da orket hun ikke mer. Større drittbil skal du lete lenge etter. Tviler på at du finner det.

Finn heller en Morris Marina, Austin Allegro, Lada.... Der får du langt mer kvalitet enn BMW 1Serie. Det er ikke morsomt å ha en 1Serie. Det er gjennomført dritt!

8
Jeg hadde en 2-dørs 1-serie fra 2011 en gang i tiden. 116d m-sport med chiptuning (190ish hester mener jeg). Sett bortifra diesellyden, så var jeg veldig fornøyd med bilen! Stivt og fint understell, manuelt gir, m-ish stoler og RWD. Den var faktisk gøy å kjøre! Forholdsvis analog også, hvis man sammenligner den mot dagens biler. Gjevnt over veldig fornøyd med byggekvalitet og kjøreegenskaper.

Dog, det skal sies at den ikke var egnet til langtur. 19" felger, m-stoler og m-sport understell er ikke akkurat oppskriften på luksus :p

Utseende kan vel gjerne diskuteres, men det er en personlig sak uansett.

8
IMG_9062.jpeg